Jump to content

Båthavn svært utsatt for groe, hvilket bunnstoff? (seilbåt)

Doldis

Recommended Posts

Jeg har seilbåten min liggende i Melsomvik ved Tønsberg, og har hatt store problemer med groe hvert år. Hvis båten ligger stille i 2-3 uker må jeg bruke et par timer med dykkemaska og fjerne blåskjell. Jeg har prøvd Hempel, Seajet og Jotun selvpolerende, og mulig jotun var litt bedre, eller så var jeg litt heldig med sesongen.

Kjøpte ny båt i fjor som har VC17 på. Den hadde ligget i Oslofjorden i 1,5 år uten noe nevneverdig groe på, men når jeg seilte den til min båtplass hadde jeg den liggende stille i 2 uker, og det var mer groe enn noen gang.

er det noen som har noe forslag ? det er så ille at jeg ikke har mulighet til og krysse overhode, og toppfart på 4 knop for motor kontra 7 når den er ren.

mvh

Anders

Hvitt bunnstoff har ikke samme egenskaper. Farget bunnstoff har mer kobber og annet lurium. Sverger til sort jotun. Kom best ut i en test på groing får en stund siden. Har også sett en test der det er bandet roundup, så tydelig skille. Men om det er bra kan jo diskuteres. Det brukes jo mer drivstoff ved groing så forurensing blir det uansett. Men det beste er og bruke båten ofte. Det er vel en del brakkvann i Vestfjorden, og kanskje mye gjennomstrømning som trigger dette?

Mye å finne om VC17 i tråder her.

Rådet fra Internatonial til meg var klart: Brukt minst like mye som det tilrådes i teksten på boksen.

Bruker 2 lag og skal denne sesongen legge på 3 lag der det ble groing i fjor.

Man skal ikke dra frem og tilbake mange ganger med rullen under påføring, da blir laget for tynt.

Mye å finne om VC17 i tråder her.

Rådet fra Internatonial til meg var klart: Brukt minst like mye som det tilrådes i teksten på boksen.

Er litt usikker på om flere strøk hjelper mye. Man må selvfølgelig påføre et heldekkende strøk, det må være nok, og da er det lurt å følge produsentens anvisning. Men effekten øker ikke proporsjonalt med antall strøk. Når det gjelder selvpolerende, så må man ha på nok til at ikke alt slites vekk ila. sesongen og man blir liggende ubeskyttet. Har man en hurtiggående båt man bruker veldig mye kan det være nødvendig med flere strøk. Men det er altså sånn at det er bunnstoffet som er eksponert mot vannet som hjelper, ikke det som ligger to strøk innafor, og med hardt bunnstoff så forblir alt unntatt siste strøk "innafor" helt til noen pusser vekk strøkene som ligger utenpå. Så man kan fort ende opp med like mye groe og tredobbelt så slitsom vårpuss ...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Men det beste er og bruke båten ofte.

Det tror jeg også, med selvpolerende vil da det ytterste laget hvor virkestoffene er brukt opp slites vekk og nytt friskt bunnstoff komme fram.

I fjor smurte jeg på ett rekord-tynnt (til meg å være) lag med VC-17, så jeg er ganske spent på hvordan det ser ut når båten skal opp snart, men av det jeg kan se under vannlinja nå (i Oslo) så har det ikke grodd mer enn i fjor (da la jeg på to strøk).

Har ikke jotun et rødt bunnstoff til skipsindustrien som kommer i 10liters og skal være betydelig bedre enn fritidsmalingene ?

Alternativet er jo å bruke et stoff som ikke er lovlig i Norge som har mer gift osv men det kan man jo ikke foreslå for det er jo ulovlig, tenkte bare høyt.

Hvis du får tak i bunnstoff som brukes på kystflåten så er du groefri i minst et par år fremover. Stoffet må kjøpes på 20 liters spann. Det koster noen tusen for et slikt spann, og det er tungt som bly. Hulda ligger i et særs gjødslet område, avrenning blant annet fra en større golfbane. To år i sjøen gir ingen groe på båten.

