REM Startet 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2005 Hvordan fordeler det seg egentlig? Det er vel grunn til å tro at her på berget dominerer dieselbåtene segmentet hvertfall over 30'? Eller? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
John_Kr Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 21 fot og bensin Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bjarne R Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Hei! 24 fot 140hk diesel.Festus Link to post
skippy Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Ca. 35 fot og 85 - 86 hk diesel. Johnny Link to post
Skipper Worse Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 36/40 fot og diesel. Tidligere hhv. 24, 27 og 32 fot -- alle med diesel. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Frank v. Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Nå 27 fot og 165 diesel......... mvh frank v. Link to post
goggen Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Nå 32 fot med diesel - tidligere 17 fot og bensin - kostnad pr. nm er omtrent den samme, bare at nå forflyttes mer en 5 tonn med 270 hk - tidligere ca 1 tonn med 115 hk....... Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Astor Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 30 fots snekke med 127 hk. diesel. Noe annet ville vært for dyrt her på berget. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Baltic Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 29 fot (32 fot etter dagens måleregler) og 290 HK Yanmar Diesel. Link to post
SeaMaster175 Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Har en 27 1/2' trebåt med en FM 8-12 hk bensinmotor Link to post
M/S Bastard Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 30 fot med Perkins diesel Link to post
Ankermann Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 29 fot (32 fot etter dagens måleregler) og 290 HK Yanmar Diesel. <{POST_SNAPBACK}> Hva er "dagens" mål? Link to post
Ankermann Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Skal kjøpe meg ny båt, ca 25 fot. Hva mener dere er best å velge, diesel eller bensin? Hva er det bruktmarkedet helst vil ha og hva er lettest å selge? Link to post
Faxen Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Skal kjøpe meg ny båt, ca 25 fot. Hva mener dere er best å velge, diesel eller bensin? Hva er det bruktmarkedet helst vil ha og hva er lettest å selge? <{POST_SNAPBACK}> Diesel uten tvil. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Skipper Worse Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Hva er "dagens" mål? <{POST_SNAPBACK}> LOA i stedet for LWL eller LOD slik det ble oppgitt i "gamle" dager. Dvs. at nå oppgir vi lengden inklusive "skrytefot". I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
KOB Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Skal kjøpe meg ny båt, ca 25 fot. Hva mener dere er best å velge, diesel eller bensin? Hva er det bruktmarkedet helst vil ha og hva er lettest å selge? <{POST_SNAPBACK}> Bruktmarkedet vil ha diesel, og diesel er definitivt lettere å selge. Men bensin er nå en god del billigere, da, og nyere bensinmotorer med direkte innsprøytning i stedet for forgasserere er langt mer bensinsnåle, mer pålitelige og mindre brannfarlige (aldri overfylt forgasser ved tungstartet varm motor). Jeg kjøpte i 1996 selv en 25' Nidelv 750 med VP bensin (dir. innsprøytning) og var veldig godt fornøyd med den. Båten ble kjøpt ny. At det ble bensin var dels et prisspørsmål (vi hadde nådd grensen for hva vi hadde råd til) og dels en følge av tilbudet av diselmotorer på den tiden. KAD32 var ikke lansert, AD31 ble for lite etter min mening, og AD41 ble for dyrt. Videre ble vi (med rette) overbevist om at høyere pris på bensinen aldri vil være i nærheten av å spise opp prisforskjellen opp til en dieselmotor med "normalt" bruksmønster. Det vi kanskje ikke tenkte fullt så mye på var at en del av denne prisforskjellen får du igjen når du selger båten, og - viktigere - hos mange kjøpere er det en inngrodd skepsis mot bensin. Så - snakker du om ny båt og 25' så ville jeg gått for diesel, hvis produsenten tilbyr en moderne dieselmotor. Snakker du om brukt ville jeg vel vært mere nyansert og vært åpen til hva jeg fant. Fortsatt ville jeg prioritert diesel, men vært nøye på hvilken - En del båter, som Nidelv 750, er undermotorisert med AD31. Eldre saltvannskjølte bensinmotorer ville jeg styrt unna. Likeledes forgassermotorer. Lykke til Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
fernanda Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 35 fot og 62 hk diesel, dessverre en grønnmalt malmklump.....Skulle gjerne hatt en grå med gult oljelokk......... På jolla 8 fot og 4(5) hk bensin. Svarte over 30 og diesel, da det er moderskipet. Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Ankermann Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Saken er så klart at Diesel er mye dyrere, så økonomisk er det billigere med bensin. Men jeg vet ikke hva som er best av Mercruiser 5.0 MPI B3 duoprop V8 og VP 5.0 GXI DP V8. Og bør jeg også velge ferksvannsavkjølt? Link to post
Framtia Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 32 fot og 2x260 HK bensin. Gamle forgassermotorer og høyt forbruk i lystig lag. Uansett, drivstoffkostnad per sesong er vel ikke mer enn det jeg betaler for leie av båtplass. I tillegg kommer forsikringer og annet snask, så drivstoffkostnaden utgjorde i fjor omtrent 25% av båtbudsjettet. Da skal jo litt til før det forsvarer seg å sette inn 2 D4 i stedet, men vi får se den dagen de gamle moterene melder pass.... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Piruto Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Før: 21 fot med 115Hk. bensin Nå: 24 fot med 165Hk. diesel Link to post
Marwin Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Evindrude E-Tech går rimelig! Bensinmotor gjør at båten er lett nok til trailing, og DET betyr at Sørrlandet eller Lofoten kan nåes på under et døgn!! Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Manito Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 26 fot Wiking med 115Hk Perkins diesel Link to post
jumbo Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 20 fot Draco med 170 bensin-hester Link to post
Andy Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Skibsplast 655 med Suzuki 140 hk 4-takt bensin (påhenger). Båttypen finnes også som 660 med innenbords diesel eller bensin. For mitt bruk, 120 timer gangfart i fjor med store deler av tida i 5-knops fart, er jeg ikke i tvil om at jeg har valgt rett, både økonomisk og ikke minst komfortmessig Link to post
MT. Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Nå skal alle ha diesel. Og det er de så bestemte på at bruktprisene viser det tydelig. For mitt vedkommende sto valget mellom -88 Bayliner Capri 2150 med 230 bensinhester til 130 000kr for noen år siden, eller tilsvarende SeaRay, Bayliner el med under 200 dieselhester til over 300 000, jevngammel båt og motor. Med mitt kjøremønster og forbruk, iberegnet vanlige drivstoffpriser ville jeg tjent igjen differansen i innkjøpspris noen år etter at motoren blir moden for utskifting, uansett type drivstoff. Og da handler jeg til minstepris. Så får jeg heller sette inn diesel senere, om jeg fortsatt har båten. Raskere og mer komfortabel båt fikk jeg på kjøpet. baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn