Runner Startet 9.April.2013 Del på Facebook Startet 9.April.2013 Skal investere i ny smartmobil, pris uvesentlig Er det noen som har erfaring med siste års modeller av mobil/smarttelefon med touch-skjerm? IPhone vet jeg skal være ganske bra i sollys, men er det andre, helst Android-telefoner, med lyssterk skjerm som er lesbare på fly'en eller i cocpit med hvite seil en solskinnsdag. Eller kanskje noen har efaring med noen modeller som bare kan brukes mellom solnedgang og soloppgang Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
MT. Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Kjøpte ny mobil til rederinnen her om dagen. Xperia Go, vanntett og støtsikker. Android-telefon med meget lyssterk og klar skjerm. Og grei batteritid. Pruta ned til 1800kr uten abn og inkl 32Gb minnekort på Spaceworld. Om den kan anbefales vet jeg ikke før det har gått to år. Det er jo først da man vet hvordan den er. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Ville kikket/lest om toppmodellene til Samsung, de ligger i front ifht gode skjermer, og den siste store til Sony, vet ikke om den er i butikk enda, er jo vanntett i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Bruker for tiden HTC Sensational XL med 4.7" skjerm. Lyssterk så det holder og langt bedre enn Sony Acro s utendørs. HTCen er vel avløst av One og jeg regner ikke med den er dårligere. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Runner Svart 9.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2013 Takker for alle svar. De begrenser Scannejobben beraktelig, nnår jeg vet sånn ca hvor jeg skal lete. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
evenR4u Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Sammenlignet disse fem i direkte sollys ved siden av hverandre i familietreff i påsken: iPhone 5 iPhone 4S Samsung Galaxy S3 Samsung Galaxy Note Nokia 920 (Windows 8 telefon) Ble overasket over at Nokia'en "vant" med rimelig margin til de to iPhonen'ene. De to Samsungene falt helt gjennom, begge så ut som svarte speil med sola midt i mot og var ikke mulig å lese/se noe som helst på. Even R eier av Samsung Galaxy S3 som han vet han ikke kan bruke på flybridge i sommer Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Nils1 Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Har iphone5 - har hatt iphone4 Syns de begge er svært god i sollys - de har i tillegg svært god innsynsvinkel. Her faller både Sony og Samsung igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Ville testet ut den Sonyen som er vanntett. Stor og høyoppløst skjerm. Iphone blir veldig smått i forhold til de innovative og ledende merkene. Iphone har vel egentlig ramlet av lasset for en stund siden... men om en ikke klarer å lese skjermen på en av de nye telefonene i sola så er det jo bedre med en liten Iphone som kan leses. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 (redigert) Ville testet ut den Sonyen som er vanntett Sony Acro S som jeg nevnte lengre oppe er vanntett og ikke særlig lyssterk. Mulig den nå er erstattet av en nyere versjon... Litt av problemet med akkurat dette er at du kan ikke låne med deg telefoner utendørs, de fleste i butikken er jo bare dummyer... Redigert 10.April.2013 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
MT. Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Den største forskjellen mellom Xperia U og Xperia Go, er at Xperia Go har lavere oppløsning. Mens Xperia U kommer med en 3,5-tommers skjerm med oppløsning på 480 x 854 punkter, har Xperia Go en like stor skjerm med oppløsning på bare 320 x 480 punkter. Det betyr lavere pikseltetthet og mindre skarphet i bildet. Skjermen er likevel ikke dårlig. Den er er lyssterk og den benytter samme Bravia-teknologi for bildeforbedring som du finner også på dyrere Xperia-modeller og på Sonys TV-er. Fargene er klare og fine, men endrer seg noe når du betrakter skjermen fra siden. Men den lave oppløsningen