Jump to content

Hvorfor er det ikke utenbordsmotor på større båter?


KongKing

Recommended Posts

mens vi er inne på mercruiser 1,7 diesel, er det noen med vett og forstand som kan fatte åssen denna båten kan greie 42 knop med den motoren ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40909175

jeg ville personlig tippe et par og tredve knop på en god dag...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Monaco 27 Fly, du har vel sniffet vel mye diesel her.

 

* Argumentet brannsikkerhet mener jeg er tull når det er snakk om påhenger, da brannen henger på utsiden av båten under motordeksel, enklere å slukke samt rømme fra. Diesel under høyt trykk(common rail) brenner svært godt så det er nok ikke så enkelt som du skisserer.

Motoren henger på utsiden, men tanken er om bord. Ikke alltid brannen starter i motoren skjønner du.

 

* De fleste som bytter over fra innenbords til påhenger med tilsvarende hk går opp i fart, da det ofte er mindre tap i drivlinjen samt noe lavere vekt. Det er også slik at giring må til for å hente kreftene ut av motoren så igjen gjelder 300 hk er 300 hk og 200 er ikke!

300 hk. er ikke nødvendigvis 300 hk. Dreiemoment betyr mer enn hester.

Ikke uten grunn at min Toyota Carina 2,0TD, med 83 hk. går like godt opp motbakkene som som 2,0 GLi, med 129 hk.

Og etter at jeg skiftet fra 90 hk. bensin, til 90 hk. TD i min gamle HiLux, kjører jeg nå opp stigninger, med 7-800 kg last på platten i 80 km/t, der bensinmotoren med tom bil slet med å klare 60-70 km/t.

Link to post

Det er jo enkel fysikk. En turbodiesel har flatere og høyere momentkurve og på lavere turtall enn en sugebensinmotor.

Ergo kan den dra tyngre lass, tyngre propeller osv.

På en lett båt vil 300 hk stort sett være 300 hk, da er det motorvekten som påvirker.

På en tyngre båt derimot vil stort sett alltid en diesel med 300 hk være raskere enn en bensin med 300 hk, fordi man ikke kan laste så stor propell på bensinern uten å få problemer med å komme opp i plan.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Så lurer jeg lit på det med brann i båt..er det noen statistikker på at det er bensinbåter som brenner mest?

Det har jeg ikke antydet, men SKULLE det oppstå brann om bord, er det liten tvil om hvilken som vil bli mest dramatisk.

Joda, som det ble antydet i et annet innlegg her, så brenner dieselen som sprøytes ut fra ett commonrail-anlegg med lekkasje også godt, men da er det bare den mengden pumpa spytter ut som brenner. Og i mange tilfeller starter brannen i det elektriske, og den i begynnelsen lille brannen, kan svi hull på drivstoffslanger. den dieselen som lekker ut her, vil ikke akkurat forårsake noe umiddelbart inferno. Men skjer det på en bensinmotor, blir det straks verre.

Link to post

mens vi er inne på mercruiser 1,7 diesel, er det noen med vett og forstand som kan fatte åssen denna båten kan greie 42 knop med den motoren ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40909175

jeg ville personlig tippe et par og tredve knop på en god dag...

 

Ikke helt umulig at den kan klare det. Sikkert oppgitt LITT i overkant, men behøver ikke være helt på jordet heller.

Men den er nok lastet HELT på grensen av hva den klarer av propell da, og har neppe noe å gå på for ekstra last, og må være helt ren under for å klare det....

Min gamle båt (som for øvrig er til salgs) klarer lett 36-37 knop med en Volvo Penta AQD40 (130-140 hk.). Og jeg kunne godt lastet den med en "tyngre" propell og fått mere fart. Med den jeg har nå, akselererer den til 30 knop på ca. 15 sekund, så det er mere å gå på. Og den båten er antagelig rundt 1700 kg. Skroget er meget bra, men overbygget ligner litt på bl.a. Hansvik 600 kombi, og er m.a.o. ikke spesielt aerodynamisk :-)

Redigert av Monaco 27 Fly (see edit history)
Link to post

Men en AQD40 har tross alt nesten 2 liter ekstra slagvolum da (og noen hundre kg mere vekt også da).

 

Nei skal man ha en slik båt til å bikke 40-42 knop med påhenger kreves det jo minst 150 effektive hk, og da veier den mindre også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det finnes mellomstore dieseler som er mer velegna i en liten DC men da snakker vi også en mye større innkjøpskostnad. grunnen til at Merc. er populær er netopp pris/vekt/yttre mål. Skal man opp på f.eks 200-260HK nivå kan du jo drifte og vedlikeholde en påhenger i mange år for mellomlegget!

