WGM Startet 9.April.2013 Link til dette innlegget Startet 9.April.2013 Siden vi ligger mye i uthavn og oftest med baugen mot land, har vi tenkt å lette ilandstigning med baugspyd på vår ellers utmerkede Grand Mistral. Vi tenker oss en type med innebygget teleskopstige i kassett, da stigen vil bli brukt relativt skjelden - tror vi.Båten har 15 kg Bruce anker på rulle i baugen, så vi ser for oss et baugspyd som kan monteres over dette, evt i braketten for rulla, da det å snuble i denne klumpen er det vi gjerne vil unngå.Noen som har erfaringer med dette på lignende båttype her ?Gjerne med tips om leverandør og montering.Takker på forhånd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Hei! Det kan være litt upraktisk å komme i land uten stige. Jeg vet at Windy har montert dette flere ganger for kunder. Her ser du en finn-annonse. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28671026 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 (redigert) Weberg har mal på en stige du kan henge i baugen. Meget solid og elegant i syrefats og teak Jeg synes baugspydene på gm blir for høye til å funke ok Her et bilde fra avdøde KOBs hjemmeside Redigert 9.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Hei! Det kan være litt upraktisk å komme i land uten stige. Jeg vet at Windy har montert dette flere ganger for kunder. Her ser du en finn-annonse. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28671026 Takk Engelbert. Stort sett går det helt greit uten stige. Vi ligger oftest mot fjell og GM'en er ikke så høy, men vi ønsker stige når behovet er der. Har snakket med to forskjellige hos Windy men det var ikke mye de kunne bidra med. Løsningen på annonsen er noe slikt vi jakter på, så jeg håpet at vi kunne finne en leverandør som kan levere en ferdig pakke uten å måtte begynne å lage/tilpasse syrefaste deler. Syrefast er litt vanskelig å jobbe med hvis man ikke har tilgang på eget verksted. Weberg har mal på en stige du kan henge i baugen. Meget solid og elegant i syrefats og teak Jeg synes baugspydene på gm blir for høye til å funke ok Her et bilde fra avdøde KOBs hjemmeside Takk for flott bilde Bitteliten. Lekker båt :-) men hva som er elegant er jo en smaksak. Løsningen her er akkurat hva vi forsøker å unngå. For det første ønsker vi ikke en løs stige som må stues bort ett eller annet sted. Videre så blir sidene i baugen på hver side av ankeret temmelig glatt hvis det er litt dynket med sjøsprøyt og det er hovedårsaken til ønsket om baugspyd, slik at vi kan gå trygt fram på baugen når vi skal i land. Pulpiten skrår jo så mye framover på GM at vi kan holde oss i den og slippe oss ned på fast grunn. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Jeg tror Henry på forumet har en sånn. Send en PM, du. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Antiskli teip, hvit. Fås på clas ohlson. Antakelig bedre løsning enn et baugspyd 15 cm over ankeret Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Her et bilde fra avdøde KOBs hjemmeside Avdøde? Er det sant? KOB var vel en mann i sin beste alder. Fryktelig trist i så fall... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
WGM Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Antiskli teip, hvit. Fås på clas ohlson. Antakelig bedre løsning enn et baugspyd 15 cm over ankeret Antisklitape løser bare delvis problemet. Fort gjort å snuble i ankeret og rulla som fremdeles er der, dessuten er den ekstra drøye halvmeteren vi får ekstra på lengden inn over land verdifull - spesielt for overstyrmannskvinnen som er litt kortere i bena enn meg ;-) Jeg ser vel for meg at det ønskede baugspydet skal ligge ganske flush med overkanten av "ryggen" på Bruce'n - ikke 15 cm over. Men takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Jeg har montert MP75 (tror jeg den heter) fra Båtsystem med teleskopstige på min 37 GM. Det er den samme Windy har montert selv på flere båter ( fant jeg ut etter litt etterretningsvirksomhet ). Det fungerer perfekt, flukter fint med dekket og baugrullen/bruce'n forut. Er montert med to fester i skroget og med beslag i baugrullen (festet i hovedbolten). Helt uproblematisk å fjerne deler av den midtre delen