Jump to content

Fleksibel akselkobling


Suzuki

Recommended Posts

Er den stolte eier av en VP MD2A fra 197-og tidlig.

Denne er utstyrt med et RB gir, dog ikke av den vannkjølte typen.

 

Mitt spm. er idag to delt

 

1. Hva er egentlig forskjellen på de "ikke-vann-kjølte" og de vannkjølte ?

Mitt har felles oljesump med motoren, og kan være steinhardt å få ut / inn av gir, når det er varmt.

( giret, ikke været.. )

 

2. Kan jeg sette på en sånn "gummiring, m/ fastvulkede bolter" Jeg veit at sånt "avlastningslager" IKKE skal brukes, da kreftene propellen overfører til akselen, slik at den skyves FREM ved pådrag, er med å dytte girkonene i inngrep. Trøstelager vil derfor demolere giret, da gir-konene vil slure.

 

Men en sånn "gummiring, m/ fastvulkede bolter" bør kunne hjelpe til å senke lydnivået, som er HØYT på den gamle kassa mi.

 

F.eks noe sånt var det jeg tenkte på

Bilde

 

Sleipner har også noen fine. CFM CENTAFLEX

Bilde

 

Synspunkter, tips og idèer mottas.

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post

Er den stolte eier av en VP MD2A fra 197-og tidlig.

Denne er utstyrt med et RB gir, dog ikke av den vannkjølte typen.

 

Mitt spm. er idag to delt

 

1. Hva er egentlig forskjellen på de "ikke-vann-kjølte" og de vannkjølte ?

Mitt har felles oljesump med motoren, og kan være steinhardt å få ut / inn av gir, når det er varmt.

( giret, ikke været.. )

 

2. Kan jeg sette på en sånn "gummiring, m/ fastvulkede bolter" Jeg veit at sånt "avlastningslager" IKKE skal brukes, da kreftene propellen overfører til akselen, slik at den skyves FREM ved pådrag, er med å dytte girkonene i inngrep. Trøstelager vil derfor demolere giret, da gir-konene vil slure.

 

Men en sånn "gummiring, m/ fastvulkede bolter" bør kunne hjelpe til å senke lydnivået, som er HØYT på den gamle kassa mi.

 

F.eks noe sånt var det jeg tenkte på

Bilde

 

Sleipner har også noen fine. CFM CENTAFLEX

Bilde

 

Synspunkter, tips og idèer mottas.

 

 

 

Snakket med Maritim om den Centaflex'en og de mente at den var mest for å oppta konstante avvik i vinkelene, dvs. hvis det ikke er mulig å montere motoren rett på akselen. Ellers er det en unødig stor klomp som tar mye plass, har sett den R&D koblingen også, mye mer smidig.

En kompis kjøpte sistnevnte og han mente den hadde litt effekt. Spesielt bankingen når motoren gikk på tomgang ble bedre (forplantet seg gjennom akselen.)

Den er ikke så dyr heller, ca 700 kr i Usa.

 

Jon

Link to post

Hai Suzuki

Den fleksikoblingen fra R&D Marine i England har jeg selv og er fornøyd med resultatet. Tror kanskje ikke jeg ville begynt på denne siden av gearet. Er ikke helt sikker, men det er vel ei demperplate på svinghjulet som overgang til inngående aksel på gearet? Andre på forumet har sikkert tatt av gearet på denne type motor og vet svaret. Hvis fjærene mister spensten samtidig som innfestingen rundt fjærene slites ned så blir det mye klirring og rakling særlig da på lavt turtall. Fleksikoblingen som du viser til tar ned nivået (støyen) på svingninger som oppstår på enheten motor/gear mot aksel. R&D Marine sin kobling bør vel ikke brukes når motor og aksel er mye ute av "linje", tillater ca 0,25 mm differanse på flensene. Da er vel feks. Centaflexen bedre.

 

Sven A

Link to post

Jeg er ikke sikker på om det vil hjelpe deg så mye når det gjelder støy. Hvis du har fleksible motorlabber skal du også ha fleksibelt (gummi) stevnlager. Da er det egentlig greit. Men som en annen anfører her, demperplata. Jeg antok helt til i våres at denne delen var en evigvarende greie. Leverandøren av gearet mitt fortalte at det var ikke tilfelle. 500- til 1000 timer, eller deromkring, ville trolig demperplata være utslitt. Det vil først føre til bråk, senere til at plata ryker.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...