larsen2000 Startet 7.April.2013 Link til dette innlegget Startet 7.April.2013 Har blått gammelt selvpolerende bunnstoff som har litt misfarge (brunaktig). Den er godt spylt med høytrykkspyler og det er ikke antydning til groing. Skal male over med hvitt bunnstoff nå, må jeg vaske med noen kjemikalier først eller er det bare å rulle over? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Bruker du samme produkt, man du bare male rett på. Men du trenger kanskje flere lag, for å dekke over blåfargen. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Ikke noe saltsyrevask e.l. pga brunfargen først altså? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Bare smøre rett på. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Svaret står mest sannsynlig på bunnstoffboksen. Alt som er løst eller sprøtt skal av. Jeg brukte gjerne et grovere sandpapir for å få av et ytre skikt (som kunne bli litt pulver-aktig) før jeg begynte med VC17. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 (redigert) Du kan eventuelt vaske over (tørke) med en fille med rett tynner til bunnstoffet. Selvpolerende bunnstoff er "reløselig" slik at nytt bunnstoff løser opp overflaten på gammelt bunnstoff. Du kan også tynne første strøket du ruller på for å øke vedheften til gammelt bunnstoff. Å pusse lett over med sandpapir er fint for å få en gjevnere overflate. Redigert 7.April.2013 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Hvorfor bytte til hvitt bunnstoff? Gror det ikke mindre på mørkt da? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Takk for gode tips, dette blir jo langt enklere enn jeg så for meg. Skal ha hvitt kun på grunn av kosmetiske grunner da jeg har den veldig mye på henger. Kun 3-4 uker på båtplass, og det var null problem med hvitt da på min forrige båt. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Jeg pusset bunnen min i år som i fjor med 120 papir på et pussebrett med lang stang. Dette for å gi bedre heft, og for å begrense sjiktoppbyggingen. Arbeidet medfører noe støv, om du gjør det i medvind så blir du ikke plaget av det. Men se opp kanskje din nabo i le ikke setter pris på støvet! Ruller så på stoffet med korthåret rulle i sparsomt sjikt! Jeg brukte 1,5 liter på min 35' i fjor det holdt de 1000nm vi seilte, uten groe! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
rogeri Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Man må skille mellom behandligsmåten for harde "racing" stoffer og myke selvpolerende bunnstoffer. Det ideelle er å beholde så mye som mulig av fjorårets bunnstoff av begge kategorier, dette er bunnstoff som fortsatt har aktive virkestoffer mot groe. Det viktige er å få bort rur,groe og grønske før man påfører nytt strøk. Ved mye ujevnheter forårsaket av ymse typer harde bunnstoff, bør man vurdere fjerning/skraping helt inn på "svoren" før man påfører nytt, dette for å oppnå minst mulig motstand i sjøen. Om man likevel ønsker et selvpolerende bunnstoff fjernet for å bytte til annen farge, er det beste å vaske gammelt stoff bort med høytrykkspyler så påføre et nytt strøk med primer før man påfører det nye stoffet. Det er verdt å merke seg at det gror mest på den delen av skroget som har tilført mest lys når man ligger fortøyd. Her pleier jeg å legge på litt ekstra i vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hvordan fjerner man grønske enklest? Har en annen båt hvor alt ikke går bort med høytrykkspyling. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Grønsken fjernes lettest ennå mens båten er våt etter oppsett. Hvis den er tørket er det værre, da må den dynkes skikkelig og spyles med en kraftig spyler, sterkt såpevann/kraftvask eller i kominasjon med skrubb eller stråkost. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Dersom det er bra med bunnstoff (selvpolerende) fra før er det vel nok å ha på nytt ved vannlinje som synes og flekking ellers for at det ikke blir lag på lag med bunnstoff? Ellers gir jo en lys farge oppå en mørk mulighet fra år til år å følge med på hvor mye som er slitt av fra sesong til sesong Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.