Jump to content

Valg av fastmontert VHF med AIS

largo

Recommended Posts

Jeg skal installere en VHF i båten, og valget står mellom følgende:

Standard Horizon GX2100E

Simrad RS35

Lowrance Link-8

De to sistnevnte fremstår nærmest som identiske med unntak av pris, mens den første er en modell som jeg forstår har vært med oss noen år (og som kanskje blir avløst av 2150?). Jeg tenker å kjøpe fra en forhandler i Norge, men er det noen der ute som kan si hva en stakkar bør gå for så hadde det vært helt topp. Har tenkt å koble den opp mot en Garmin 4008, noe jeg forstår at samtlige modeller kan. Fins det andre modeller som kan melde seg på?

GX2150S finnes ikke i Europa utgave. GX2100E trenger to NMEA 183 porter, en for AIS og en for DSC.

Forskjellen på Lowrance Link-8 og Simrad RS35 er at Simraden er forberedt for et trådløst håndsett.

Både Link-8 og RS35 har NMEA 2000 i tillegg til NMEA 183. NMEA 2000 gir mye enklere og mer pålitelig kabling enn NMEA 183.

Jeg har ventet på en greit priset VHF med AIS i 3år til den andre båten min, nå har jeg bestillt RS35 og HS35 trådløst håndsett.

• 2 måneder senere...

GX2150S finnes ikke i Europa utgave. GX2100E trenger to NMEA 183 porter, en for AIS og en for DSC.

Forskjellen på Lowrance Link-8 og Simrad RS35 er at Simraden er forberedt for et trådløst håndsett.

Både Link-8 og RS35 har NMEA 2000 i tillegg til NMEA 183. NMEA 2000 gir mye enklere og mer pålitelig kabling enn NMEA 183.

Jeg har ventet på en greit priset VHF med AIS i 3år til den andre båten min, nå har jeg bestillt RS35 og HS35 trådløst håndsett.

Har du fått og installert Simrad'en din nå abbor? Jeg funderer på denne selv. Jeg kommer ikke til å trenge noe trådløst håndsett da jeg skal skru den oppunder dekk like innenfor luka til ruffen. Er det annet Simrad'en har å by på annet enn mulig trådløst håndsett som ekstrautstyr??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...