Jump to content

Bunnstoffets farge, - hvor mye betyr det?

Skvulpen

Recommended Posts

Valg av bunnstoff har nylig vært behørig diskutert i et par andre tråder her. Noen har vært inne på fargens betydning for å unngå groe. Flere har nevnt at sort er best ("spiser" mest lys), mens et par hevder at rødt er enda bedre enn svart (noe med kortbølget lys som ikke reflekteres av rødt...). Blått er det derimot ingen som skryter av...

Spørsmålet mitt er altså om noen har erfaring med ulik farge, men samme type bunnstoff på samme båt, samme kaiplass, samme bruksmønster, og som kan si noe entydig om hvilken farge som er best mot groe over tid? Eller vil også fargens betydning variere avhengig av hvilket sted båten befinner seg?

Dette tror jeg du skal få vansker med å få et skikkelig svar på, fordi vvi snakker her om blandinger som kan endre seg fra produksjonsbatch til produksjonsbatch. Derfor tror jeg at man aldri vil få helt 100% nøyaktige blandinger og dermed så vil dette bli vanskelig å finne svar på. Desverre.

Det som er viktig er å forhøre seg og bruke øynene i din lokale båthavn, for der kan du plukke opp mye, relatert til de lokale forhold.

:lol:

I fra biltester er det bevist at rød farge gir høyere varme utvikling i sollys en f.eks. sort. Rød er også den fargen som falmer lettest under påvirkning av UV stråler.

:discuss :discuss

Se opp for røde båter !!! Er det samme tilfelle som statestikken tilsier mellom båt og bil: Bilister med rød bil er mere hissige, dette ligger latent i personene og derfor velger de rød farge.  :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Tja, takker for svar, men finnes det ikke mer eksakt viten om dette temaet?

Til mini: At produksjonsblandinger kan endre seg fra gang til gang er jo selvsagt, men HVOR mye endrer disse seg? Og slike variasjoner får vel ikke konsekvenser bare for fargen, da må det bli variasjoner også for selve fabrikkmerkene seg i mellom, og bastante uttalelser om at SeaJet og International er bra, Jotun dårlig, - følgelig like lite å stole på..., nei mini...  :puke:

Og bmo's input om at rødt falmer, - falming er vel neppe noe problem under vannlinjen? Dessuten, påstanden om at rødt gir hissigere bil- (og båtførere) kjøper jeg ikke uten videre, jeg er like hissig uansett, sjekker ikke hvilken farge jeg har på bunnstoffet før jeg fyrer løs...  :lol:

Vel, fra spøk til revolver, - er det noen som kan tilføre noe mer vitenskapelig belagt viten her? Det var en i en annen tråd som skrev noe om at rødt ikke reflekterte spesielle bølgelengder lys som alger trenger / liker for å vokse og trives, og at det var grunnen til at rødt var best...

Mens svart spiser mest sollys, som også algene trenger (og skipperen også... :puke:)

Jeg har skrevet noen ord om fargens betyding på bunnstoff brukt på vegger i et sjøvannsinntak i den persiske gulf. Konklusjonen hos oss er at det gror mindre på det røde bunnstoffet i motsettning til det sorte. Dette er i allefall konkulsjonen er 3 års drift. Vi fortsetter testene her nå med en annen type. Vi bruker produkter fra Jotun som er produsert lokalt ved Jotuns fabrikk her i midtøsten. Nå er jo saltinnholdet i den persiske gulf litt høyere enn hjemme og sjøtmperaturern litt høyere også. Hvilken innvirkning dette har på groing på farger skal jeg ikke ha noen mening om. Om dette med rødt bunnstoff og groing er direkte overførbart til norske farvann skal jeg heller ikke ha noen mening om, men gror det i allefall mindre.

Er man i tvil så kan man jo teste selv under båten. Det er jo ikke værre enn man maler et definert område under båten med forskjellige bunnstoff og farger. Når høsten kommer og farkosten skal på land så kan man jo selv se og bedømme.

Knut

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Min erfaring fra flere båter er at mørkt bunnstoff fungerer bedre enn lyst. Har ikke spesielle erfaringer med rødt. Forøvrig er det vel sansynlig at bunnstoffleverandørene også vet noe om dette temaet.......I flere av de informasjonsbrosjyrer som gis ut skrives det samme; "lyse bunnstoffer inneholder generelt svakere tyer biocider, dette gjelder spesielt hvitt bunnstoff" - derfor anbefales 2 strøk av de lyseste typene. Videre er det desverre sånn at det er en rekke forhold som påvirker hvor mye det gror under båte. Disse vil variere ganske mye fra sesong til sesong, og selv 2 forskjellige båser i samme båthavn kan påvirke forskjellig. Derfor er det så mange varianter ute å går at meningene blir like sprikende. Det som funker meget bra i nabobåthavnen kan fungere dårlig hos deg osv. Og den typen bunnstoff som brukes på båten i nabobåsen kan faktisk også påvirke egen båt

Jeg tenkte egentlig ikke på groing og slikt, når jeg valgte farge.

Jeg valgte rødt av en grunn. Hvis uhellet er ute,og båten tipper over.  Da tror jeg at rødt vises mye bedre enn blått eller svart.  Og de sekundene redningsmannskapet sparer på og finne meg, kan være forskjellen på liv og død.

Om ekspertene er enig, vites ikke.  

Det var min enkle grunn for og velge rød bunnsmurning.  Og jeg bruker heller litt lenger tid på rengjøring, enn og risikere og ikke få noen glede av pensjonen min. :cryin:

I opprørt hav, så er det vel svært lite som synes uansett.  Så hvorfor gjøre det vanskeligere for redningsmannskapet,  enn nødvendig.  Selv om det finnes allslags moderne og flotte tekniske søkemidler, så er det jo ikke alltid de virker som de skal.

Ha en problemfri båtsesong.

KaFarsken

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...