av spydet slik at ankeret får plass. Skal se om jeg finner noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Jeg har montert MP75 (tror jeg den heter) fra Båtsystem med teleskopstige på min 37 GM. Det er den samme Windy har montert selv på flere båter ( fant jeg ut etter litt etterretningsvirksomhet ). Det fungerer perfekt, flukter fint med dekket og baugrullen/bruce'n forut. Er montert med to fester i skroget og med beslag i baugrullen (festet i hovedbolten). Helt uproblematisk å fjerne deler av den midtre delen av spydet slik at ankeret får plass. Skal se om jeg finner noen bilder. TOPPERS ! Nå begynner vi å nærme oss en slik løsning jeg ser for meg inni hodet. Er beslagene til baugrullen standard hyllevare ? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 9.April.2013 Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Båtsystem sine baugspyd med teleskopstige i kassett (montert under spydet) er fine. Jeg monterte en MP75 med BKT 73 på min tidligere båt, og vil montere en MP90 eller MP100 på min nåværende. De som ikke har dette ligger vel neppe mye i uthavn tenker jeg. Se www.batsystem.se. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Skal ikke avspore tråden, men ettersom SAP spurte. Knut Olav døde for ett år siden. https://baatplassen.no/i/topic/89322-baatplassen-medlemmet-kob-er-gaatt-bort/?p=1266647 Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 10.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Båtsystem sine baugspyd med teleskopstige i kassett (montert under spydet) er fine. Jeg monterte en MP75 med BKT 73 på min tidligere båt, og vil montere en MP90 eller MP100 på min nåværende. De som ikke har dette ligger vel neppe mye i uthavn tenker jeg. Se www.batsystem.se. Takk fort tipset. MP 90 ser perfekt ut til vår båt. Festet du baugspydet i braketten til ankeret på din forrige båt ? Det er først og fremst her jeg ser utfordringen med noe som ser pent ut, samtidig som det er sterkt nok og funksjonelt i forhold til ankeret. Til "Frese på": Tar gjerne noen bilder av løsningen din: Bilder sier mer enn tusen ord Sitér dette innlegget Link to post
oel Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Dette er baugspyd fra "båtsystem" montert på GM 37, ikke min båt. Synes denne løsningen er ganske elegant. Tror dette er den monteringen Windy bruker Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 (redigert) Dette er baugspyd fra "båtsystem" montert på GM 37, ikke min båt. Synes denne løsningen er ganske elegant. Tror dette er den monteringen Windy bruker Ser ut til at den har en løs stige som festes i baugspydet. For å få plass til integrert kassett under må baugspydet være høyere eller lengre. Denne så ikke så praktisk og ikke så ueffen ut; (klikk et par ganger på bildet for å få nærbilde) Redigert 10.April.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Nøyaktig samme som jeg hadde. Baugspydet festes med to beslag til ankerrullen. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Min løsning er identisk med den som framgår av bildene fra Oteren og oel. To beslag festes på begge sider av baugrullen (gjennom bolten) og til punkt i forkant og bakkant av baugspydet. Kasetten med teleskpstigen passer perfekt i framkant av spydets underside. Ser pent ut og føles rock solid - funker mao perfekt. Beslagene er standard hyllevare (prod.nr. P1074), se http://batsystem.se/databas/images_and_pdf/catalogue_pdf/Batsystem_Stainless2013.pdf https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42544/img_0548.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42544/037_(3).jpg Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 13.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Takk for engasjement, innspill og bilder til dere alle sammen.Dette er akkurat hva jeg hadde håpet å finne. Det ser pent ut (viktig) og når brukere som dere med erfaring sier det er rock solid, så er det mer enn godt nok for oss. Ser for meg at vi ender opp med en MP75 med BKT av en eller annen modell, så dette skal på plass så snart båten er på vannet og det går an å sitte på brygga og jobbe litt uten varmedress på.Tusen takk ! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.