, avrenning blant annet fra en større golfbane.

Unnskyld, men golfbaner har langt mindre avrenning enn annen dyrket mark. Dette kan jeg litt om. Hvis det er mye dokumentert avrenning så er det nok fra landbruket. Men er det dokumentert, eller bare en antagelse?

Hva landbruket gjør eller ikke gjør, har jeg liten peiling på. Jeg er ikke bonde. Jeg er seiler og ingeniør. Men for å holde en kvadratkilometer gressplen grønn åtte måneder i året kommer ikke gratis når det gjelder kvelstoff/fosfor. Og når dette renner ut i en liten tarm av en bukt på 10 meters dyp, så må det ha konsekvenser. Og konsekvensen er at før gresset blir grønt, så er sikten i vannet et par centimeter. Og det gror som et hett helvete. Midt på vinteren kan man se bunnen på mange meter. Man behøver ikke være profet for å ane sammenhengen. Dokumentasjon kan du sikker hente i f.eks. Østfold fylke og avrenning til Vansjø. Greit sted å starte om man ønsker dokumentasjon over landbrukets forurensingspotensiale.

Roundup i bunnstoffet er bare tull og unødig forurensing! Roudndup er en vannbasert plantegift som opptas gjennom bladene på plantene. Det vil si at det aller meste vil vaskes vekk ved sjøsetting, og det som eventuelt er igjen uansett ikek vil opptas av røttene til groen. Og det eneste du sitter igjen med er en forurenset båthavn. Da ville jeg heller ha prøvd tipset med chilipulver i bunnstoffet som har vært fremme flere ganger før, det er i alle fall ikke en miljøgift og flere har rapportert om bra effekt på groe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

golfbaner har langt mindre avrenning enn annen dyrket mark.

Landbruket bruker ca. 11 ganger mer plantevernmidler pr. kvkm enn en golfbane.

Det er NGF sitt mål at det ikke skal brukes noe i det hele tatt.

Skjønner at denne båten ligger inne i selve Vika. Og der renner Melsombekken ut. Og den fører med seg mye avrenning fra landbruk. Vannet inni der er så brakt at det skal vokse svært lite.

Redigert av Mulligan (see edit history)

det er ikke store bekken da. Men har forstått det sånn at hvis båten allerede har vc17 så kan man ikke bruke fks selvpolerende over. Er det noen som har prøvd det? Hvis man slioper først bør det vel sitte?

Kan det stemme da ? Jeg har hørt at man kan ha mykt på hardt. Ergo selvpolerende på vc17 men ikke motsatt. Vurderer å bytte selv, men har en boks vc17 igjen som skal brukes i år.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Av en eller annen grunn synes jeg VC17 er mye mer sympatisk å jobbe med enn selvpolerende (sikkert fordi jeg aldri har klart å smøre på tynnt nok ...), og ikke har jeg noe særlig groeplager heller, så jeg kommer til å fortsette med VC17.

Men; siden vi har vært inne på diverse "hemmelige ingredienser" som roundup og chillipulver, er det noen som har tenkt på å blande opp VC17 med - tata - mere VC17? Dvs., kjøpe en boks ekstra og fordele kobberpulveret i de tre andre boksene? Burde ikke det virke avskrekkende på diverse organismer?

Et alternativ er å legge akter mot nord, ihverfall minst mulig mot sør. Det er ihverfall akterenden av båten som er mest utsatt for groe, mtp ror og propell, så også med drev på motorbåt.

Til drevbåter får en også drevhette som senkes ned over drevet for å hindre sollys å slippe til.

Om du er skikkelig kreativ, så kan du jo lage et skjørt rundt båten som strekker seg et stykke ned i sjøen for å hindre sollys....

Ligger på Tjøme ute hele året med seilbåt- Brukte VC17 før men opplevde mye groe. Byttet til Hempel Waterglide som kan legges rett utenpå VC 17 og har mye bedre resultat med dette. Kan skykdes at det er nesten dobbelt så mye kobber i dette produktet som i VC17.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...