Jump to content

Delta 29 sw ,er det noen som har erfaring ?

Steinar H

Recommended Posts

Vurderer ny båt ,har sett endel på Deltas 29 sw ,dette virker som en ypperlig båt for Sognefjorden ,da det er store avstander for å komme seg litt fram og tilbake ,fisker kun med stang ,så selv om båten ikke har allverdens med dekksplass og andre fiskefasiliteter virker dette fristende da man kan forflytte seg kjapt over lengre avstander uten allverdens forbuk.

Noen som har erfaringer ?

Redigert av Steinar H (see edit history)

Jeg har Delta 25SC, bruker den i Trondheimsfjorden, stort sett blir det over 20 nm når jeg skal noe sted. Det fungerer Deltaen ypperlig til. Den går billig og tar sjøen bra, men min båt har letteste motor (VP D3) og kan finne på å grave ned baugen i mye medsjø, i områder med forhold som gir kort bølgelengde i forhold til høyden. Det er riktignok når været er såpass at det ikke frister å gå ut, men det hender jo at det drar seg til før man skal inn. 29SW har litt høyere baug og en D4 i hekken, og er sikkert bedre der. Men prøv den, helst i litt dårlig vær. Uten å ha vært ombord i 29SW, så vil jeg tro de oppfører seg ganske likt ved at de krever at du kjører båten aktivt, men 29ern er nok mer sivilisert og den krever mindre flapsbruk, har jeg hørt. Arrangementet i kabin er ganske likt på 25 og 29, trangt og ikke all verdens praktisk å sitte så langt unna frontruta hvis det f eks er problemer med dogg. Det er også én vindusvisker, noe som er for lite. Man får tunnelsyn når man sitter langt unna ruta og ser gjennom det smale området viskeren dekker. Fordelen med innredningsløsningen er at du sitter på en rolig plass når været er dårlig, det er gull verdt synes jeg, og det er enkelt og raskt å komme seg inn og ut. Kjerringa klager over for bratt rygg på benkene foran, visstnok ikke stedet å være når det er litt rufsete, så der holder jeg på med en oppgradering.

Byggekvaliteten virker bra på skrog og innredning, ingen knirking i innredningen og støynivået er behagelig.

Hadde gjerne sett at det var skikkelige kabelgater, men det er tydeligvis ikke vanlig. Uansett synes jeg ledningene ligger for mye i rot og kaos med for lite klamring.

Den store takluka som finnes på både 25 og 29 er fin for fører og sidemann, de dagene i året det er aktuelt å gå åpent.

Hvis bruksområdet ditt er A til B, selv om været drar seg til litt, evt fiske litt eller ligge i ro og drikke litt kaffe på en pause underveis hvis det er fint vær, så er de mindre Deltaene ypperlige. Turbåter er det ikke.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...