Gespen Startet 7.April.2013 Link til dette innlegget Startet 7.April.2013 Kabelsko på batteri er overfullt med ledninger fra div gamle oppgraderinger, skal rydde opp i dette samt sette inn flere tekniske dibbedutter. Da tenkte jeg på og samle disse kabelskoene vekk fra battskoen og inn på koblingsskinne , men jeg må ha denne skinnen i motor rom og det er trangt på en 28 fot seilbåt. Plasseringen på Kabelsskinnen ligger også nere diesel filter og rør. Har prøvd og se etter andre alternativ plassering, men da må jeg øke tverrsnittet på enkelte kabler bør jeg gjøre dette?. Takker på forhånd gode båt folk og sjørøvere. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Har du ikke hovedbryter, ville jeg satt inn det og koblet alle forbrukerene på kabelskinne etter hovedbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Jo hovdestrøm bryter har jeg, det er et problem også, den er i motorommet med nøkkel inn i skot. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 (redigert) Det er vanskelig å se for seg hvordan du har det i motorrommet. Men du bør koble alle forbrukerene på utgående side på hovedbryteren, slik at det bare er en tykk kabel fra batteriet og til hovedbryteren. Du har ikke plass andre steder da, for eks. under en seng på siden av motorrommet. Da kan du legge opp en grov kabel fra hovedbryteren og lage ett koblingpunkt der. Tidligere forbrukere forlenger du ledningene på med samme tversnitt, så lenge det ikke er snakk om lengder over ca 2 meter. Redigert 7.April.2013 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Høyre ser du diesel filter har plassert skinnen der dette er før jeg plasserte skinnen. over dynamo er hovedbrytere du ser det ikke på bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 (redigert) Tok denne jobben da jeg kjøpte nåværende båt. Mye spagetti var det. Fant ut av alle kurser, merket de og la alt til motorrom. Startet med 16mm2 kabel fra batteriet til felles minus skinne i motorrom, tilsvarende med plusskabel via hovedstrøm bryter som ble lett synlig og tilgjengelig montert ved kartbord. Denne plusskabel endte også opp i motorrom på skinne med 10 kurser med hver sin sikring. Alle kurser ut er behørig merket. Den eneste kursen jeg har utenom er VHF`n, den går via eget batteri som lades via forbruk, men kan ikke tappes via forbruksbanken. Endel av kursene ble også erstattet med grovere kabler. Redigert 7.April.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Så du har skinnene i motor rommet. Har en del så jeg vil ha utenom hovedbryter, har veldig lyst og få spagettien vekk siden batteriene er rett foran svinghjulet på motor, det var flere kabler som var tatt skade, overasket at det ikke har kortsluttet. Bildet er etter at jeg ryddet opp litt, så kan dere tenke dere hvordan det var, men langt i fra bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Har du kun det ene batteriet ? Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Nei, har 2 stk forbruk det andre batteri er under benk i salong, det skal også være et start batteri ved siden av i motor rom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.