Windy37GM Startet 9.April.2013 Link til dette innlegget Startet 9.April.2013 Hallo godtfolk .-) Jeg har lyst til å vaske mine motorer (har litt sånn rene-motorer-i-et-rent-motorom-er-pent fetisj) i båten. En vanlig høytryykspyler spyler med veldig høyt trykk, samt myyyye vann. Er det noen som vet om en liten sak som kunne brukes? Ser for meg å kle motorrommet med plast, vaske de godt begge 2 og så starte opp for å derved tørke de greit. Når båten står på land, kan jeg lett lense ut via ekkoloddsgiverhullet og nedi oppsamlerkar. Denne stakkars lille saken på BT, kunne den funket? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Hoytrykksvasker-og-tilbehor/Hoytrykksvasker-HPC-70-17071/ 5 liter vann pr minutt er jo ikke allverden. Kan man redusere litt på trykket, er man der... Men jeg er ikke sikker på hvordan det skulle vært gjort. ser den gir 70 bar? Hvor mye er 70 bar? Hvor mye er en vannslange på fullt trykk? Noen som har en bedre ide for å vaske de gode grønne ? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Big Horn Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 La avfettingsmiddelet virke noen minutter, og så spyl av med varmtvann fra vanlig slange. Varmtvannet fjerner effektivt både oppløst møkk og avfettingsmiddelet, og du har full kontroll på vannmengde. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Vanlig hageslange går helt greit. Denne har normalt rundt 4-6 bar trykk. Varmtvann er ennå bedre, men gir mye damp som gjør det vanskelig å se... Høytrykkspyler har ingenting i et motorrom å gjøre. For mange ting som kan skades av trykket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 du har vel ikke så skittene motorer i en båt at du trenger høytrykk vel? Har samme fetish jeg også når det gjelder bil! Nå er det jo så mye elektronikk og sensorer slik at høytrykk ikke er å anbefale. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Comforthe Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Kan denne vaere noe for deg? http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Damprenser-84059/ Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Jeg bruker denne http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Luftverktoy-ovrig/Oljedusjsproyte-15451/ Bruker avfetting og blander så sterkt som mulig og med kokende vann. Så tar jeg annenhver "tank" med zalo+kokende vann og avfetting. Er motoren skikkelig skitten ville jeg brukt parafin/diesel, for fortsatt med avfetting og zalo. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Den var fin Kaptein Fredrik!! Har en sånn liggende faktisk.. Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jan E. Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Vi vasker en del deler på jobben med white spirit. Etter skylling i varmt vann kjenner en engangshanskene er glatte fortsatt. Men ved å skylle med litt kaldt vann virker det som det oljete laget white spirit gir forsvinner. eg har konkludert med at white spirit baserte produkter faktisk bør spyles til slutt i kaldt vann for å være sikker på at restene forsvinner? Rask med deg en aerosol boks med "Motorvask" på Biltema neste gang du er innom. Dra eventuelt over med oppvaskkost om du vil. Og skyll av med hageslangen. Kanskje resultatet blir så bra at du ikke ser grunn til å høytrykkspyle. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Asbjørn2 Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Bremserens på sprayboks fra Biltema funger veldig bra til detaljrengjøring! Ville brukt avfettingsmiddel til grovrengjøringen. Pass på å smøre opp ting som krever smørning etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Skal jeg teste jeg også KF; har en sånn som aldri har vært brukt til noe. Får man en del trykk ut av den? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
M/S Kobben Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Bruk åndrettsvern ved bruk av oljebaserte kjemikalier! Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Har god erfaring med å la avfettingsmiddel jobbe en stund for så å spyle rent med en vanlig hagesprøyte med godt lunkent vann. Ikke noe særlig trykk, men den tynne strålen er alikevel effektiv når man kommer tett på. Ikke blir det veldig mye søl heller. Den lange spissen gjør det enkelt å komme til i kriker og kroker. Har riktig nok bare gjort dette i en snekke med liten motor/motorrom. Har man større saker blir det kanskje en tålmodighetsprøve. F.eks. denne: http://www.jula.no/trykksproyte-5-l-704032 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Skal jeg teste jeg også KF; har en sånn som aldri har vært brukt til noe. Får man en del trykk ut av den? Fungerer på samme måte som høyttrykkspyler, bare mere konsentrert. Fungerer veldig bra til vasking av deler og motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Liten warning.. Eg vaska ned ein motor for lakkering i eit relativt trangt motorrom ein gang. Eg avslutta med ein stor boks crc breakleen, hadde ikkje verneutstyr.... og så dusja eg over med varm vann til slutt. Varmt vann over ein passe dose breakleen i kjølen gjorde at eg svimla meeget og hadde problem å komme meg litt unna. Men rennende vann i hageslange og gode såper er godt nok. Eg bruker ofte radiatorpensler til å vaske. Tar litt tape rundt metallet slik at ikkje det skal ripe opp noko. Som allerede svart over, så ville eg ikkje brukt høytrykk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Må alltid bruke maske på kraftige stoffer når dem er i partikkel/gassform. Aceton, lynol, tynner osv. er like farlig, om ikke farligere enn to komp lakk. Hender at man sprøyter på de kjemikaliene når man vasker. Sterke saker er ikke til å leke med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.