gjør at du fint ser enkeltpunktene på skjermen hvis du kikker nøye etter. Tekst blir dermed ikke sylskarp i kantene. Samtidig må vi huske på at dette er en forholdsvis rimelig telefon, og med det i bakhodet må vi si at skjermen er absolutt godkjent. Skjermen har det Sony kaller "wet finger tracking", som betyr at den skal fungere godt selv om du er våt på fingrene. Vi ble overrasket av et kraftig skybrudd under utendørstestingen av denne telefonen – og kunne da selv konstatere at skjermen fungerte akkurat like godt selv i øsende regnvær. Telefonen så med andre ord ut til å trives bedre i det dårlige været enn journalisten, som hadde glemt paraplyen hjemme. http://www.amobil.no/artikler/sony-xperia-go-st27i/111032 Du må ha vært svært uheldig med din Sony, SveinHa. Jeg har stikk motsatt erfaring, og oppfatter Sony som en klart mer lyssterk skjerm enn både Samsung, HTC og Iphone. Sikker på at du ikke kjøpte telefonen brukt av en råner som har lagt solfilm på skjermen? Xperia Go er en billig friluftsmobil. Jeg har fiklet så mye med den at jeg godkjenner den for bruk i sola uten problemer. Årsaken til at rederinnen ville ha denne og ikke de større utgavene, var at det er ganske små mobillommer i treningstøy osv, så den passer bedre der enn telefoner som nærmer seg pad-størrelse. Men om størrelsen betyr mye (...) og budsjettet er uten betydning, ville jeg imidlertid sett nærmere på Xperia Z. Den er dyrere, større og mindre solid, men fortsatt en bekreftelse på at Sony har de beste skjermene på markedet. Så fort vi åpner esken titter en gigantisk skjerm ut. Det skulle også bare mangle. Skjermen er tross alt ett av Xperia Zs mange trumfkort. Xperia Z er faktisk en av de aller første full-HD-telefonene som treffer markedet. LCD-skjermen har en oppløsning på 1920 x 1080 piksler. Disse bildepunktene er fordelt ut over en flate som er fem tommer i diagonalen. Den enorme oppløsningen gjør at alt som foregår på skjermen er knivskarpt. http://www.amobil.no/artikler/sony-xperia-z/116804 Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
SveinHa Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Du må ha vært svært uheldig med din Sony, SveinHa. Har hatt en masse Sony telefoner opp gjennom tidene helt tilbake til da de het Ericsson men Acro S som jeg kjøpte ny på Lefdal i oktober -12 er allerede pensjonert til fordel for en eldre HTC Sensational XL. Min erfaring med den siste Sonyen er såpass klar at det blir L E N G E til jeg kjøper neste Sony telefon. Acro S ble kjøpt fordi den er vanntett (var i alle fall da den var ny, vet ikke helt nå lengre...) men både skjerm (oppløsning/lysstyrke), touch (følsomhet/pålitelighet) og kamera har skuffet stort... Jeg skifter telefon ca. en gang i året og pleier å legge meg et godt stykke opp på prislisten. Har nå hatt mange HTC og de har sine negative sider de også men jeg er helt 100.00% sikker på at neste telefon blir HTC med STOR skjerm. Av prinsipp avviker jeg av og til fra min "standard" for det er eneste måten å få litt skikkelig inntrykk andre alternativer og Acro S var et slikt avvik, blir noen telefoner til neste gang jeg prøver meg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
S/Y Rainbow Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Kjøpte en Sony Experia V igår faktisk, som erstatter en Sony Xperia Arc S. V'en er "vanntett" og mer støtsikker enn tidligere modeller, og satt på terrassen igår med full sollys og testet den, var litt svakt lys med fabrikkinstillinger, men justerte opp lysstyrken og dette ble meget bra. Denne har også 4G så er absolutt å anbefale. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
