Jump to content

Bunnstoff flasser av

BU616

Recommended Posts

Hei,
Kjøpte en 36 fots Beneteau seilbåt i fjor sommer.
Den har ligget på land i vinter, og jeg ser at siste lag med bunnstoff flasser/flaker av på endel steder. (Kun siste lag som flasser, går ikke helt inn til gelcoaten).

I og med at jeg ikke vet hva siste eier har stoffet med, kan jeg bare skrape/pusse av det løse, og legge på nytt bunnstoff?

Takk for alle tips til en nybegynner.

Bildet fra roret som viser noe:

imag1225.jpg

Redigert av BU616 (see edit history)

Velkommen til forumet.

Her er noen tips. På vanlig årlig basis skraper du bort løst bunnstoff og legger på nytt. Gammelt bunnstoff som sitter godt er det ingen grunn til å fjerne. Hvis det meste av bunnstoffet sitter godt er det strengt tatt nok å flekke.

Trolig har din båt mykt (evt. selvpolerende) bunnstoff fra før. Det heter seg at man skal unngå blanding av hardt og mykt bunnstoff, men dette er i praksis uproblematisk. Generelt er det kun svært hurtiggående båter som anbefales hardt bunnstoff. Kun ett strøk bunnstoff er nødvendig. Flere strøk har ingen hensikt. Poenget med bunnstoff er å motvirke groe.

Av og til, når båten begynner å minne litt for mye om et månelandskap under, kan det være hensiktsmessig å skrape den helt ned. Da kan det være greit å legge på et lag med primer før nytt bunnstoff påføres.

Lykke til med ny båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...