Jump to content

Hvor godt må gammel bunnstoff vaskes før nytt legges på?

larsen2000

Recommended Posts

Du kan eventuelt vaske over (tørke) med en fille med rett tynner til bunnstoffet. Selvpolerende bunnstoff er "reløselig" slik at nytt bunnstoff løser opp overflaten på gammelt bunnstoff. Du kan også tynne første strøket du ruller på for å øke vedheften til gammelt bunnstoff. Å pusse lett over med sandpapir er fint for å få en gjevnere overflate.

Redigert av Vidar B (see edit history)

Jeg pusset bunnen min i år som i fjor med 120 papir på et pussebrett med lang stang. Dette for å gi bedre heft, og for å begrense sjiktoppbyggingen.

Arbeidet medfører noe støv, om du gjør det i medvind så blir du ikke plaget av det. Men se opp kanskje din nabo i le ikke setter pris på støvet! :yesnod:

Ruller så på stoffet med korthåret rulle i sparsomt sjikt! Jeg brukte 1,5 liter på min 35' i fjor det holdt de 1000nm vi seilte, uten groe!

Aileen ll

Man må skille mellom behandligsmåten for harde "racing" stoffer og myke selvpolerende bunnstoffer.

Det ideelle er å beholde så mye som mulig av fjorårets bunnstoff av begge kategorier, dette er bunnstoff som fortsatt har aktive virkestoffer mot groe.

Det viktige er å få bort rur,groe og grønske før man påfører nytt strøk.

Ved mye ujevnheter forårsaket av ymse typer harde bunnstoff, bør man vurdere fjerning/skraping helt inn på "svoren" før man påfører nytt, dette for å oppnå minst mulig motstand i sjøen. Om man likevel ønsker et selvpolerende bunnstoff fjernet for å bytte til annen farge, er det beste å vaske gammelt stoff bort med høytrykkspyler så påføre et nytt strøk med primer før man påfører det nye stoffet.

Det er verdt å merke seg at det gror mest på den delen av skroget som har tilført mest lys når man ligger fortøyd.

Her pleier jeg å legge på litt ekstra i vannlinjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...