Christensen Startet 7.April.2013 Link til dette innlegget Startet 7.April.2013 (redigert) Hei, som sikkert noen har fått med seg i Skarpnestråden min så har jeg nå løftet ut motoren for å kunne komme til på motoren og blant annet finne ut av noen oljelekkasjer jeg ikke kan se ovenifra. I forbindelse med kjøring av motoren på land i går la jeg merke til at den ryker en del. Gråblå røyk på tomgang, samme ved varm motor. Svart røyk ved raske pådrag, røyken endret raskt farge igjen når turtallet var kommet opp der det skulle være! utifra hva jeg kan lese meg frem til så burde jeg kanskje bytte dysespissene?? Sliter litt med å finne disse på nettet. Noen som kanskje sitter med en delekatalog eller lignende? Kikka på sidene til Økonomideler, men finner bare til D50 og ikke til TD50! På forhånd takk! Skal se om jeg får tatt en liten video i dag. Redigert 7.April.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
FAISKA II Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Prøv Minges Universal Service i Trøgstad, det de ikke vet om dieselmotorer tror jeg det ikke er andre som ........ Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Har antageligvis funnet dysespisser, tenkte å demontere en i dag for å sjekke nummer, DLLA150S720. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Jakob T Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Når du har motoren ute,og god tilkomst ville jeg fått kontrollert dysene.Dette er svert viktig for å få riktig forbrenning samt at du veit at det er gjort og om det fortsatt ryker litt er det andre årsaker.Det kan vere smart å spraye dysene med 565 el lignende så dei slipper i kobberhylsa.Dersom du ser kobberhylsa løsner,må du tappe ned kjølevatn for å unngå å få vatn på sylindrene Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Du bør ihvertfall få sjekket ventilene, at de for-støver bra og har rett åpnings-trykk. Og når innsug og eksos ventilene er justert er jeg spent på resultatet. Og de videosnutene er jeg spent på å se. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Christensen Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Fikk filma en liten snutt i dag, den ligger her: Tenkte å justere ventiler også, men har ikke mistanke til at de skal være nevneverdig ute av spec! Til opplysning så er det ei vanlig Bosch rekkepumpe på den, ingen røykbegrenser. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
index Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Om du tester dysene, ser du fort om de bør byttes eller ei! Fungerer de greit og forstøver fint uten drypp etc. er de OK og trenger ikke byttes. Får du dem ikke til å forstøve fint, bestiller du nye. Men husk at de uansett må trykkes for å justere inn innsprøytningstrykk/tidspunkt etterpå! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ravddo Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Gå på et spesialverksted hvis du ikke har utstyr/erfaring selv. Det kan veldig godt være at de bare må renses/justeres hvis det faktisk er noe galt i det hele tatt. At turbo motor ryker litt svart ved hurtig akslerasjon er ikke unormalt. Jeg ville gått direkte til et verksted som overhaler dyser og ikke gjennom forhandler/serviceverksted. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Christensen Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Egentlig ikke den svarte røyken som bekymrer meg mest, men den sure røyken av eksosen på tomgang, gråblå og sur! Etter litt tomgangskjøring så ligger det oljete film på vannet bak båten! Er klar over at dysene må testes/justeres, har allerede vært i kontakt med en lokal kar med utstyr til den slags. Prøve å trekke dysene i morra! Viktigere med generell dieselkompetanse på disse gamle enn på de nyere motorene! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
GunR Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Gråblå røyk sier du? Bruker den motorolje? "Blå" røyk er tegn på brenning av motorolje, kan være slitt motor, eller feil i veivhusventilasjonen eller turbo, f.eks. Håper jo for din del at det bare litt ugne dyser som tuller med deg! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 (redigert) Røyken er mere grå enn blå, på ingen måte i nærheten av det du ser når du ligger bak en åttitalls Sierra eller Escort!! Brukte 14 liter motorolje i fjor, men der havna nok mesteparten i skutebunnen på grunn av en lekkasje i bunnpanna, men kan ikke utelukke at den brenner litt olje. men husk, denne motoren er MINST 44 år gammel!! (ca 1650 timer) Redigert 7.April.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
nimba Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Jeg tok dysejobben på begge mine motorer selv og sparte en "formue" , hvordan det gikk til kan du lese om her :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Vindøyet Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Kjøp byttedyser. Like bra som nye, men mye billigere. Har de bl.a. hos La-Sa. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Er det noen risko for å få kjølevann på sylinderene når du tar ut dysene? Når du har motoren ute,og god tilkomst ville jeg fått kontrollert dysene.Dette er svert viktig for å få riktig forbrenning samt at du veit at det er gjort og om det fortsatt ryker litt er det andre årsaker.Det kan vere smart å spraye dysene med 565 el lignende så dei slipper i kobberhylsa.Dersom du ser kobberhylsa løsner,må du tappe ned kjølevatn for å unngå å få vatn på sylindrene Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Da var ei dyse demontert og sjekket nummer på spissen, godt man sjekker og ikke handler på måfå! De var oppført som bestillingsvare, ba om en bekreftelse på leveringsdato, håper det ikke tar votter og vintre før de kommer! Ventetiden skal benyttes til rengjøring av kjølere, trykkprøving av ferskvannssystem, filter, reim, zink, olje og impellerskift. Utrolig lettvint å komme til på alt sammen når motoren er ute! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Sånn! Da var inkontinensen på oljesiden utbedret, har i allefall forsøkt! Bunnpanna er sveiset, innsugsmanifold og et lagerhus i fremkant er pakket om. Nye oljefiltre og dieselfiltre er på plass, 15 liter olje er påfyllt og impeller er skiftet. Bytta generatorreima, må vente til mandag med å få tak i ny reim til vannpumpa og sjøvannspumpa. Varmeveksler og oljekjøler har fått seg et syredypp og ser nå strøkne ut, bare igjen å lage en pakning på siden av varmeveksleren så er jeg klar for væskefylling. Har purret opp vedrørende når jeg kan forvente at dysespissene er på gang, håper på svar i begynnelsen av uka! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.