Jump to content

Passering under Straume bro farlig? (Bergen)

Fisking4Life

Recommended Posts

Båter har gått på der før men det går båter inn og ut der hele dagen uten å gå på.

Det er ett par ting du kan tenke på før du går gjennom, det ene er at de større båtene trenger trenger litt plass når de skal gjennom, er de først begynt må de få fullføre. Den som har strømmen mot seg har vikeplikt, den andre har problemer med å stoppe...

Det andre du kan tenke på er tidevann, midt mellom flo og fjære er strømmen størst og kan på det verste være for tøff for sagtegående båter, store båter er ikke morro å gå gjennom med når det er sterk strøm, men det varer ikke så lenge. På flo eller fjære er det stille som natten der. Det er veldig god plass til båten du nevner, bare hold deg unna de sterkeste strømmene. Jeg tror tidevannet er halvannet time forsinket i forhold til Bergen.

Ja det vil gå bra vil jeg tro, jeg har selv kjørt gjennom der mange ganger og gjør det fremdeles.

Jeg har kjørt der med både gummibåt, daycruiser og halvplanenede robåt med motor på fra 5-15 hk dette har gått fint og gjør det fremdeles. Jeg har selv eid en Hobby 345 sprint med 9,9/15 hk som jeg også har kjørt i strømmen med mange ganger.

Bare en måned siden sist jeg kjørte gjennom der med den halvplanende robåten da montert med en 15 hk på og vi var 4 stk ombord.

Det minste løpet er til styrbord (høyre) når en skal inn i nordåsvannet og er grunnt på sidene i løpet så der må en kjenne løpet og hvor en skal kjøre. Det kan være lurt å ha med seg en kjentmann som kjenner strømmen og hvor en skal kjøre hvis det er første gang en skal gjennom strømmen. Strømmen er ikke til å spøke med men hvis en vet hva en holder på med så går det fint.

Storeløpet som er til babord (venstre) kan kjøres da dette er dypt nok til at seilbåter og andre store båter kommer seg inn og ut.

Når har du tenkt å kjøre under strømme bro?

Mvh Diddn

Redigert av Diddn (see edit history)

Det er tryggest å benytte hovedløpet. Har hørt strømmen gå med 12 mil på det sterkeste. Ligger nok nærmere 7-8 til vanlig. Virvlene før selve strømmen når en går mot, og etter når en går med, kan være vel så utfordrende å komme seg gjennom som selve strømmen. Er man usikker gå gjennom ved tidevannsskifte, 1,5 til 2 timer forsinket i forhold til tabell for Bergen.

Har bevitnet motorsvake seilbåter som såvidt klarer å karre seg ut mot strømmen. (Sier seg selv at når strømmen gjør 5+ knop, og seilbåten klarer 7+ knop, så blir ikke nettofart allverden).

Det går uansett fint å forsere strømmen, men vær på vakt når du kjører motstrøms. Spesielt om farten er lav. Strømmen kan ta baugen med seg, slik at båten skjærer ut. Mange "gir flatt" når de skal igjennom motstrøms, og det er nok den sikreste (men kanskje ikke den mest elegante) måten å gjøre det på. Båten din fikser nok biffen fint. Ta hovedløpet om du ikke er kjent. Selv om båten din er liten nok til å ta sideløpet.

Har ingen erfaring med type båt/motor som du skisserer, men har gått gjennom der mange ganger og sett endel nestenulykker. Stort sett ifm. at folk ikke ser seg godt nok for i kombinasjon med vegring mot å vise hensyn.

Passeringen kan være vanskelig i visse strømforhold.

Det som også kan være lurt å tenke på hvis man ikke er vant å kjøre steder som det kan være sterk strøm, er å ikke kjøre rett etter en annen båt. Hvis det er en båt som går foran deg bør du vente til sjøen har lagt seg etter denne. Har mange ganger sett eksempler på dette. Strømmen kan bli mange ganger sterkere da båten foran virvler opp sjøen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...