Den "gode" gamle mercruiser 1,7 liters dieselen er vel ikke akkurat et skoleeksempel på den moderne marinediesel, hverken støymessig eller vedr. driftssikkerhet.

Ikke har den common rail, og ikke har den elektronisk styrt dieselpumpe.

 

Det finnes nok idag langt bedre og sterkere og stillere alternativer i samme vektklasse.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Min gamle båt (som for øvrig er til salgs) klarer lett 36-37 knop med en Volvo Penta AQD40 (130-140 hk.). Og jeg kunne godt lastet den med en "tyngre" propell og fått mere fart. Med den jeg har nå, akselererer den til 30 knop på ca. 15 sekund, så det er mere å gå på. Og den båten er antagelig rundt 1700 kg.

 

Og hva i all verden for slags magisk flyvende teppe er dette ?

Link to post

Og hva i all verden for slags magisk flyvende teppe er dette ?

Med et velskapt skrog og turbodiesel, er ikke dette unormalt.

På jomfruturen var jeg oppe i 41 knop, men da hadde jeg ikke turteller, og det viste seg i etterkant at jeg hadde kjørt vel mye gasspådrag da (maksbegrensningsskruen på pumpen var fjernet).

Det sies at de andre båtene som ble støpt i denne formen, gjorde drøyt 40 knop med 140 hk.

Vet ikke om disse hadde utenbords eller innenbords, bensin eller diesel, men de hadde sikkert lettere motorer, og mindre utstyr i båtene også.

Link to post

Vel vel, nå har vi sporet litt av fra det opprinnelige temaet, men se selv...

J....vlig dårlig videokvalitet riktignok (filmet med gammel mobil, for 6-7 år siden) , men man ser så vidt tallene på instrumentene.

Har målt med 2 forskjellige GPS'er og den fastmonterte trykkloggen.

Trykkloggen viser fra 0 til 1 knop for mye når båten har kommet skikkelig i plan (dvs. fra ca. 25 knop og oppover).

Når det gjelder vekten, må du huske at bare motor og drev alene veier rundt 500 kg.

I tillegg har jeg brukt drøyt 200 l. polyester, til montering/oppbygging og forsterkning av et skrog med allerede godkjent tykkelse.

Så kommer all innredning, som består av bl.a. kjøleskap, fullt opptrukket salong med nedfellbart bord, kjøkkenbenk, 240 l. dieseltank+++

 

Link to post

Brannsikkerhet - Bensin brenner eksplosivt, mens diesel som ikke er oppvarmet, er mer eller mindre ubrennbar, såfremt den ikke har lekket på brennbart materiale. (som brannmann, mener jeg bensinbåter er livsfarlig. Man får sjelden tid tid til å sette ut livbåt/flåte/gummibåt før katastrofen er et faktum. Eneste håp er å ha redningsvest på hele tiden, og hoppe over bord om brann oppstår)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.10984819

http://www.nordlys.no/nyheter/article6601420.ece

 

Eksplosjonsartet brann i "kald" 39 foter. Hva befant seg i drivstofftankene? :)

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/jente-13-og-foreldrene-maatte-reddes-da-familiebaaten-tok-fyr-4027402.html

Ser ut til at dieselbåter brenner like mye som bensinbåter iallefall. I motorrommet sitter det utluftingsvifter så det er nok elektrisk utstyr og gassanlegg som forårsaker mesteparten av brannene. Uansett om du har påhenger eller innebords så har du dårlig tid ved brann i alle lukkede båter. Åpne båter har skjelden innenbords så det faller utenfor denne tråden.

Link to post

"En del eiere av båter med dieselmotorer har også den feiloppfatningen at båten deres er sikrere mot brann enn båter med bensinmotor... Vår skadeerfaring tilsier at båteiere med dieselmotorer ikke bør ta lettere på ettersynet" sitat IF. men føyer også til at bare hver tiende brann skyldes feil ved drivstoffanlegget. Og at de øvrige skyldes feil ved motor, elektrisk anlegg, koke- og varmeanlegg eller generell teknisk svikt. På tide å legge ballen død nå om dette dieselgreia mht brann.
Det er vel heller ingen tvil om at de fleste båtbrannen skjer i dieselbåter , greit nok- men dette har ikkje nødvendigvis noe med saken å gjøre. Om vi heller sier det brenner oftest i gamle båter når det gjelder drivstoffsystemet så tenker eg vi nærmer oss sannheten. Og det er nå engang flest dieselmotorer i gamle båter i den størrelsen som er større enn daycruiser

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...