Nils1 Startet 9.April.2013 Link til dette innlegget Startet 9.April.2013 Dette er litt på drømme stadiet - men - kanskje en realitet til neste år. Om man sammenligner samme båt feks Askeladden p80 med påhengsmotor - og samme båt med hekkagregat - hva vil dere si er mest driftssikkert ? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 (redigert) Ren driftsikkerthet og vedlikeholdskostnader gir jeg min stemme til påhenger. Tror likevel jeg ville valgt innebords med hekkagregat når også defroster,varmtvann, drifstoffkosnader og tyveririsiko blir en del av vurderingen. Jeg vet i alle fall at min neste båt blir med innenbords og fast aksel, rett og slett grunnet vedlikeholdskosnader tilknyttet drev, samt driftsikkerhet. Redigert 9.April.2013 av Big Horn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Vl tro det er hipp som happ, avhenger av vedlikehold og ettersyn. Men å eie en båt med aksel er billigere grunnet enklere vedlikehold. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
hanto1 Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Ingenting kommer opp i mot diesel med aksel, men i tilfellet P80( og spørmålet var drev kontra påhengs) ville jeg nok valgt utenbordsmotor, mest grunnet pris. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Ingen av delene er vel mindre driftsikkert enn det andre, men påhenger og hekkagregat krever jo litt ulikt vedlikehold. Vil påstå det er mere plunder med agregat å vedlikeholde, litt ettersom hvilken type det er snakk om og alder. Men det er jo regelmessig bytte av belger, og kanskje lager i hekken en gang ila. tiden, og sjøvannsinntak. Helt åpne hydrauliggsylindre og slanger er vel også mere utsatt på agregat enn på påhenger vil jeg tro. Er du så "uheldig" som meg å får impelleren nede i drevet også så ser jeg ingen fordeler rent vedlikeholdsmessig. Har inntrykk av at nyere påhenger er enkelt å greit og fungerer rimelig driftsikkert. Får jo fordelen av plassen på hekken med agregat da, tenker på badeplattform osv. bak. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Takker for alle innspill. Har erfaring med innenbords og strak aksel fra tidligere år - og påhenger ( 90 hk) fra siste 10-15 år) Begge deler har fungert utmerket - men hekkagregat er nye tanker for meg. Ser vel ut som de fleste heller litt mot påhenger i det eksempelet hag satt opp. Som gammel diesel mann :-) - er det imidlertid noe som stritter litt imot når det er snakk om påhenger på en 8 meter lang turbåt til familiebruk. Men det er nok bare min gamle båtsjel som ikke følger med tiden kanskje. Og en inngrodd tanke om at det sikkert koster blodårene kjøre med det. Men det er jo lenge siden diesel kostet halvparten av bensin og man kjørte båt og brukte 8-10 liter i timen :-) Men må si at P80 er en staselig båt. Og det beste av alt er konas kommentar " denne kunne jeg lett blitt vant til å trives i " Godt utgangspunkt :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Kjører man 50 timer i året blr det en del år før dieselmotor lønner seg selv om bensinen er dyr nok.. Litt OT: Vi vurderte P80, en flott båt, men den vil for mye innvendig. Stikkabinen burde droppes, sittegruppa bb side burde vært trukket lengre frem & toalettet burde vært montert bak sittegruppa slik at man får ståhøyde og akseptabel plass. Da hadde også kabinen forut blitt mere romslig. Slik den er nå er toalettrommet alt for lavt, stikkabinen for liten & forkabin trang/kort. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Hva landet dere på da Hanto ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Vi har fortsatt Viknes. De andre vi hadde med på båtmessa dengang kjøpte NB 820Sport. P80 Er uansett en flott båt som appelerer til oss som bruker båt til tur og fiske året rundt, men innredningen var ikke helt etter vårt behov ( men sikkert genial for andre) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 (redigert) http://www.askeladden.no/publish_files/test_2xaskeladden_p80_97046.pdf http://www.askeladden.no/publish_files/vi-menn-baat_feb_2012.pdf Du har sikkert sett disse, men jeg poster dem likevel. ViMenn Båt testet båten med begge løsninger mot hverandre. Greit å lese før man kjøper, uansett hva man lander på. Konklusjonen nederst på siste sider oppsummerer forbilledlig hva man bør vektlegge ved kjøp. Redigert 10.April.2013 av ModeraTore (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Ingvarjg Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 (redigert) Utenbords på en båt av en slik størrelse er jeg personlig skeptisk til. Jeg ser to klare ulemper, den ene er at det ikke er mange tankanlegg som har bensin. Den andre er at utenbords gir et annet tyngdepunkt i båten. Har til gode å se noen tester av disse båtene med utenbords i litt skikkelig vær, ser for meg at de kan bli lette i hekken. Kan så klart løses med ekstra ballast, men... Som finværsbåt med begrenset antall gangtimer er det sikkert flott med lavere støynivå og betydelig lavere innkjøpspris, så det kommer an på bruksmønsteret. Skal båten brukes kun til rekreasjon i finværet så er det nok fint. Vil man bruke båten som fremkomstmiddel ønsker man å være mer uavhengig av været og tilgangen på drivstoff, så da blir det nok fort noe annerledes. At motorinstallasjonen gir begrensninger i sjødyktighet og drivstofftilgang er jo på en måte "driftssikkerhet" det også. Jeg lar meg gjerne overbevise om noe annet, men er inntil videre skeptisk så det holder. Redigert 10.April.2013 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Ikke lett å gi eksakte råd når det gjelder P80. Er i øvre størrelse som er egnet for påhenger iht mitt hode, dette samtidig som vedlikeholdskostnadene med påhenger bør være adskillig lavere enn ved innenbords og aggregat. Det som blir avgjørende for valget i mitt hode må være bruksområde og antallbrukstimer en ser for seg. Full servise med belgskifte trekker fort mot 20000 kr for en innenbords, mens samme servise for påhengs forventes å være under det halve. Kan kjøpe litt bensin for 10000 kr. Lykke til og ja jeg hadde valgt Askeladden uten tvil. Mine erfaringer med merket er at dette er gode solide båter. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.