largo Startet 11.April.2013 Link til dette innlegget Startet 11.April.2013 Jeg skal installere en VHF i båten, og valget står mellom følgende: Standard Horizon GX2100E Simrad RS35 Lowrance Link-8 De to sistnevnte fremstår nærmest som identiske med unntak av pris, mens den første er en modell som jeg forstår har vært med oss noen år (og som kanskje blir avløst av 2150?). Jeg tenker å kjøpe fra en forhandler i Norge, men er det noen der ute som kan si hva en stakkar bør gå for så hadde det vært helt topp. Har tenkt å koble den opp mot en Garmin 4008, noe jeg forstår at samtlige modeller kan. Fins det andre modeller som kan melde seg på? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Jeg har nettopp installert førstnevnte. Den virker ganske overbevisende. GPS-signalene får den fra en billig, håndholdt Garmin (som jeg har "fast"-montert). AIS-signaler går til serie-porten (via serie-til-USB-overgang) i en laptop. Jeg bruker OpenCPN med NV-Verlag kart. De 2 siste radioene kjenner jeg ikke. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Satte inn en M-Tech VHF MT550 sist sommer: www.bestmarin.no/Produkter/Navigasjon,-lyd-og-bilde/VHF-og-kommunikasjon/Stasjon%C3%A6r/M-Tech-VHF-MT550-DSC-m-AIS--695880-p0007742750.aspx Installasjon og tilkobling til Techmarine kartplotter fungerte fint. Eneste minus er lyden. Den trenger nok en ekstra høyttaler. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Har nettopp anskaffet kombinasjonen gx2100 og Garmin 4008. Ikke kjent med all funksjonalitet ennå, men AIS-mål kommer opp i plotter med relevant info og kollisjonsalarmer osv. Veldig fornøyd, men har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 GX2150S finnes ikke i Europa utgave. GX2100E trenger to NMEA 183 porter, en for AIS og en for DSC. Forskjellen på Lowrance Link-8 og Simrad RS35 er at Simraden er forberedt for et trådløst håndsett. Både Link-8 og RS35 har NMEA 2000 i tillegg til NMEA 183. NMEA 2000 gir mye enklere og mer pålitelig kabling enn NMEA 183. Jeg har ventet på en greit priset VHF med AIS i 3år til den andre båten min, nå har jeg bestillt RS35 og HS35 trådløst håndsett. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 GX2150S finnes ikke i Europa utgave. GX2100E trenger to NMEA 183 porter, en for AIS og en for DSC. Forskjellen på Lowrance Link-8 og Simrad RS35 er at Simraden er forberedt for et trådløst håndsett. Både Link-8 og RS35 har NMEA 2000 i tillegg til NMEA 183. NMEA 2000 gir mye enklere og mer pålitelig kabling enn NMEA 183. Jeg har ventet på en greit priset VHF med AIS i 3år til den andre båten min, nå har jeg bestillt RS35 og HS35 trådløst håndsett. Har du fått og installert Simrad'en din nå abbor? Jeg funderer på denne selv. Jeg kommer ikke til å trenge noe trådløst håndsett da jeg skal skru den oppunder dekk like innenfor luka til ruffen. Er det annet Simrad'en har å by på annet enn mulig trådløst håndsett som ekstrautstyr?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Installerte RS35 for 3-4 uker siden og HS35 sist helg. God lydkvalitet, stort og klart display og bra brukergrensesnitt. Det trådløse håndsettet har identiske menyer med VHF, ser bra ut det også. Bare utseende og mulighet for trådløst håndsett er forskjellen på Simrad og Lowrance modellene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.