Lars H. Startet 8.April.2013 Link til dette innlegget Startet 8.April.2013 (redigert) Hei.Det ser ut til at stopp-solenoiden til min Yanmar 4JHE har tatt kvelden. Er det forskjell på hvor i landet en kjøper en slik del? En forespørsel til Yanmar Norge, ga en pris på kr.2710,-, men jeg fikk ikke handle direkte hos dem, 5 min fra der jeg bor.Lars H. Redigert 8.April.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bøljan Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Ta en titt her, kanskje noen som passer. Til helt andre priser http://www.thetoolboxshop.com/diesel-stop-and-advance-stop-solenoids.html Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Ingen av de passer nok dessverre inn, selv om prisene var noe annet enn Yanmar sine. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hei. Det ser ut til at stopp-solenoiden til min Yanmar 4JHE har tatt kvelden. Lars H. Du får la Yanmaren slumre å gå til neste gang du skal utpå, dieselen er jo så billig her på berget Fra spøk til alvor, har selv 2 stk yanmar under dekk, har ennå ikke trengt deler til de, men vet at en del andre her i havnen med Yanmar bruker Toyota deler når det lar seg gjøre, vet ikke om det går i ditt tilfelle.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Du får la Yanmaren slumre å gå til neste gang du skal utpå, dieselen er jo så billig her på berget Så ille er det da ikke, men jeg må opp med motorluken og bevege stopphendelen med fingeren for å få stoppet motoren. I morgen skal jeg en tur i båten og jobbe litt elektrisk, og da skal jeg ta en mer grundig måling og solenoiden faktisk får strøm og spenning nor jeg trykker på stoppknappen. Forrige målinger gikk litt fort. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
G-sabb Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Yanmardeler er DYRT enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 (redigert) Hei Lars, Vestfold Elektro-Diesel har eller kan skaffe alt til Yanmar. Jeg bruker de hele tiden til min 4JH-TE. http://www.vestfoldelektrodiesel.no/ Mener de har rimelig frakt hvis det er upraktisk å stikke innom dem. Lykke til :) Redigert 9.April.2013 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Kaskazi Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Ellers har du La-Sa på Skøyen i Oslo, en god del nærmere der du bor. En forretning jeg har meget gode erfaringer med. Men billige Yanmardeler får du heller ikke der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Det aller enkleste for meg er selvfølgelig å handle hos La-Sa, men ikke på Skøyen. Det er nemlig La-Sa verksted og butikk i hjemmehavnen min Son, 300m unna der båten nå står og venter på at isen skal gå slik at det kan bli sjøsetting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Fuglevik er også Yanmar forhandler, så har du et sted å sammelikne priser: http://www.fuglevik-bs.no/ Sendt de forespørsel på prisen når du har delenummeret. Greit med 2 steder i nærheten, og ikke langt ned dit.. Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Hei Lars! Jeg har samme motor som deg, og når jeg kjøpte skuta så fikk jeg beskjed om at den stoppet ved å kutte dieseltilførsel (var en egen spak på siden av indtr. panelet) Stusset litt på det, men jeg har jo ikke peiling på dette og tok det for god fisk. Er det rimelig å anta at det er en slik stopp solenoid også er på min motor og at den er defekt? Har tenkt litt på det og synes det er rart at det ikke er en vanlig stopp knapp som skal kunne brukes... Er forresten en rød knapp på dashbordet som ikke har noen funksjon, kan det være den tro... Følger utvilkingen her med stor interesse Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Xlnt Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 (redigert) Kan denne passe? http://www.ebay.com/itm/Stop-Shut-Off-Down-Solenoid-Yanmar-Diesel-Engine-129470-67320-1504-12VDC-/320936229127 Eller denne? http://shop.torresen.com/ships_store/index.php?p=details&mfc=Yanmar&sku=129470-67320 -Xlnt Redigert 9.April.2013 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Lars H. Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 (redigert) ... Er forresten en rød knapp på dashbordet som ikke har noen funksjon, kan det være den tro... Den røde knappen står det sikkert "Stop" på, se bildet fra min båt under. Den gir styrestrøm til et relé som igjen gir strøm til solenoiden som trekker i en arm som struper dieseltilførselen, se utsnitt fra servicemanualen under. Den blanke startknappen til venstre i bildet har jeg satt inn selv da startfunksjonen for nøkkelbryteren er dårlig. De to linkene Xlnt, er til hel korrekt solenoid. Når jeg bare har fått skrevet ferdig dette og drukket opp en kopp kaffe, stuper jeg på hodet ned i maskinrommet og tar de siste elektriske målingene før jeg eventuelt skrur ut solenoiden (som sitter utrolig krøkket til, som mye annet). Lars H. Redigert 9.April.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Har du sjekket releet? Solenoider pleier jo å være holdbare saker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Ja, reléet er sjekket og funnet OK. Nå har jeg vært nede i motorrommet og målt spenningen direkte på kontaktene til solenoiden, og der er det full spenning når tenningen er på og jeg trykker inn stoppknappen. Dermed er det å finne frem lit smekkert verktøy og skru ut solenoiden. Jeg hadde den ute en gang for mange år siden da den også fusket. Så jeg vet at det er mulig å få den ut med diverse oppkuttede fingre og fingerknoker! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Oteren Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Skiftet denne solinoiden på min tidligere Yanmar 4jh3-dte 120 hk, har prøvd å fortrenge prisen på ca 3000...tror det var inkl litt arbeid og mva. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Det er nå flere å velge i på Ebay. http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=stop-solenoid+Yanmar+4JHE&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=stop-solenoid+Yanmar+&_sacat=0 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Montere stopphendel via wire er utelukket? Sjøl hadde jeg gått for det, mye billigere a gitt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Å gå over til "gammeldags" manuel stopp med wire, blir utrolig krøkkete å få til. Men nå er solenoiden ute, og jeg har testet litt mer. Og solenoiden er OK! I det en setter på spenning, skal det gå 30A som tilsvarer 0,4ohm, og den motstandsverdien målte jeg. Når solenoiden har dratt helt til, skal det kun gå 0,7A, tilsvarene 17ohm, og det målte jeg også. Så dermed satte jeg spenning på direkte fra batteriet med tykke gode kabler, og solenoiden trakk til som bare det. Så nå blir det å bytte ut de (heller stive og morkne!) ledningene fra releet, pluss muligens også selve reléet. Helt bra er nok ikke solenoiden da gummihylsen rundt plungeren er borte, og egentlig skulle det også være en fjær som holder plungeren ut. Men den fjæren forsvant ned i kjølsvinet. Men stopparmen inn til fuelpumpen trekker godt til, så det burde gå greit uten. Her bilde av solenoiden: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sailorboy Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Magnet i en snor og litt fisking i kjølsvinet, så er fjæren din tilbake. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Jeg fant fjæren, den hadde lagt seg på en av labbene til motoren! Nå er solenoiden på plass igjen med nye ledninger. Men jeg hadde ikke saksepinne i rett dimmensjon for å hekte den på stopparmen til dieselpumpen, så jeg har ikke fått testet den. Dermed blir det ny tur til havnen (14 mil tur/retur) i morgen. Samtidig skal jeg legge opp litt mer elektrisk, blant annet bedre kvadrat til laderen for laptop og til AIS og kartplotter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 10.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Slutt(?)rapport: Da var saksepinnen på plass og nå funker det helt OK. Jeg tok med et nytt relé, men det gamle funker fint, så har jeg et reserve liggende i båten til diversebruk. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Oteren Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Flott fikset som vanlig Lars H! Mye penger spart, oss andre er avhengig av verksted som har en tendens til å skifte deler ganske ukritisk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Verksted, hvorfor det? Jeg er da ikke mekaniker, men pensjonert elektronikkingeniør! Det er bare å brette opp armene å gå løs på problemene er mitt motto. Og trenger en hjelp, er det bare å spørre noen som vet, gjerne her på båtplassen. Men jeg må innrømme at jeg er litt stiv og støl etter å ha sittet halvveis nede i motorrommet noen dager. Kroppen min på snart 70 år er ikke som den var da jeg var 20! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marida Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Har havert det ene eksosbendet til en av mine Yanmar 6LPSTE. Tenkte det var greit å få dette fikset i Sverige da jeg ligger der i vinterhavn allikevel. Nå viser det seg at svenskene ikke er tamme når det gjelder denne delen. Har forespurt tre steder i Sverige, de forlanger 8.152,- på to steder og 8.155,- på et sted. Prisene er ink.mva I Norge har jeg sjekket to steder og her er prisen 5.917,50 ink.mva og 5.260,- eks.mva. Konklusjon da må være at det å handle Yanmar deler i Sverige er bortimot galskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.