Jump to content

Hvorfor er det ikke utenbordsmotor på større båter?

KongKing

Recommended Posts

I Norge er det sjelden kost ja da en luring av en selger engang overbeviste noen om at diesel er det man må ha her i landet på alt større enn daycruiser. Og evig eies kun et dårlig rykte. Ser en over dammen så er nå det slett ikkje uvanlig med store båter med påhengsmotor. gjerne 2 i tallet og båtene blir stadig større. Og det blir for så vidt motorene også.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Targa 27 kommer nå med outboards.. 2 x DF300.

Prismessig og fartsmessig bedre enn 2 x D3-220 eller 1 x D6-370 og langt bedre stuveeplass inni båten, og lavere støynivå på kjøpet.

http://www.moteurboat.com/video.php?video=4441&type=2

Forøvrig så er det jo slik at skal man på langtur, iallefall her nord, så er det absolutt en fordel med diesel. Man kommer vesentlig lengre på en tank rett og slett, og diesel kan være lettere å få tak i.

Og literprisen I norge er langt lavere enn bensin.. viktig moment.

I USA slenger de på 3-4-5 stk 300-350 hesters outboards og syns sikkert det er morsomt :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Her i Karibien er utenbordsmotorer på ingen måte ut! synes nesten flesteparten av båtene vi ser, i hvertfall de som ikke er så altfor gamle går rundt med både 2,3 og 4 300 hestere på hekken. Det går mest i Mercury sine verado-motorer og Yamaha sine v8'ere. Jeg tror heller det er mer sjeldent i Norge pga avgiftene og at systemet i tillegg favoriserer nettopp dieselmotorer ved at disse ofte klarer seg med litt færre hester for å yte det samme som en bensinmotor...

Ja som nevn her er jo trenden påhengere både på båter fra 23-28 fot nå! det du misser er jo ladespenning mulighet for varme fra kjølevann. på store tunge båter er man jo kansje avhengi av et lit større motorvolum og mere dreiemoment. Men jeg synes Påhenger er genialt for lettdrevet planende båter opp til 25 fot som ikke brukes så mye. Overmotoriserer man lit så har man et veldig gunstig forbruk på masjfart, vedlikehold og kostnader for en båt som brukes lite blir da ganske overkommelig..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Norge har som et av få land reduserte avgifter på diesel til lystbåter. I tillegg har dieselmotoren litt høyere virkningsgrad, så den går litt gjerrigere.

En dieselmotor rister mer, bråker mer, ryker mer og lukter mer. For ikke å snakke om at den koster mer. I tillegg har dieselmotoren et snevere turtallsregister enn tilsvarende bensinmotor.

Når avgiftsfordelen fjernes (når, ikke hvis) vil markedet normalisere seg mot utlandet. Jeg vil anta at dieselbåter vil synke i pris, mens nyere bensinbåter vil holde seg bedre i pris enn andre motorbåter.

Men hvem vet, kanskje elmotoren gjør sitt inntog her også?

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Spennende diskusjon dette om avgiftsfri diesel vil forsvinne for bruk til båt.

Ja det vil den sikkert og jeg kan heller ikke se noen grunn til annet.

Men det er ikke lengre den store forskjellen i pris på avgiftsfri og ikke avgiftsfri diesel, ca 3 kroner som vil bety at det vil bli ca 1200 kroner kroner dyrere og fylle tankene på min båt og dette vil ikke endre min bruk av båt.

Det er ikke diesel utgiftene som er de drivende utgifter mht å ha båt, derimot utgifter til service, bryggeplass, oppgraderinger, forsikring osv.

Med dieselmotor så får en bedret sikkerheten ombord i båten også, ikke på langt nær så skummel mht brann og eksplosjon. Dette i seg selv er et godt argument for diesel kontra bensin.

Men jeg tror påhengere vil oppleve en renesanse på båter opptil ca 26 -27 fot, dette pga lavere produksjonspris og billigere vedlikehold for eiere av båten.

I tillegg er dagens påhengere blitt pålitelige og holdbare på lik linje som innenbordsmotorer.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Og når det gjelder manøvering så blir det sikkert hipp som happ.

Båt med kjøl ligger rimelig stille i sjøen men er ikke så styringsvillig spesielt når en bakker.

