Jump to content

Tidligere eieres "fagmessige" reparasjoner/installasjoner.


Ingar

Recommended Posts

Inspirert av denne tråden starter jeg en ny jeg har tenkt på lenge, bilder av hårreisende amatørarbeid uført av tidligere eiere.


Det gjelder altså ens egen båt, bilder fra Finn hører hjemme i Dagens Finn, spesielle båtannonser på finn.no

Det finnes også en annen artig tråd, "Du gjør det helt feil" båtutgave! Bilder av rare løsninger etc:), men den spenner over et videre felt.



Starter med mitt bidrag, eksempler fra el.installasjonen i vår nyinnkjøpte Firling:

firling_sukkerbiter0.jpg

firling_sukkerbiter.jpg

Link to post

Hadde slike i gamle båten min også, tok ned taktrekket og der lå det ledninger i alle retninger i dårlige sukkerbiter med som var skrellet av isolasjonen langt utenfor det som skulle inn. Helt åpent og inntil hverandre.. Greit at man som ufaglært kan gjøre noen kjappe løsninger på enkelte ting, men strømledninger som ser ut som spagetti tett i tett med åpne ledere kan man vel gå så langt å kalle det idioti..?

Link to post

Det var mange flotte løsninger i Baylineren jeg kjøpte i mai, powertrimen til drevet var selvsagt fagmessig installert. Endestoppbryteren var ikke koblet til, noe som resulterte i at hydraulikkslangen sprakk av trykket. Det var også kun brukt biltemakabelsko og selvsagt ikke fortinnede kabler. Endte opp med å rive ut alt elektrisk.

 

1365368616.jpg

Link to post

Nå er det vel en del verfts løsninger som ikke er helt etter boka også. Var ombord i en polsk produsert båt av Norsk merke som det heller ikke var helt etter boka i fjord. Eieren hadde også bedt om og få montert plotteren av leveandøren. Funka fint den. Men når han lå merke til at det hang en delevis tapet ledning under konsollen spurte han meg om det skulle være slik. (Jobber som teknisk leder hos bilimportør). Når jeg tittet nærmere på det. Viste det seg at instalatøren hadde koblet med strømtyver og tapet rundt koblingene. Skikkelig proft! Særlig når det lå ferdig tilkobling til plotteren 40 cm unna

Norske båter er best!

Link to post

Bildet under viser ventil fra septiktank. Ser man godt etter kan man se en hvit flens som tilhører skroggjennomføringen. Til alt hell rørte jeg ikke denne før båten var på slipp. Når jeg da skulle dra av slangen, sto jeg med all messingstasen i hendene. Gjennomføringen var av myk nylon, og gjenger i annen dimensjon. Tidligere eier hadde bare surret på gjengetape, og banket det hele på....

 

1365434087.jpg

Link to post

Det er vel ikkje noko i veien for å bruka biltemakabelsko, desse er so like produsentane imellom, spørsmålet er å bruka skikkelig pressverktøy, og bruka det på ein riktig måte.

 

Magne

Jeg ville heller brukt skikkelige kabelsko med krympestrømpe fra for eksempel 3M eller Ancor. Skikkelig pressverktøy må til, dessverre bruker de fleste de billigste uten lås.

 

Å tinne endene på kabler er vel heller ikke det beste. I fly er dette bare brukt i spesielle koblinger beregnet for dette. Skal ikke brukes på krympeforbindelser.

Det stemmer det, jeg snakker om kabler som kommer ferdig fortinnet i hele sin lengde fra fabrikk. Hver enkelt kordel er fortinnet for seg selv, ikke sammen.

Link to post

Alt som er bedre enn lampettledning ( uansett lengde og styrke på strømforbruk) sukkerbiter ( gjerne mange etterhverandre så samme lampettledning kan brukes til å servere alle lamper og annet med strøm...) og sånne spissenede keramiske sikringer, (hvor man etter få sesonger må dreie på dem før hver tur, fordi terminalen irrer og de har dårlig kontakt...) er uvanlig bra, i alle fall om man snakker rimelige 70 tallsbåter. Enig i at man må bruke pressverktøy med lås, men kabelsko med krympestrømpe og fortinnet kabel plasserer jeg i elitedivisjonen, for spesielt interesserte....

Link to post

hovedstroembryter_mm..jpg

Hovedbrytere mm. i min Saga 27 før modifikasjon. Bryter til startbatteri helt til venstre i bildet med 2 stk 10 kvadrat ledninger.

 

 

 

kabler_1.jpg

Opplegget under kryssfinerplaten :confused:

Heldigvis var de originale tegningene skjemategningene fra Saga ombord i båten sammen med en del skisser fra "handymannen" som hadde modifisert det elektriske anlegget slik at jeg kunne fikse dette på en forhåpentligvis bedre måte.

Link to post

Pokker at jeg ikke har bilde, men i min gamle båt var all minus om bord koblet i en 10 cm2 stor stålplate bak bryterpanelet. Den holdt ca 80 grader da vi oppdaget den. Andre klassikere var sorte ledninger med tape merket "+" på og et eksosrør til dieselvarmeren som hadde forkullet treverket i skottene det gikk gjennom.

Link to post

Elfa blir hobbyelektronikkern våt i boksa av utvalget. Greie priser også, samt blir levert på nærmeste postkontor.

Ta med en bunke krympestrømper med lim også, -geniale.

 

Skjøtehylser, Krymp-kabelsko, kontaktfett, god krympetang, og krympestrømpe m.lim så er en på god vei til et proft elnett i båten.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Dette billede er fra min tideligere båd. Det er + kablet fra batteriet til starteren,

:lol: :lol: :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

I min forrige båt, en 25 fots tresnekke, var det en del lure løsninger som måtte rettes opp etter kjøp, har desverre ikke bilder av elendigheten:

 

1. Hydraulisk styremaskin var montert slik at styresylinderen ikke var vinkelrett på rorkult med roret i senter. dette medførte at rorkulten gikk over senter ved bakking med fullt rorutslag slik at roret låste seg i borde.

2. Elektrisk opplegg var lagt opp med 0,75 mm2 lampettledning samt at kabel mellom dynamo og + på startmotor var lagt opp med fåtrådet ledning slik at den brakk av seg selv på grunn av vibrasjon.

3. Karm til takluke var skrudd rett ned på buet hyttetak slik at luken ikke passet skikkelig ned på karmen

4. Sorte gipsplateskruer brukt til å feste inn diverse på båten.

5. Motoroppretting ikke kontrollert og motoren stod 8-10 mm for lavt slik at det var treghet og varmgang i omstyring.

Link to post

Dette bildet vil jeg gjerne kommentere, da det er mye å lære her.

1. Ledningene (Kordellene) er ikke fortinnet, noe som vil med føre at disse oksyderer. Allikevel er nok dette fremdeles en vanlig kabeltype og se i mange nye båter

2. Med en slangeklemme vil en aldri oppnå en gasstett forbindelse, og hva er det. Hele poenget med en krymp er at du skal oppnå materialflyt mellom lederen og kabelsko. Da kommer ikke oksygenet til i den elektriske overgangen og følgelig ingen korrosjon og etterhvert varmgang

3. Strekkavlastning. Her vil den elektriske skjøten oppta alle krefter ved vibrasjon og dette kan på sikt medføre brudd i kablene og etterhvert varmgang.

 

Bildet jeg refererte til var den sorte kabelen med slangeklemme

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...