Jump to content

Motorvask, finnes det små vaskere?

Windy37GM

Recommended Posts

Hallo godtfolk .-)

Jeg har lyst til å vaske mine motorer (har litt sånn rene-motorer-i-et-rent-motorom-er-pent fetisj) i båten. En vanlig høytryykspyler spyler med veldig høyt trykk, samt myyyye vann. Er det noen som vet om en liten sak som kunne brukes? Ser for meg å kle motorrommet med plast, vaske de godt begge 2 og så starte opp for å derved tørke de greit. Når båten står på land, kan jeg lett lense ut via ekkoloddsgiverhullet og nedi oppsamlerkar.

Denne stakkars lille saken på BT, kunne den funket? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Hoytrykksvasker-og-tilbehor/Hoytrykksvasker-HPC-70-17071/

5 liter vann pr minutt er jo ikke allverden. Kan man redusere litt på trykket, er man der... Men jeg er ikke sikker på hvordan det skulle vært gjort. ser den gir 70 bar? Hvor mye er 70 bar? Hvor mye er en vannslange på fullt trykk?

Noen som har en bedre ide for å vaske de gode grønne ?

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Vanlig hageslange går helt greit. Denne har normalt rundt 4-6 bar trykk. Varmtvann er ennå bedre, men gir mye damp som gjør det vanskelig å se...

Høytrykkspyler har ingenting i et motorrom å gjøre. For mange ting som kan skades av trykket.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi vasker en del deler på jobben med white spirit. Etter skylling i varmt vann kjenner en engangshanskene er glatte fortsatt. Men ved å skylle med litt kaldt vann virker det som det oljete laget white spirit gir forsvinner.

eg har konkludert med at white spirit baserte produkter faktisk bør spyles til slutt i kaldt vann for å være sikker på at restene forsvinner?

Rask med deg en aerosol boks med "Motorvask" på Biltema neste gang du er innom. Dra eventuelt over med oppvaskkost om du vil. Og skyll av med hageslangen. Kanskje resultatet blir så bra at du ikke ser grunn til å høytrykkspyle.

Jara Wynja

Har god erfaring med å la avfettingsmiddel jobbe en stund for så å spyle rent med en vanlig hagesprøyte med godt lunkent vann.

Ikke noe særlig trykk, men den tynne strålen er alikevel effektiv når man kommer tett på. Ikke blir det veldig mye søl heller.

Den lange spissen gjør det enkelt å komme til i kriker og kroker.

Har riktig nok bare gjort dette i en snekke med liten motor/motorrom. Har man større saker blir det kanskje en tålmodighetsprøve.

F.eks. denne:

http://www.jula.no/trykksproyte-5-l-704032

Liten warning..

Eg vaska ned ein motor for lakkering i eit relativt trangt motorrom ein gang. Eg avslutta med ein stor boks crc breakleen, hadde ikkje verneutstyr.... og så dusja eg over med varm vann til slutt. Varmt vann over ein passe dose breakleen i kjølen gjorde at eg svimla meeget og hadde problem å komme meg litt unna.

Men rennende vann i hageslange og gode såper er godt nok. Eg bruker ofte radiatorpensler til å vaske. Tar litt tape rundt metallet slik at ikkje det skal ripe opp noko.

Som allerede svart over, så ville eg ikkje brukt høytrykk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...