Hjelper med både hekk og baug thruster:-)

Båt med motor bak blir følsom for sidevind og snurrer rundt som en snuseske på vannet i slike situasjoner.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Med to duoprop drev og 4,3 V6 har jeg svært god manøvreringsevne, svært god totaløkonomi, svært god sikkerhet og en kjempefin stor uteplass og hekk som ikke ødelegges av noen støyende, tyveriutsatte, kostbare utstikkende påhengere. Når det er sagt finnes det også planende akselbåter med innenbords og V-gir både med diesel og bensin dobbeltinstallasjoner som er ganske manøvrerbare fordi propellerene sitter "midt under båten". De har jo da ikke muligheten til å gå sideveis som en drevbåt kan, de går dypere og kan ikke trimme opp i "beach-mode" men er sikkert bra til sitt bruk.

Innenbords diesel (les turbodiesel) er helt klart å foretrekke forran påhenger , med unntak av 2 fordeler i påhengern's favør: plass om bord, og støy.

Når det gjelder støy vil det hovedsakelig gjelde på tomgang/lav fart.

På marsfart synes iallfall jeg det er mere anstrengende med en, kanskje 2 motorer som snurrer på over 5.000 o/min., enn en diesel som snurrer på ca. 3.000 o/min.

Fordelene med Turbodiesel framfor påhenger er mange:

Brannsikkerhet - Bensin brenner eksplosivt, mens diesel som ikke er oppvarmet, er mer eller mindre ubrennbar, såfremt den ikke har lekket på brennbart materiale. (som brannmann, mener jeg bensinbåter er livsfarlig. Man får sjelden tid tid til å sette ut livbåt/flåte/gummibåt før katastrofen er et faktum. Eneste håp er å ha redningsvest på hele tiden, og hoppe over bord om brann oppstår)

Fart/motorstørrelse - På grunn av at turbodieselen har maks dreiemoment på lavt turtall, har den som regel maks moment der den trenger det mest: når båten skal opp i plan. Mange båter er like tunge, eller tyngre å dra opp i plan, enn de er å drive i marsfart. Dermed kan den geares en god del høyere enn bensinmotorer. Dette gir normalt høyere marsfart, og lavere forbruk.

En kjenning av meg f.eks., importerte en 30-fots Bayliner fra USA, med ca. 300 hk. bensinmotor. Da han byttet til en 200 hk. turbodiesel, fikk han større fart. (Dette gjelder først og fremst planende båter)

Økonomi - pga. det nevnte forholdet moment/fart/motorstørrelse, samt generelt lavere forbruk på dieselmotor, blir forbruket betydelig lavere, og forskjellen blir større jo større båten er. Dessuten koster dieselen mindre enn bensin.

Motoren koster riktignok mere i innkjøp, men det får man tilbake ved salg.

vedlikehold/driftsikkerhet - Dieselmotorer krever betydelig mindre vedlikehold (ingen plugger, pluggledninger, fordeler, coil m.m., som det kan bli feil på). Bare skift olje, oljefilter, dieselfilter og luftfilter, og båten er klar. Mange bensinmotorer begynner å fuske eller stopper, om de får en vannsprut over seg. Dieselmotoren reagerer ikke på vann før den drar vann inn i luftinntaket.

Tilgang - Dieselfylling finner man "overalt", mens det er få steder å få fylt bensin (rett på tanken).

Mulighet for varme - Både til oppvarming av cabin og varmtvann.

Strøm - Kraftigere dynamo gjør at man har flere muligheter med tanke på strømkrevende utstyr.

En løsning er selvsagt å kombinere: Det finnes noen få påhengere med dieselmotor. Har ikke så mye erfaring med disse, men om de leveres med turbo og i litt større utgaver, kan dette være et bra alternativ.

Monaco 27 Fly, du har vel sniffet vel mye diesel her.

* Argumentet brannsikkerhet mener jeg er tull når det er snakk om påhenger, da brannen henger på utsiden av båten under motordeksel, enklere å slukke samt rømme fra. Diesel under høyt trykk(common rail) brenner svært godt så det er nok ikke så enkelt som du skisserer.

* De fleste som bytter over fra innenbords til påhenger med tilsvarende hk går opp i fart, da det ofte er mindre tap i drivlinjen samt noe lavere vekt. Det er også slik at giring må til for å hente kreftene ut av motoren så igjen gjelder 300 hk er 300 hk og 200 er ikke!

* Ja forbruk er lavere på diesel, men ikke så fryktelig iforhold til de nye 4 takter DI 2 takt.

* Jeg tror jeg med ryggen fri kan si at utenbords alltid vil være en billigere service/vedlikeholds affære en diesel med hekkagregat. Det går som regel mindre i stykker også Re Baatplassen.

