thedriver500 Startet 11.April.2013 Del på Facebook Startet 11.April.2013 jeg er helt grønn på seiling å trenger sikkert å få det inn med te-sje men hva er det som gjør at en turseiler har oppgitt toppfart på 7 knop mens f.eks beneteau platu 25 racer har oppgitt toppfart på 25 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Beneteauen planer. Sitér dette innlegget Link to post
thedriver500 Svart 11.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2013 det var en detaljert forklaring til en som er helt grønn. hva er grunnen til at den kommer opp i sånn hastighet at den planer? er det kun utforming på skroget? er det mye ubehag å seile en planende seilbåt kontra en som ikke planer? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 vekta har også en del å si, men primært er det flat bunn som gjør susen når båten skal plane. flat bunn vil kunne føre til mer banking/slag i bølgene på kryss. Sitér dette innlegget Link to post
thedriver500 Svart 11.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2013 ok så det blir litt som med bil komfort eller sport? men de fører flatbunnet båt jorda rundt også? så de tåler like mye sjø som en båt som blir kalt havseiler? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Husk at en planende seilbåt trenger mye vind fra gunstig retning og mye seil oppe for å plane. Dertil trenger man ferdigheter som matcher. Så disse båtene har en snittfart som er myye lavere enn toppfart. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tor_ef Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Gutta i Volvo Ocean må tåle ganske mye juling underveis da. Prisen man betaler for høy fart. Og de seiler såpass hardt at utstyret faller fra hverandre innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Har den ikke en relativt stor utenbordsmotor da, den som går 25 knop? Det er noe de aller aller færreste seilbåter har. Har sett enkelte mindre seilbåter med 50hk eller noe slik. Min 30 foter har til eksempel 18 hk innenbords og gjør 7 knop... Sitér dette innlegget Link to post
thedriver500 Svart 11.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2013 men vil du si at i snitt er det ikke så stor forskjell på en "sportsbåt" og en "turbåt" jeg er som sagt helt grønn på seiling men syns det ser så spennende ut når seilbåtene går litt fort :) skulle gjerne prøvd begge deler da jeg aldri har vært med i en seilbåt før Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 (redigert) Om det 堳eile fort er hovedm嬥t, og en ikke stiller store krav til bofasiliteter vil jeg anbefale seilbrett :-). De mest vanlige regattab崥ne er kjlb崥r som aldri vil plane. S堦innes det en del spreke kjlb崥r som man kan f場il 堰lane i kraftig medvind. Disse m堶沥 s堬ette som mulig og seiles nomalt med spinnaker for 堫lare dette. Sjekk innlegg p堷ww.blur.se s堶il du finne mye om planende seilb崥r. Et alternativ er katamaraner eller trimaraner, men de har ogs堤岬ig med boareal og kan ikke lastes full med feriebagasje om farten skal v沥 god ... Redigert 11.April.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Selv om det kanskje ikke ser sånn ut, så er det store forskjeller på en turseiler og en regattabåt. Regattabåter har større seilareal i forhold til vekt og størrelse, og de har dypere kjøl med større del av vekten helt nederst i kjølen. Regattabåter bruker også lettere materialer for å spare vekt. De er også flatere under for å løfte seg ut og gli oppå vannet i stedet for å gli gjennom vannet. Går du ned under dekk i en "regattamaskin" ser du også at de er mer spartanske for å spare vekt. De har enklere innredning og lavere utstyrsnivå på komfortsiden. Tenk motorbåt - hvorfor går en Hurricane 370 raskere enn en båt med snekkeskrog? Lavere vekt, større motor, annen skrogform. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
thedriver500 Svart 11.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2013 ok. så vekt å skrogform har mye å si. jeg ser også folk prate om carbon seil og laminat seil. er det revulosjunerende forskjeller her også? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Seilene er båtens motor, og materiale, fasong og teknologi spiller inn. Noen seil mister raskt fasongen, noen tåler ikke UV like godt som andre osv. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Selv om det kanskje ikke ser sånn ut, så er det store forskjeller på en turseiler og en regattabåt. Mja, tja ... det kan det være, men jeg vil nesten si at spennet mellom "sedat" regattabåt og "skikkelig hissig" regattabåt er større enn mellom vanlig turseiler og regattabåt generelt. Ta f.eks. en Bavaria Match vs. en Bavaria Cruiser. Det er forskjeller, men de er ikke store, og Match'en er fortsatt meget velegnet for turseiling også. Men sammenligner du den med f.eks. en GP 42 ... så blir forskjellen ganske enorm, selv om begge må (?) kalles regattabåter og ikke turbåter. Man må spørre seg selv hva man egentlig legger i begrepet "regattabåt" her, det er et ganske åpent begrep... Det er også sånn at trenden blant båtprodusentene er å la masseproduserte "turbåter" få fler og fler av egenskapene fra regattabåtene, f.eks. flatere bunn og bredere hekk. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 (redigert) en de fører flatbunnet båt jorda rundt også? så de tåler like mye sjø som en båt som blir kalt havseiler? "Havseiler" er også et ganske relativt begrep ... men en båt av typen "regattabåt" som brukes i Volvo Ocean Race, Vendee Globe og lignende tåler veldig mye sjø og uvær (selv om man kompromisser for å spare vekt). Ikke dermed sagt at det er mer komfortabelt ... Husk at en seilbåt som skal gå fort må være stiv, dvs. krenge lite selv om den har stort seilareal og det blåser mye. Dette oppnår man delvis ved stor skrogbredde og delvis ved å ha ballasten i en bulb aller nederst på en dyp kjøl. Noen har også ballast-tanker som fylles etter behov med vann og svingkjøl som kan svinges til siden for å skape enda mer rettende moment. Det skal veldig mye til før en slik båt kullseiler. De er også selv-opprettende, og testes for dette før de får lov til å stille til start. "Havseilere" er ofte konstruert annerledes. Ovni er et kjent merke som foretrekkes av mange langturseilere. Disse båtene har senkekjøl og ballasten i bunn av skroget. Det sier seg selv at disse behøver mye mer ballast for å oppnå samme stivhet. De blir dermed veldig tunge, eller ikke så stive som de kunne vært med vanlig kjøl. Senkekjølen har to åpenbare fordeler, man kommer til på grunt vann, og båten kan stå på bunn, man trenger ikke ha båten på slipp, man kan bare seile inn i en grunn vik og vente på lavvann. Visstnok er senkekjølen også bra i virkelig grov sjø, om man mister kontrollen og båten blir liggende på tvers av bølgene, vil båten, dersom senkekjølen er heist opp, kunne "skli" sidelengs ned bølgen og dermed unngå å vippes rundt, som en båt med kjøl ville blitt. Jeg vet ærlig talt ikke om det er så mange som har fått prøve ut dette i praksis, men det er nå engang hva jeg har blitt fortalt, kanskje noen andre kan bekrefte/avkrefte her? Redigert 11.April.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.