Jump to content

Bensin eller diesel?


REM

Hva slags motor har du i båten?  

302 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

300 hk bensin :drink:

 

Forskjell i pris for tilsvarende båt i dag mellom diesel og bensin er 100.000 kroner eller 10.000 liter bensin.

Det burde holde til 5 sesonger á 2.000 liter (1200 nm). Tilsvarende forbruk for en diesel burde ligge ca 30% under dette. La oss si 1300 liter. Da blir det 6500 liter på 5 år. Hvis diesel koster halvparten av bensin blir det ca 30.000 kroner.

Det tar litt tid før dieselmotoren "betaler" seg selv som noen sier.

Link to post

300 hk bensin  :drink:

 

Forskjell i pris for tilsvarende båt i dag mellom diesel og bensin er 100.000 kroner eller 10.000 liter bensin.

Det burde holde til 5 sesonger á 2.000 liter (1200 nm). Tilsvarende forbruk for en diesel burde ligge ca 30% under dette. La oss si 1300 liter. Da blir det 6500 liter på 5 år. Hvis diesel koster halvparten av bensin blir det ca 30.000 kroner.

Det tar litt tid før dieselmotoren "betaler" seg selv som noen sier.

<{POST_SNAPBACK}>

Njaaa?? Kreativ regnskapsførsel kaller man vel slikt. For å få fram de reelle kostnadene må men regne hva den økte prisen for dieselbåten koster å forrente pr. år. Forrentningen må man da ta med som en ekstra kostnad for å holde en dieselbåt. Altså, hva koster det å forrente 100 000,- for å bruke dine tall. Med dagens bankrente vil dette koste omlag kr 2500-3000.

Hvis allt annet er likt (det er det jo ikke, men for enkelhetens skyld) vil det da være lønnsomt å kjøpe en bensinbåt hvis du ikke kjøper mer bensin enn 250-300 l/år.

 

Min båt cruiser i 20 knop og bruker da ca 55 l/t Tilsvarende forbruk med bensin skulle da bli omlag 55*1,3= 72 liter. 300/72= 4,1): time.

Hvis jeg hadde hatt bensinmotorer kunne jeg altså brukt båten min i hele 4 timer pr år før det ble lønnsomt med dieselmotor.

I fjord viser loggen at vi overnattet 64 døgn i båt og gikk for motor i omlag 400 timer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hehe, går det an å få Princess 35 med bensinmotorer, da?!?!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, jeg vet ikke? Markedet til Princess blir jo noe begrenset da hvis det kun er lønnsomt for de som bruker båten mindre enn 4t pr år. Man trenger vel ikke være noe stort forretningsgeni for å skjønne at noen storslager blir det vel neppe? :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

300 hk bensin  :drink:

 

Forskjell i pris for tilsvarende båt i dag mellom diesel og bensin er 100.000 kroner eller 10.000 liter bensin.

Det burde holde til 5 sesonger á 2.000 liter (1200 nm). Tilsvarende forbruk for en diesel burde ligge ca 30% under dette. La oss si 1300 liter. Da blir det 6500 liter på 5 år. Hvis diesel koster halvparten av bensin blir det ca 30.000 kroner.

Det tar litt tid før dieselmotoren "betaler" seg selv som noen sier.

<{POST_SNAPBACK}>

Men glemmer du ikke at når du selger båten din så er det ganske sannsynlig at du får 100', eller i hvert fall ikke langt unna det, mer for dieselutgaven enn bensinutgaven? Erfaringen viser at de mest kurante båter/merker har lite verdifall, og dieselutgaver holder seg bedre i pris enn bensin. Merkostnaden ved diesel begrenser seg da til renteeffekten, korrigert for lavere forbruk og billigere drivstoff.

 

Kan en først finansiere merprisen for diesel kan derfor dette bli et veldig hyggelig regnstykke. legg til at båten også trolig blir langt lettere å selge - det hjelper godt når du har gitt etter for 3-fotsyken og skrevet kontrakt på "nybåten" mens den gamle ennå er usolgt. :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

2X145 HK diesel. tom båt, 2400 RPM (fullt turtall) gir 15 knop. Marsjer som regel på 10 knop, da går motorene ca 1900 RPM når jeg har lastet inn ferielasten.

 

Bruker ca 4 000 liter i sesongen, så jeg er glad jeg har dieselmotorer.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Hehe, går det an å få Princess 35 med bensinmotorer, da?!?!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det gikk an de første årene da den også kunne leveres med hekkagregat, normalt AQAD 40b og 41A. På bensinsiden var alternativene Volvo V8'ere på 211 - 271 hk. -Tror det var frem til '88 eller '89.

 

Har vel kun sett et par-tre stykker her i landet med hekkagregat og mener bestemt og ha sett en annonse på en med 2x Volvo V8 bensin for mange år siden.

 

Hekkagregatversjone ble aldri noe særlig populære da båten ble veldig tung i hekken, spes med diesel. Alle gulv i båten hellet således også bakover. Hørte også snakk om at det var ubehagelig og sove i båten da man fikk følelse av å "velte" ut av sengen... :puke:

Ett annet minus var at man mistet det fine rommet under aktercocpit til lagring av utstyr. Man fikk riktignok et nytt rom under salongen inne der hvor motorene er på akselversjonen, men dette rommet ble tungvint å bruke siden alt som står på gulvet (bord, teppe løse ting etc. måtte fjernes før man kunne åpne dørklukene.

Mvh. SAP

Link to post

15000 liter pr sesong !!!!!!!!!!! :eek:  :eek:  :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Si at han i løpet av hele sessongen et snittforbruk på 35 eller 40 L/T med all tomgang og saktekjøring inkludert, så gir dette en gangtid på 375 eller 428 timer pr. år. Er man en ivrig båtbruker med sans for og farte litt utenfor nærområdet er det ikke noe problem å få 400 gangtimer pr. år

 

Å gange 15000 med 6 eller nærmere 7 kroner som det koster her i fjorden er derimot mindre hyggelig... :cryin:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Båten brukes hver helg og gjerne en tur midt i uka. Går da ofte med en tank eller mer. 600-1000 liter pr uke. I tillegg blir det 3-4 uker ferie. I 2003 hentet jeg båten i Oslo og gikk til Trondheim.

2 uker senere gikk ferden til Skagen, Marstrand oppover vestkysten og til Oslo. Videre nedover sørlandet og hjem igjen. Bare Trondheim- Oslo går det ca 2000 liter en vei. Ferien 2004 var vi også ned til sørlandet. Har egen tank i ei småbåt havn utenfor Trondheim hvor jeg betaler mellom 3-3.50 pluss moms pr liter. Har planer om evt å utvide dette tilbudet og også selge til andre. vurderer derfor evt en slepebåt el. med større kapasitet. Eller får man som regel kjøpt diesel til ca 4,50 nedover vestlandet.3,19 inkl mva hos bunkeroil i Aalesund, BILLIG.På sørlandet noe dyrerer ca 5 kroner på ett par steder. Går nå bare å venter på våren og sjøsetting. Skal montere inn motorer igjen i påska.

Hva med en felles avtale på diesel for medlemmer her. Fiskere har jo det hos Bunkeroil/Esso. Fritidsflåtens forbruk begynner å bli stort. :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...