De nye diesel motoren er ikke glad i vann, det er nok av elektronikk og ødelegge.

* Flere av de nyere store påhengerene kan konkurrere med generator kapasitet, ikke noe problem i mine øyne.

Støy og motorkarakteristikk er som regel subjektiv, men bensinmotorer er definitivt mer raffinert ved tomgang(dorging osv mye trivligere samt lavere fart)

det var bastante uttalelser Monaco! Det er ingen tvil om at en tungdrevet båt har det bedre med en diesel med høyere dreiemoment og lavere turtal. Og for en båt som brukes mange timer året rundt er nok det det beste sånn rent drivstofføkonomisk. Faktum er jo at de fleste lystbåter går kun få timer i sommermånedene.

Så lurer jeg lit på det med brann i båt..er det noen statistikker på at det er bensinbåter som brenner mest?

Hvordan du får til mindre vedlikehold på en diesel kontra en moderne påhenger skjønner jeg lite av. plugger trenger man vel ikke å skifte veldig jevnt vel? På min motor tar det max 10 min å skifte plugger ihvertfal. Feks. På en diesel med drev, som vil være motstykket til en påhenger har du for det første et roterende drev med lagre sylyndre belger og gjenomføringer osv. Som trenger nøye ettersyn og hyppig bytte, alt etter hvilket merke drev. Du har også kjølere og kjølekretser som det ofte kan være krøll med etter noen år med lite bruk. På en dieselmotor har man jo både glødeplugger dyser/injectorer. At det er mere elektronikk på en bensinpåhenger i forhold til en moderne dieselmotor, skjønner jeg heller ikke da det er comonrail og avangsert motorstyring på de fleste disler. Etter min mening er de moderne dieslene kansje mer komplisert enn en moderne bensinmotor.

Jeg er dog enig i at ladekapasitet er mindre, du har ikke muligheten til oppvarming via kjølevann. Og enkelte plasser er det mindre tilgang på bensin enn diesel.

For min egen del så ble valget enkelt ang. Valg av hyttebåt. Jeg var veldig interessert i Askeladden Beetle, med 117 diesel. Det ble en par fot mindre Askeladden med 115 påhenger.. En i havna hadde Beetle så jeg fikk prøve den. Skuffelsen var stor pga motoren. Den bråkte og vibrerte enormt på tomgang. Luktet dieseleksos, kan jo skyldes vindretning til en hviss grad. Den motoren som er brukt i nesten alle dc i størrelse 17-23 fot er jo belemret med noen skavanker så måtte kjøre et kvartter på lit over tomgang før den nådde driftstemp. Aks og fart ga ikke rettferdighet til båtens gode skrog. Vi var bare to voksne og en 5 åring ombord. Min Påhenger høres knapt på tomgang det er ingen vibrasjoner ingen merkbar eksos under oppstart.. Den blir driftsvarm på et blunk og den akselrerer bedre og har bedre toppfart.. Noe lettere båt har jeg selfølgelig, men likevel tror jeg man kan samenlikne disse to motorene med tanke på vektforhold/dreiemoment. Påhengeren min bruker teoretisk 17 l/t på masjfart ca 25 knop. Det er nok ikke så veldig mye mer enn den dieselen.. På topp er nok forskjellen større men det er egentlig lite relevant. Kjører veldig skjelden full gass. Eieren av Beetelen er lei av hekkagregatet og ønsker han hadde påhenger!

Her er de samenliknende båtene. Valget var enkelt

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg monterte en brukt Selva 7,5HK utenbordsmotor innvendig i en brønn i snekke på 22/23 fot for et par år siden. I fjor var jeg såpass fornøyd med løsningen men ikke med Selva at jeg byttet til en ny 6HK Tohatsu.

https://baatplassen.no/i/topic/89958-prosjekt-fra-dieselsnekke-til-hybrid-elbensin/

Lukter ikke dieselsøl lenger, motor kan enkelt demonteres for service og den falt 60 tusen rimeligere ut enn en ny innenbords VP motor. Går ikke fort men like fort som den gamle VP MBA 7,5 hk. Motorkasse ble fjernet og det ga bedre plass i dørken.

Den "gode" gamle mercruiser 1,7 liters dieselen er vel ikke akkurat et skoleeksempel på den moderne marinediesel, hverken støymessig eller vedr. driftssikkerhet.

Ikke har den common rail, og ikke har den elektronisk styrt dieselpumpe.

Det finnes nok idag langt bedre og sterkere og stillere alternativer i samme vektklasse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...