Mizar Startet 7.April.2013 Link til dette innlegget Startet 7.April.2013 (redigert) Jeg fortsetter min "drømmereise" uten seilbåt og har oppdaget denne: 37ft. Irwin center cockpit i Portimao i Portugal. En ganske fin by, med flott båthavn. Og ganske fin båt, med passasje fra kabinen til akterkabin innvendig. Er dette et båtmerke noen kjenner, så vil jeg gjerne høre + - kommentarer. Prisen synes ikke avskrekkende på meg, for en havseiler med disse egenskapene. Det kunne være en tanke å ha en båt liggende der nede til å begynne med, og reise frem og tilbake. -Er det noen her inne som allerede gjør det og/eller har erfaringer å dele? Dette er en amerikansk båt med senkekjøl. Det gir en fleksibiilitet hva gjelder dypgående. Fordeler og ulemper med senkekjøl? Er det en trygg løsning, hva kan evt. gå galt? -Og så endelig, hvis jeg finner på å gi etter for kjøpelysten, hvor mye vanskeligheter må jeg regne med å møte ved innførsel til Norge? Jeg har på følelsen at det ikke er særlig attraktivt med tanke på hestekraftavgift, evt. norsk moms? og ved innførsel må man vel få en CE-godkjennelse, så lenge båten er innført etter at dette kravet kom? 37' Irwin Center cockpit 37' Andre kommentarer om ting jeg ikke har vett til å spørre om, er også velkomne! Redigert 7.April.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
avmønstret5 Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Jeg er nok riktig som du skriver. Og jeg tror nok at du knapt kan regne med halve prisen på et norsk/ EU-marked ved senere salg. Am. båter er vanligvis solide og velbygde men kan ha innredning som ikke alltid faller i smak på denne siden av havet. Senkekjøl har jeg erfaring med, men det kan også være mange varianter av dette. Jeg har selv en dyp stikk-kjøl og er svært fornøyd med det. Båten er imidlertid konstruert for det, noe som ikke alltid er tilfellet på en del mer tradisjonelle båter. Hva som kan gå galt? Det kommer igjen på konstruksjonen Jeg kan dure rett på skjæret med kjølen uten å skade båten da kjølkassen er beregnet for en slik trøkk, men det går selvfølgelig hardt ut over kjølbladet. Noen har kjøl som slår seg bakover ved kollisjon, en bra løsning. Generelt vil jeg være betenkt på å kjøpe den båten utlagt pris, sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.