sintjern Startet 8.April.2013 Del på Facebook Startet 8.April.2013 Hei og hopp! Har trålet baatplassen en god stund nå, og nå er det vel på tide å komme med litt litteratur sjøl også. Håper jo på litt tips og triks også da, hvis noen har noe å komme med.. Det har seg da sånn at jeg rett før jul fant ut at jeg skulle kjøpe meg min første trebåt. Ville ha plass til folk, fe, og minst ei ladning med pils, så da gikk jeg på en 32 fot Dorry. For å gjøre ting litt mer spennende stod doningen godt plantet i 15 cm is : Meen med 120 kg strøsalt, 50 liter med spylerveske, samt litt innbitt hakking så var ikke det noen sak, og vi fikk da lempet den på land. Noen bilder fra innsida også : Båten var jo ikke strøken, men planen var å i første omgang få den i en grei bruksstand. I årets kalde måneder klødde det jo litt i fingra, så jeg fyrte opp varmen og raste litt rundt på uteplassen med slipemaskinen. Endte med å få pusset ned mye av det som skal gjøres noe med i år der. Ble plutselig varmt i været, og da har fokuset blitt flyttet mer på det utvendige, så får det oppi bli ferdig når den tida kommer. Bildene her er ikke helt oppdaterte men.. Når finværet kom begynnte min innbitte krig mot hvitmalingen. Gikk på å pusse ned overbygget, for å få frem igjen litt mahogany (står igjen litt der, men har fått tatt det værste). Så fikk jeg revet av endel klosser og drit og skrapet ned under vannlinjen. Den er ikke strøken i skroget, så jeg må nok gjøre noen små reparasjoner. Vi begynner nå å nærme oss skrivende tidspunkt. I midten av forrige uke var jeg nemmelig bortpå en liten flekk på den delen av skroget for å se hvordan det så ut under all den j*** hvitmalingen Syntes faktisk ikke dette så så værst ut, og siden jeg veit å begrense meg, så gjorde jeg like gjerne sånn her : Litt usikker på hvordan det blir til slutt. Den øverste bordgangen er i mahogany, og har et parti på hver av sidene som ikke er helt bra. Den nest øverste bordgangen på ene siden er også veldig stygg og burde egentlig vært byttet. Er også ganske mye svart i treverket mange plasser, men etter min mening skal det ikke mye til å overgå dårlig hvitmaling, så tviler på at det blir hvitt igjen. Ser en del bedre ut når jeg får pusset ned, og kan jo hende jeg kunne fått bort litt av det svarte ved å leke med litt kjemikalier (??).. Rekkefølgen på hvordan ting blir gjort framover nå blir nok styrt litt av vær og temparatur, men må snart prioritere å få på igjen litt grunning under vannlinjen før det tørker helt ut. Skraper i hvert fall ferdig og pusser ned over vannlinjen, så får vi se hvordan det blir seende ut. Hvis noen har et ninjatriks for å fjerne malingen rundt alle naglene uten å måtte stå og pelle med kniven hadde det blitt svært godt mottatt Det er enda myye som skal gjøres, blant annet mange strøk med forskjellige lurium som skal på før båten skal på vannet i midten av mai (det må den forøvrig, for den står foran en del andre båter), så det skal nok spørs om alt blir helt ferdig. Sommeren kommer vel uansett den, så jeg får vel alltids tatt en runde på fjorden Hvis noen har tips, spørsmål eller kommentarer så fyr løs! Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 (redigert) Sjekk naglene dine! Det er mitt første tips. Denne båten er klinkbygget, og trevirket er gran. Dorrybåtene var ment å kun vare i en til to sesonger ute på fiskefeltene til å snurpe garn. Derfor ble de bygget i billigere materialer i og med at forventet levetid på båtene var såpass lav. På 70 tallet var det ikke lenger det store behovet for disse båtene, og de ble da gjerne omgjort til fritidsbåter. Jeg hadde en flott dorry for et par sesonger siden, men naglene var veldig rustet og etterhvert begynte det å være grimer av rustvann fra naglene. Etter en runde i skikkelig stampesjø rett mot baugen begynte skuta å ta inn vann fra helen bakunder båten. Jeg ble godt kjent med redningsskøyta dette året. ;-) Sjekk om naglene er av jern/stål eller messing. Er det messing på store deler av naglene er det bra. Helst alle. lykke til med en stor, meget flott og morsom trebåt Redigert 8.April.2013 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Ben Sin Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 Hei Tipper det sitter en Mercedes motor i den der, og at skroget har et par utenpåliggende bord under vannlinjen? Men den var i vesentlig bedre stand sist jeg så den. Men det begynner å bli noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
sintjern Svart 8.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2013 jekk naglene dine! Det er mitt første tips. Denne båten er klinkbygget, og trevirket er gran. Dorrybåtene var ment å kun vare i en til to sesonger ute på fiskefeltene til å snurpe garn. Derfor ble de bygget i billigere materialer i og med at forventet levetid på båtene var såpass lav. På 70 tallet var det ikke lenger det store behovet for disse båtene, og de ble da gjerne omgjort til fritidsbåter. Jeg hadde en flott dorry for et par sesonger siden, men naglene var veldig rustet og etterhvert begynte det å være grimer av rustvann fra naglene. Etter en runde i skikkelig stampesjø rett mot baugen begynte skuta å ta inn vann fra helen bakunder båten. Jeg ble godt kjent med redningsskøyta dette året. ;-) Sjekk om naglene er av jern/stål eller messing. Er det messing på store deler av naglene er det bra. Helst alle. lykke til med en stor, meget flott og morsom trebåt Er kjent med Dorryens historie ja, og stemmer at det er dårlig med messingnagler. Det er noe rust på naglene, men har gått litt rundt og kakket på dem, og virker faktisk som om de fleste er ganske bra. Den skal gå i innsjø, så blir nok ikke rare stampesjøen å prate om. Satser vel på at det går greit, selv om redningsskøyta blir værre å få tak i. Hei Tipper det sitter en Mercedes motor i den der, og at skroget har et par utenpåliggende bord under vannlinjen? Men den var i vesentlig bedre stand sist jeg så den. Men det begynner å bli noen år siden. Stemmer nok det ja Alle klossene som satt under vannlinjen har jeg fjernet. Så ut som de satt der for å holde sammen skjøter i bordgangene, så tenker å sette på noen nye på innsiden i stedet, så det ser litt penere ut.. Den har nok fått litt hard medfart de siste årene. Håper i hvert fall å få den litt bedre før sommeren, men kan jo ikke ta alt på en gang heller.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.