Jump to content

Hvor får en billigste deler til Yanmar-motorer her i landet?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Det ser ut til at stopp-solenoiden til min Yanmar 4JHE har tatt kvelden. Er det forskjell på hvor i landet en kjøper en slik del? En forespørsel til Yanmar Norge, ga en pris på kr.2710,-, men jeg fikk ikke handle direkte hos dem, 5 min fra der jeg bor.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Det ser ut til at stopp-solenoiden til min Yanmar 4JHE har tatt kvelden.

 

Lars H.

 

Du får la Yanmaren slumre å gå til neste gang du skal utpå, dieselen er jo så billig her på berget :giggle:

 

Fra spøk til alvor, har selv 2 stk yanmar under dekk, har ennå ikke trengt deler til de, men vet at en del andre her i havnen med Yanmar bruker Toyota deler når det lar seg gjøre, vet ikke om det går i ditt tilfelle....

Link to post

Du får la Yanmaren slumre å gå til neste gang du skal utpå, dieselen er jo så billig her på berget :giggle:

 

Så ille er det da ikke, men jeg må opp med motorluken og bevege stopphendelen med fingeren for å få stoppet motoren. I morgen skal jeg en tur i båten og jobbe litt elektrisk, og da skal jeg ta en mer grundig måling og solenoiden faktisk får strøm og spenning nor jeg trykker på stoppknappen. Forrige målinger gikk litt fort.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det aller enkleste for meg er selvfølgelig å handle hos La-Sa, men ikke på Skøyen. Det er nemlig La-Sa verksted og butikk i hjemmehavnen min Son, 300m unna der båten nå står og venter på at isen skal gå slik at det kan bli sjøsetting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lars!

 

Jeg har samme motor som deg, og når jeg kjøpte skuta så fikk jeg beskjed om at den stoppet ved å kutte dieseltilførsel (var en egen spak på siden av indtr. panelet) Stusset litt på det, men jeg har jo ikke peiling på dette og tok det for god fisk.

 

Er det rimelig å anta at det er en slik stopp solenoid også er på min motor og at den er defekt? Har tenkt litt på det og synes det er rart at det ikke er en vanlig stopp knapp som skal kunne brukes... Er forresten en rød knapp på dashbordet som ikke har noen funksjon, kan det være den tro...

 

Følger utvilkingen her med stor interesse :smiley:

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post

... Er forresten en rød knapp på dashbordet som ikke har noen funksjon, kan det være den tro...

 

Den røde knappen står det sikkert "Stop" på, se bildet fra min båt under. Den gir styrestrøm til et relé som igjen gir strøm til solenoiden som trekker i en arm som struper dieseltilførselen, se utsnitt fra servicemanualen under. Den blanke startknappen til venstre i bildet har jeg satt inn selv da startfunksjonen for nøkkelbryteren er dårlig.

 

De to linkene Xlnt, er til hel korrekt solenoid. Når jeg bare har fått skrevet ferdig dette og drukket opp en kopp kaffe, stuper jeg på hodet ned i maskinrommet og tar de siste elektriske målingene før jeg eventuelt skrur ut solenoiden (som sitter utrolig krøkket til, som mye annet).

 

stoppknapp.jpg

 

 

solenoid.jpg

 

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, reléet er sjekket og funnet OK. Nå har jeg vært nede i motorrommet og målt spenningen direkte på kontaktene til solenoiden, og der er det full spenning når tenningen er på og jeg trykker inn stoppknappen. Dermed er det å finne frem lit smekkert verktøy og skru ut solenoiden. Jeg hadde den ute en gang for mange år siden da den også fusket. Så jeg vet at det er mulig å få den ut med diverse oppkuttede fingre og fingerknoker! :headbang:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Å gå over til "gammeldags" manuel stopp med wire, blir utrolig krøkkete å få til. Men nå er solenoiden ute, og jeg har testet litt mer. Og solenoiden er OK! I det en setter på spenning, skal det gå 30A som tilsvarer 0,4ohm, og den motstandsverdien målte jeg. Når solenoiden har dratt helt til, skal det kun gå 0,7A, tilsvarene 17ohm, og det målte jeg også. Så dermed satte jeg spenning på direkte fra batteriet med tykke gode kabler, og solenoiden trakk til som bare det. Så nå blir det å bytte ut de (heller stive og morkne!) ledningene fra releet, pluss muligens også selve reléet.

 

Helt bra er nok ikke solenoiden da gummihylsen rundt plungeren er borte, og egentlig skulle det også være en fjær som holder plungeren ut. Men den fjæren forsvant ned i kjølsvinet. Men stopparmen inn til fuelpumpen trekker godt til, så det burde gå greit uten.

 

Her bilde av solenoiden:

 

solenoid_old.jpg

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg fant fjæren, den hadde lagt seg på en av labbene til motoren! Nå er solenoiden på plass igjen med nye ledninger. Men jeg hadde ikke saksepinne i rett dimmensjon for å hekte den på stopparmen til dieselpumpen, så jeg har ikke fått testet den. Dermed blir det ny tur til havnen (14 mil tur/retur) i morgen. Samtidig skal jeg legge opp litt mer elektrisk, blant annet bedre kvadrat til laderen for laptop og til AIS og kartplotter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Slutt(?)rapport: Da var saksepinnen på plass og nå funker det helt OK. Jeg tok med et nytt relé, men det gamle funker fint, så har jeg et reserve liggende i båten til diversebruk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Verksted, hvorfor det? Jeg er da ikke mekaniker, men pensjonert elektronikkingeniør! Det er bare å brette opp armene å gå løs på problemene er mitt motto. Og trenger en hjelp, er det bare å spørre noen som vet, gjerne her på båtplassen. Men jeg må innrømme at jeg er litt stiv og støl etter å ha sittet halvveis nede i motorrommet noen dager. Kroppen min på snart 70 år er ikke som den var da jeg var 20!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Har havert det ene eksosbendet til en av mine Yanmar 6LPSTE. Tenkte det var greit å få dette fikset i Sverige da jeg ligger der i vinterhavn allikevel. Nå viser det seg at svenskene ikke er tamme når det gjelder denne delen. Har forespurt tre steder i Sverige, de forlanger 8.152,- på to steder og 8.155,- på et sted. Prisene er ink.mva

 

I Norge har jeg sjekket to steder og her er prisen 5.917,50 ink.mva og 5.260,- eks.mva.

 

Konklusjon da må være at det å handle Yanmar deler i Sverige er bortimot galskap.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...