evenR4u Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Det er ikke bare, og kanskje i mindre grad, lysstyrke dette dreier seg om på "toppmodellene". Her i huset har vi et par Samsung Note/S3 og et par iPhone. Innendørs og i indirekte lys holder Samsungene godt med iPhones skjermene. Men, når du kommer ut i sterkt sollys virker det som om Samsungene har en skjerm som er så "blank" at den går over fra display til å fungere som det reneste speil. iPhones er annerledes. Har alltid bugget meg at ingeniør-tester av mobil-skjermer foregår inne på kontoret eller "labben", stort sett aldri noen som tester skjermkvaliteter der vi helst vil være, altså i sollys. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Runner Svart 11.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2013 Fant dette hos Sony Mobile, riktignok fra 2012: Så da er vel valget tatt. Definisjoner: Total mengde utsent lys måles i Lumens Lysintensitet/Lysstyrke i en gitt sektor måles i Candela Kan vel best forklares med at en Videoprosjektor sender ut lys målt i Lumens. Lysstyrken i det du ser på lærrete måles i Candela evt Candela/kv.meter Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
MT. Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Stemmer meget bra med mine erfaringer det du har funnet der, Runner. Generelt er det mye rart man kommer over av hva som faktisk testes når mobiltelefoner skal testes. I gamle dager var det viktig med god dekning, og da ble det testet mottaks- og sender-egenskaper under forhold tilsvarende dårlig dekning på de forskjellige mobilene. Etterhvert som dekningen ble bygd ut, har dette parametret kommet bort ved vanlige tester. Men for oss som ferdes litt utenfor allfarvei er det stadig like aktuelt, og jeg har savnet disse testene innimellom. Evnen til å føre en samtale på steder med nedsatt dekning er noe av det viktigste for meg, hvertfall. Men jeg har etterhvert funnet ut at jeg kan lese dette ut av tester fortsatt, på en måte. Jeg mener å ha registrert at de telefonene som kommer dårligst ut av strålingstestene, også er de som fungerer best ved dårlig dekning. Det kan jo også være greit å ha i bakhodet. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sail S Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 JEg er ikke i tvil om hvilken som er best nå. Det er Sony Xperia Z. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Fant dette hos Sony Mobile, riktignok fra 2012: Så da er vel valget tatt. Definisjoner: Total mengde utsent lys måles i Lumens Lysintensitet/Lysstyrke i en gitt sektor måles i Candela Kan vel best forklares med at en Videoprosjektor sender ut lys målt i Lumens. Lysstyrken i det du ser på lærrete måles i Candela evt Candela/kv.meter La deg ikke "lure" av de tekniske testene. De er ikke foretatt med de forstyrrende faktorene vi opplever f eks utendørs på sjøen. Prøv sjøl - i sollys. Du vil bli overrasket! Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Kjøpte ny mobil til rederinnen her om dagen. Xperia Go, vanntett og støtsikker. Android-telefon med meget lyssterk og klar skjerm. Og grei batteritid. Pruta ned til 1800kr uten abn og inkl 32Gb minnekort på Spaceworld. Om den kan anbefales vet jeg ikke før det har gått to år. Det er jo først da man vet hvordan den er. Kjøpte samme selv for to dager siden. Den er i hvertfall vann, såpe og sprittett. Testet etter en ufrivillig tur i dass i dagmorges. I forhold til gamletelfonen (sony E med tastatur, experia ett eller annet) så er jo skjermen fantastisk, for meg, selv om oppløsingen jo ikke er noe i forhold til de dyre profftelefonene. Men den er vesentlig dårligere med tanke på dekning både på telefon-nettet og wifi. Det var ganske skuffende... Og batterilevetiden er også dårligere, men det er vel kostnaden med stor skjerm. Og de vanntette proppene på usb porten og minijacken er jo irriterende. Simpel plast og jeg tør vedde at festet til usb proppen vil ryke temmelig kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 KJøpte til slutt Sony Experia V, lille bror til Z. Lyssterk nok OG vanntett Men dårlig batteri Fant et HONG-Kong firma som har laget et batteri med dobbel kapasitet og dobbel så tykk bakdeksel. Men nå har jeg batteri hele dagen, og litt av natten med... Har ikke turt å teste vanntethten enda. