Ingar Startet 7.April.2013 Link til dette innlegget Startet 7.April.2013 Inspirert av denne tråden starter jeg en ny jeg har tenkt på lenge, bilder av hårreisende amatørarbeid uført av tidligere eiere. Det gjelder altså ens egen båt, bilder fra Finn hører hjemme i Dagens Finn, spesielle båtannonser på finn.noDet finnes også en annen artig tråd, "Du gjør det helt feil" båtutgave! Bilder av rare løsninger etc:), men den spenner over et videre felt.Starter med mitt bidrag, eksempler fra el.installasjonen i vår nyinnkjøpte Firling: Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Hærlig Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 tidligere eier blir sikkert glad for å bli hengt ut her Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 hehe, har sett en del artige el-løsninger i båt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
VO`n Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Hadde slike i gamle båten min også, tok ned taktrekket og der lå det ledninger i alle retninger i dårlige sukkerbiter med som var skrellet av isolasjonen langt utenfor det som skulle inn. Helt åpent og inntil hverandre.. Greit at man som ufaglært kan gjøre noen kjappe løsninger på enkelte ting, men strømledninger som ser ut som spagetti tett i tett med åpne ledere kan man vel gå så langt å kalle det idioti..? Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Det var mange flotte løsninger i Baylineren jeg kjøpte i mai, powertrimen til drevet var selvsagt fagmessig installert. Endestoppbryteren var ikke koblet til, noe som resulterte i at hydraulikkslangen sprakk av trykket. Det var også kun brukt biltemakabelsko og selvsagt ikke fortinnede kabler. Endte opp med å rive ut alt elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 tidligere eier blir sikkert glad for å bli hengt ut her Ingen av oss vet hvem tidligere eiere er, har båten hatt flere eiere er det ikke engang gitt at nåværende eier vet hvilken 'fagmann' som har vært på ferde.... Det var av hensyn til dette jeg skrev at bilder fra Finn-annonser ikke skal postes i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 7.April.2013 Link til dette innlegget Svart 7.April.2013 Tror egentlig aldri jeg har vært i en snekke som ikke har lampettledninger og sukkerbiter på det meste. Og siden eierne vet jeg har elektronikk bakgrunn, får jeg alltid spørsmålet "om jeg kan se på en liten ting" Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Dinamo Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Det var også kun brukt biltemakabelsko og selvsagt ikke fortinnede kabler. Det er vel ikkje noko i veien for å bruka biltemakabelsko, desse er so like produsentane imellom, spørsmålet er å bruka skikkelig pressverktøy, og bruka det på ein riktig måte. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Nå er det vel en del verfts løsninger som ikke er helt etter boka også. Var ombord i en polsk produsert båt av Norsk merke som det heller ikke var helt etter boka i fjord. Eieren hadde også bedt om og få montert plotteren av leveandøren. Funka fint den. Men når han lå merke til at det hang en delevis tapet ledning under konsollen spurte han meg om det skulle være slik. (Jobber som teknisk leder hos bilimportør). Når jeg tittet nærmere på det. Viste det seg at instalatøren hadde koblet med strømtyver og tapet rundt koblingene. Skikkelig proft! Særlig når det lå ferdig tilkobling til plotteren 40 cm unna Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Permagne Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Å tinne endene på kabler er vel heller ikke det beste. I fly er dette bare brukt i spesielle koblinger beregnet for dette. Skal ikke brukes på krympeforbindelser. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Bildet under viser ventil fra septiktank. Ser man godt etter kan man se en hvit flens som tilhører skroggjennomføringen. Til alt hell rørte jeg ikke denne før båten var på slipp. Når jeg da skulle dra av slangen, sto jeg med all messingstasen i hendene. Gjennomføringen var av myk nylon, og gjenger i annen dimensjon. Tidligere eier hadde bare surret på gjengetape, og banket det hele på.... Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Det er vel ikkje noko i veien for å bruka biltemakabelsko, desse er so like produsentane imellom, spørsmålet er å bruka skikkelig pressverktøy, og bruka det på ein riktig måte. Magne Jeg ville heller brukt skikkelige kabelsko med krympestrømpe fra for eksempel 3M eller Ancor. Skikkelig pressverktøy må til, dessverre bruker de fleste de billigste uten lås. Å tinne endene på kabler er vel heller ikke det beste. I fly er dette bare brukt i spesielle koblinger beregnet for dette. Skal ikke brukes på krympeforbindelser. Det stemmer det, jeg snakker om kabler som kommer ferdig fortinnet i hele sin lengde fra fabrikk. Hver enkelt kordel er fortinnet for seg selv, ikke sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Alt som er bedre enn lampettledning ( uansett lengde og styrke på strømforbruk) sukkerbiter ( gjerne mange etterhverandre så samme lampettledning kan brukes til å servere alle lamper og annet med strøm...) og sånne spissenede keramiske sikringer, (hvor man etter få sesonger må dreie på dem før hver tur, fordi terminalen irrer og de har dårlig kontakt...) er uvanlig bra, i alle fall om man snakker rimelige 70 tallsbåter. Enig i at man må bruke pressverktøy med lås, men kabelsko med krympestrømpe og fortinnet kabel plasserer jeg i elitedivisjonen, for spesielt interesserte.... Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Var jo en fin støtte for oppvaskekosten da, på første bilde da. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Fiks Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hovedbrytere mm. i min Saga 27 før modifikasjon. Bryter til startbatteri helt til venstre i bildet med 2 stk 10 kvadrat ledninger. Opplegget under kryssfinerplaten Heldigvis var de originale tegningene skjemategningene fra Saga ombord i båten sammen med en del skisser fra "handymannen" som hadde modifisert det elektriske anlegget slik at jeg kunne fikse dette på en forhåpentligvis bedre måte. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Pokker at jeg ikke har bilde, men i min gamle båt var all minus om bord koblet i en 10 cm2 stor stålplate bak bryterpanelet. Den holdt ca 80 grader da vi oppdaget den. Andre klassikere var sorte ledninger med tape merket "+" på og et eksosrør til dieselvarmeren som hadde forkullet treverket i skottene det gikk gjennom. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
lippert Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Jeg ville heller brukt skikkelige kabelsko med krympestrømpe fra for eksempel 3M eller Ancor. Gjerne det, men hvor selges dette over disk til vanlig forbruker? I sentrale strøk av Østlandet? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Asbjørn2 Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Gjerne det, men hvor selges dette over disk til vanlig forbruker? I sentrale strøk av Østlandet? Det er akkurat det som er problemet. Hvis du finner det i Norge, så koster det en formue. eBay er løsningen for meg. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Dette billede er fra min tideligere båd. Det er + kablet fra batteriet til starteren, Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Ojjj..... Min hadde slangeklemme som erstatning for en av batteriskoene. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 (redigert) På Elfa blir hobbyelektronikkern våt i boksa av utvalget. Greie priser også, samt blir levert på nærmeste postkontor. Ta med en bunke krympestrømper med lim også, -geniale. Skjøtehylser, Krymp-kabelsko, kontaktfett, god krympetang, og krympestrømpe m.lim så er en på god vei til et proft elnett i båten. Redigert 9.April.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
REM Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Dette billede er fra min tideligere båd. Det er + kablet fra batteriet til starteren, :lol: Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fiks Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 I min forrige båt, en 25 fots tresnekke, var det en del lure løsninger som måtte rettes opp etter kjøp, har desverre ikke bilder av elendigheten: 1. Hydraulisk styremaskin var montert slik at styresylinderen ikke var vinkelrett på rorkult med roret i senter. dette medførte at rorkulten gikk over senter ved bakking med fullt rorutslag slik at roret låste seg i borde. 2. Elektrisk opplegg var lagt opp med 0,75 mm2 lampettledning samt at kabel mellom dynamo og + på startmotor var lagt opp med fåtrådet ledning slik at den brakk av seg selv på grunn av vibrasjon. 3. Karm til takluke var skrudd rett ned på buet hyttetak slik at luken ikke passet skikkelig ned på karmen 4. Sorte gipsplateskruer brukt til å feste inn diverse på båten. 5. Motoroppretting ikke kontrollert og motoren stod 8-10 mm for lavt slik at det var treghet og varmgang i omstyring. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 (redigert) Dette bildet vil jeg gjerne kommentere, da det er mye å lære her. 1. Ledningene (Kordellene) er ikke fortinnet, noe som vil med føre at disse oksyderer. Allikevel er nok dette fremdeles en vanlig kabeltype og se i mange nye båter 2. Med en slangeklemme vil en aldri oppnå en gasstett forbindelse, og hva er det. Hele poenget med en krymp er at du skal oppnå materialflyt mellom lederen og kabelsko. Da kommer ikke oksygenet til i den elektriske overgangen og følgelig ingen korrosjon og etterhvert varmgang 3. Strekkavlastning. Her vil den elektriske skjøten oppta alle krefter ved vibrasjon og dette kan på sikt medføre brudd i kablene og etterhvert varmgang. Bildet jeg refererte til var den sorte kabelen med slangeklemme Redigert 10.April.2013 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.