At-le Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 25 fot skilsø med diesel 86 hk vp. Sitér dette innlegget Link to post
larsemann Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 jeg har diesel! 80 hk fordelt på 3,54 L rekke sekser. (Skarpnes 30) Diesel passer kontoen min best. Har konto av det miroskopiske slaget. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 LOA i stedet for LWL eller LOD slik det ble oppgitt i "gamle" dager. Dvs. at nå oppgir vi lengden inklusive "skrytefot". <{POST_SNAPBACK}> MEN, jeg stemte altså på UNDER 30 fot og diesel... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 300 hk bensin Forskjell i pris for tilsvarende båt i dag mellom diesel og bensin er 100.000 kroner eller 10.000 liter bensin. Det burde holde til 5 sesonger á 2.000 liter (1200 nm). Tilsvarende forbruk for en diesel burde ligge ca 30% under dette. La oss si 1300 liter. Da blir det 6500 liter på 5 år. Hvis diesel koster halvparten av bensin blir det ca 30.000 kroner. Det tar litt tid før dieselmotoren "betaler" seg selv som noen sier. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Krapyl Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Tja, 32 fot og 17 hk diesel. Brukte en halv tank i fjor, sånn omtrent 35-40 liter. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
barx Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 (redigert) diesel: yanmar 3jh2e, 38hk. barx Redigert 1.Mars.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 300 hk bensin Forskjell i pris for tilsvarende båt i dag mellom diesel og bensin er 100.000 kroner eller 10.000 liter bensin. Det burde holde til 5 sesonger á 2.000 liter (1200 nm). Tilsvarende forbruk for en diesel burde ligge ca 30% under dette. La oss si 1300 liter. Da blir det 6500 liter på 5 år. Hvis diesel koster halvparten av bensin blir det ca 30.000 kroner. Det tar litt tid før dieselmotoren "betaler" seg selv som noen sier. <{POST_SNAPBACK}> Njaaa?? Kreativ regnskapsførsel kaller man vel slikt. For å få fram de reelle kostnadene må men regne hva den økte prisen for dieselbåten koster å forrente pr. år. Forrentningen må man da ta med som en ekstra kostnad for å holde en dieselbåt. Altså, hva koster det å forrente 100 000,- for å bruke dine tall. Med dagens bankrente vil dette koste omlag kr 2500-3000.Hvis allt annet er likt (det er det jo ikke, men for enkelhetens skyld) vil det da være lønnsomt å kjøpe en bensinbåt hvis du ikke kjøper mer bensin enn 250-300 l/år. Min båt cruiser i 20 knop og bruker da ca 55 l/t Tilsvarende forbruk med bensin skulle da bli omlag 55*1,3= 72 liter. 300/72= 4,1): time. Hvis jeg hadde hatt bensinmotorer kunne jeg altså brukt båten min i hele 4 timer pr år før det ble lønnsomt med dieselmotor. I fjord viser loggen at vi overnattet 64 døgn i båt og gikk for motor i omlag 400 timer. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Hvis jeg hadde hatt bensinmotorer kunne jeg altså brukt båten min i hele 4 timer pr år før det ble lønnsomt med dieselmotor. Hehe, går det an å få Princess 35 med bensinmotorer, da?!?! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
REM Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Hehe, går det an å få Princess 35 med bensinmotorer, da?!?! <{POST_SNAPBACK}> Tja, jeg vet ikke? Markedet til Princess blir jo noe begrenset da hvis det kun er lønnsomt for de som bruker båten mindre enn 4t pr år. Man trenger vel ikke være noe stort forretningsgeni for å skjønne at noen storslager blir det vel neppe? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KOB Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 300 hk bensin Forskjell i pris for tilsvarende båt i dag mellom diesel og bensin er 100.000 kroner eller 10.000 liter bensin. Det burde holde til 5 sesonger á 2.000 liter (1200 nm). Tilsvarende forbruk for en diesel burde ligge ca 30% under dette. La oss si 1300 liter. Da blir det 6500 liter på 5 år. Hvis diesel koster halvparten av bensin blir det ca 30.000 kroner. Det tar litt tid før dieselmotoren "betaler" seg selv som noen sier. <{POST_SNAPBACK}> Men glemmer du ikke at når du selger båten din så er det ganske sannsynlig at du får 100', eller i hvert fall ikke langt unna det, mer for dieselutgaven enn bensinutgaven? Erfaringen viser at de mest kurante båter/merker har lite verdifall, og dieselutgaver holder seg bedre i pris enn bensin. Merkostnaden ved diesel begrenser seg da til renteeffekten, korrigert for lavere forbruk og billigere drivstoff. Kan en først finansiere merprisen for diesel kan derfor dette bli et veldig hyggelig regnstykke. legg til at båten også trolig blir langt lettere å selge - det hjelper godt når du har gitt etter for 3-fotsyken og skrevet kontrakt på "nybåten" mens den gamle ennå er usolgt. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Tom J. Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Har nok den minste båten i denne forsamlingen..... 17 fot med 135HK Volvo Penta. Passer helt perfekt i en 17 fot Draco. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Har nok den minste båten i denne forsamlingen..... <{POST_SNAPBACK}> Vel, jeg har en Askeladden 14' med 9,9/15 hk Yamaha. Drømmer selvsagt om noe vesentlig større (seilbåt), men som "gjeldsslave" er det vanskelig å spare, og mer lån er uaktuelt... Må kanskje kvitte meg med noe? Nei, inntil det kommer en inntekt til i min husstand, må jeg nok leve kun med drømmen Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Nei, inntil det kommer en inntekt til i min husstand, må jeg nok leve kun med drømmen <{POST_SNAPBACK}> Husk at den eneste grunnen til at drømmer eksisterer, er at de er ment å skulle gå i oppfyllelse ... og i stor utstrekning har vi kontroll over det selv. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
