Jump to content

Landstrøm via skjøteledning.

Lassie

Recommended Posts

Så det er ingen fare med overledning etc? Kan brukes til forbruk også da ved overnatting i gjestehavn?

Det spørs hva du skal bruke den til. Til dobbeltisolerte apparater som lader, vifteovn, tv m.m. er det helt OK. Det har jeg hatt de siste 10 årene eller så uten problemer. Men f.eks varmtvannstank, som er jordet og har kontakt med moten etv via kjølevannet, bør du ikke kople til skjøteledningen. Da må det et skikkelig landstrømsanlegg til. Jeg for min del bruker landstrøm kun til lader, vifteovn og av og til støvsuger, og da er det en helt grei løsning.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så lenge kabelen med kontakter er godkjent for utendørs bruk, så er dette et provisorisk opplegg og burde være lovlig. Enten nå apparatet som du har ombord er jordet eller dobbeltisolert. Tilkoblingspunktet på brygga skal ha sikring og jordfeilbryter.

Om saker har fungert over mange år, så er det isolert sett ikke noen garanti verken for at det er lovlig eller sikkert. Men om du gjør som beskrevet over, så kan jeg vanskelig se at det kan skje feil. Om enkelte havneeiere kommer med spesielle krav, så kan vel de i og for seg være ved sin fulle rett. Dette er en av grunnene til at Hulda har skilletrafo og samsvarserklæring fra installatør.

Skjøteledning som er godkjent for utendørs bruk kan fint brukes. Dersom det skal benyttes dobbeltisolerte apparater er det strengt tatt ikke krav til jording heller. Godkjent skjøteledning i kombinasjon med batterilader er følgelig helt kurrant.

Det man bør være klar over med skjøteledning er at de i all hovedsak leveres med 1,5 kvadrats tverrsnitt. Dette er en dimensjon som er beregnet for 10A kurser som maks tåler 2300 watt. Bruker du skjøteledning på et 16A anlegg bør du følgelig ikke koble på apparater som bruker mer enn 2300 watt. Ved forbruk over dette riskerer du varmgang i kabelen før sikringen ryker.

Hvis man har jordet lader(landjord) og ikke noe annet 230 v ombord er det da mulig å lede en evt spenning fra landjord og ut via f.eks drev under lading? Jeg har ikke noe fast 230V opplegg ombord, bruker bare en jordet skjøteledning mot landkontakt Det er jo hele tiden spenning mellom pluss og minus kabelen fra lader til batteri når laderen står på.Hvordan går i tilefelle denne strømmen?

ok, da kan jeg bare skru opp laderen og pelle vekk jordingen da.

Nei!

Da lager du en lader som setter liv og helse i fare om det oppstår feil i denne!

Du må kjøpe deg lader som er dobbeltisolert. (Aner ikke om dette finnes.)

Skal være merket med symbolet for dette, to kvadrat utenpå hverandre.

Ses nederst på venstre side på bildet.

post-99953-1174414374_thumb.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det spiller vel i og for seg ikke noen rolle hvorvidt laderen er dobbeltisolert eller ikke. Trekker man ombord en jordet skjøteledning, så vil eventuelle jordfeil gå i denne. Jordfeilen blir vel ikke koblet mot andre deler av båten. Om da ikke kassen på en eksempelvis ikke dobbeltisolert lader er koblet til f.eks. motorblokk.

Jeg har to ladere ombord, og disse mener jeg bestemt er dobbeltisolert. Den ene er Ctek, den andre kommer fra Joerg Becker.

Nå ønsket Polarn å koble fra jordledningen i en ikke dobbeltisolert lader. Da kan ikke en eventuell overledning/jordfeil ta veien tilbake i jordlederen.

Siden det er slått fast at dobbeltisolerte ladere finnes, så er det veien å gå. Ikke fjern jord i ikke-dobbeltisolert lader (eller annet apparat).

Blir i grunnen som å fjerne skilletrafoen i Hulda og la land-jord forbli utilkoblet og uten etablering av lokalt jordplan. Blir interessant å stige ombord/i land dersom ene fasen ligger til skroget og brygga er våt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 2 år senere...

Jeg tror spørsmålet mitt er ganske tilsvarende - men mye "dobbelisolering" og ikke i svarene her.

Allikevel:   Jeg tror at jeg kan bruke en vanlig utendørsskjøteledning med en overgang til enden til kobling på strømmen på brygga (en sånn en: https://www.maritim.no/cee-overgang-schuco-hun-til-cee-han#.VYr1bfntk4k)

I båten kobler jeg inn en slik lader (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-2000031643/) hvis jeg trenger litt topplading - eller jeg kobler inn støvsugeren jeg har med hjemmefra hvis det skal rengjøres litt.

Kan jeg anta dette er uproblematisk ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...