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Jche Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Jeg har hatt mange forskjellige Android-telefoner både fra HTC, Samsung og Sony. Stort sett greie telefoner, men mye irriterende småbugs som dukker opp etterhvert, og dårlig/ikke fungerende automatisk lysstyrke. Nå har jeg en Iphone 4S, som jeg er knallfornøyd med. Skjermen justerer lysstyrken etter behov, og telefonen bare fungerer. Det er også et uslåelig utvalg av deksler og tilbehør til Iphone, kontra de andre merkene. Og jeg får systemoppdateringer med en gang, selv om det er en gammel modell. Har man en 1 år gammel Android, kan man for det meste se langt etter oppdateringer av os. Jeg hadde ikke mye til overs for Apple før, men det begynner å snu gitt... Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Akkurat kjøpt samsung galaxy s4 active. Vanntett og brukt den som plotter i sollys. Helt grei å lese da. Mye bedre enn min forrige (s2) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Lars Hansen Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 (redigert) Runner skrev On 9.4.2013 at 9.29: Eller kanskje noen har efaring med noen modeller som bare kan brukes mellom solnedgang og soloppgang Guest Avmønstret# skrev On 9.4.2013 at 9.51: Ville kikket/lest om toppmodellene til Samsung evenR4u skrev On 9.4.2013 at 23.35: Sammenlignet disse fem i direkte sollys ved siden av hverandre i familietreff i påsken: iPhone 5 iPhone 4S Samsung Galaxy S3 Samsung Galaxy Note Nokia 920 (Windows 8 telefon) Ble overasket over at Nokia'en "vant" med rimelig margin til de to iPhonen'ene. De to Samsungene falt helt gjennom, begge så ut som svarte speil med sola midt i mot og var ikke mulig å lese/se noe som helst på. Har gått 10 år siden denne tråden ble opprettet, men like aktuell i dag. Jeg har en Samsung S20 FE 5G som har blitt ett år gammel. Fra jeg fikk den har den hatt store problemer med mørk skjerm i sollys, er nok telefonen som beskytter seg selv litt vel aktivt mot varme. 5min i solsteiken så er skjermen knapt lesbar. Mange som har samme problem. https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-s20-series/display-brightness-dims-after-few-minutes-at-direct-sun-because/td-p/3470658 Kona har en eldre Samsung S9 +, og denne har ikke samme problemet. Alltid godt lesbar i sola. Noen som har gode erfaringer å dele, lyssterke telefoner som ikke blir sorte i sola? Kun Android er interessant. Redigert 24.Mars.2023 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Akkurat solgt min 20fe 5g, aldri opplevd noen problemer i sollys. Sikker på det ikke er noe innstilinger? Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 (redigert) Redigert: i min iver etter å lovprise investeringen leste jeg mobil lyssterk skjerm, og ikke mobil MED lyssterk skjerm. Lar likevel innlegget stå. Dessuten er alt på Orca skjermen tilgjengelig på en hvilken som helst Android eller Apple mobil. Orca, ny til venstre, gammel til høyre. Den gamle er et Samsung nettbrett mens den nye er en «tablet plotter» laget av Orca. Den nye er fortsatt Android med mulighet for alle apper, som Netflix og Victron batterimonitor for å nevne noen. Sammenliknet med iPad: Sammenliknet med tradisjonelle plottere som Raymarine og B&G er den også på høyden mtp lesbarhet. Funksjoner og brukervennlighet er lysår foran. Her ved siden av 16” B&G Zeus 3S (2022). Redigert 24.Mars.2023 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Førstefender skrev 1 time siden: Akkurat solgt min 20fe 5g, aldri opplevd noen problemer i sollys. Sikker på det ikke er noe innstilinger? Jepp, rimelig sikker på det. Trålet nettet opp og ned, testet Alliance Shield X også, men får den ikke til å virke... Virker som litt tilfeldigheter om man har dette problemet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.