giver Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Hei 39 fot og 2 x 120 hk. Ford. Meget driftssikkert, men noe lav fart. Uansett så tilsier skroget ikke noe særlig mer fart uansett motorstyrke. (8 knop @1750 rpm., 11 knop@2600 rpm.) mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 29 (30) fot og 300HK Bensinmotor Sitér dette innlegget /per Link to post
Festina Lente IV Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 2X145 HK diesel. tom båt, 2400 RPM (fullt turtall) gir 15 knop. Marsjer som regel på 10 knop, da går motorene ca 1900 RPM når jeg har lastet inn ferielasten. Bruker ca 4 000 liter i sesongen, så jeg er glad jeg har dieselmotorer. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
sap_2000 Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Hehe, går det an å få Princess 35 med bensinmotorer, da?!?! <{POST_SNAPBACK}> Ja det gikk an de første årene da den også kunne leveres med hekkagregat, normalt AQAD 40b og 41A. På bensinsiden var alternativene Volvo V8'ere på 211 - 271 hk. -Tror det var frem til '88 eller '89. Har vel kun sett et par-tre stykker her i landet med hekkagregat og mener bestemt og ha sett en annonse på en med 2x Volvo V8 bensin for mange år siden. Hekkagregatversjone ble aldri noe særlig populære da båten ble veldig tung i hekken, spes med diesel. Alle gulv i båten hellet således også bakover. Hørte også snakk om at det var ubehagelig og sove i båten da man fikk følelse av å "velte" ut av sengen... Ett annet minus var at man mistet det fine rommet under aktercocpit til lagring av utstyr. Man fikk riktignok et nytt rom under salongen inne der hvor motorene er på akselversjonen, men dette rommet ble tungvint å bruke siden alt som står på gulvet (bord, teppe løse ting etc. måtte fjernes før man kunne åpne dørklukene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
JanS/EIR Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 27 fot og 130 HK diesel VP TAMD31A. Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
håvar Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 (redigert) 37 fot og 9 tonn med 2 stk 230 hk diesel. forbruk ca 70 pr time ved 26-28 knop. Går med ca 15000 liter på en sesong. Redigert 2.Mars.2005 av toy_store (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 27 fot og 60 diesel hk. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
eysteind Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 26 fot og 200 diesel. Vi har aldri hatt noe annet enn diesel. Har kun hatt snekker og nå cabincruser. Og desse kategoriane finnes somregel med dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Går med ca 15000 liter på en sesong. 15000 liter pr sesong !!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 (redigert) 15000 liter pr sesong !!!!!!!!!!! <{POST_SNAPBACK}> Si at han i løpet av hele sessongen et snittforbruk på 35 eller 40 L/T med all tomgang og saktekjøring inkludert, så gir dette en gangtid på 375 eller 428 timer pr. år. Er man en ivrig båtbruker med sans for og farte litt utenfor nærområdet er det ikke noe problem å få 400 gangtimer pr. år Å gange 15000 med 6 eller nærmere 7 kroner som det koster her i fjorden er derimot mindre hyggelig... Redigert 2.Mars.2005 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Skipper Worse Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Å gange 15000 med 6 eller nærmere 7 kroner som det koster her i fjorden er derimot mindre hyggelig... <{POST_SNAPBACK}> Rett og slett forferdelig. "Noen" burde sørge for en rabattordning for baatplassen-medlemmer. Eller kanskje vi burde få statsstøtte? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
håvar Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Båten brukes hver helg og gjerne en tur midt i uka. Går da ofte med en tank eller mer. 600-1000 liter pr uke. I tillegg blir det 3-4 uker ferie. I 2003 hentet jeg båten i Oslo og gikk til Trondheim. 2 uker senere gikk ferden til Skagen, Marstrand oppover vestkysten og til Oslo. Videre nedover sørlandet og hjem igjen. Bare Trondheim- Oslo går det ca 2000 liter en vei. Ferien 2004 var vi også ned til sørlandet. Har egen tank i ei småbåt havn utenfor Trondheim hvor jeg betaler mellom 3-3.50 pluss moms pr liter. Har planer om evt å utvide dette tilbudet og også selge til andre. vurderer derfor evt en slepebåt el. med større kapasitet. Eller får man som regel kjøpt diesel til ca 4,50 nedover vestlandet.3,19 inkl mva hos bunkeroil i Aalesund, BILLIG.På sørlandet noe dyrerer ca 5 kroner på ett par steder. Går nå bare å venter på våren og sjøsetting. Skal montere inn motorer igjen i påska. Hva med en felles avtale på diesel for medlemmer her. Fiskere har jo det hos Bunkeroil/Esso. Fritidsflåtens forbruk begynner å bli stort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.