Jump to content

GH 14, kortstammet eller langstammet motor?

H400

Recommended Posts

eldre har kort stamme ja, nyere (selvlensende modeller) lang. Usikker på når de begynte å gå over til lang.

Mål fra kanten av akterspeilet og loddrett ned , kort er ca 15" / 38cm , lang er ~ 20" / 51cm

Transom%20height%20diagram%20of%20outboa

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kort, regner med at alle GH14 ble støpt etter samme grunnformen.

har faktisk sett minst 3 forskjellige grunnformer av GH14 - 4 hvis vi regner med den siste GH 14S

(båten har jo vært i produksjon i over 40 år om jeg ikke tar feil..?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

sent 80 bør være kort ja. Men er jo fort gjort å måle for å være helt sikker.

hva slags bruk er den tiltenkt, og skal du kjøpe ny el. brukt motor.

Mange oppjusterte 9.9 er gjerne rundt 13.5hk

På min GH er det en oppjustert 9.9 Suzuki. Denne skal nå yte 15,7 HK. Om dette er reell økning vet jeg ikke, men er nok på denne båten etter mitt syn.

Ja med en 15 åring, så er det jo 20 HK for mye med en 30HK motor ifg myndighetene ;) Da ser det bedre ut med en 9.9 på akterspeilet.

Man får vel en ny 9.9 som er oppjustert for ca 15 lapper vil jeg tro :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...