Jump to content

Båthavn svært utsatt for groe, hvilket bunnstoff? (seilbåt)

Doldis

Recommended Posts

Et alternativ er å legge akter mot nord, ihverfall minst mulig mot sør. Det er ihverfall akterenden av båten som er mest utsatt for groe, mtp ror og propell, så også med drev på motorbåt.

Til drevbåter får en også drevhette som senkes ned over drevet for å hindre sollys å slippe til.

Om du er skikkelig kreativ, så kan du jo lage et skjørt rundt båten som strekker seg et stykke ned i sjøen for å hindre sollys....

Har fundert litt påp skjørt rundt båten, men er redd for at det blir nesten et lite drivhus med mer stillestående vann som bare vil gjøre det værre.

Hørtes ikke dumt ut og helle mer kobber i quantumduck. Litt dyr løsning, men absolut verdt det hvis det funker

Hørtes ikke dumt ut og helle mer kobber i quantumduck. Litt dyr løsning, men absolut verdt det hvis det funker

Vil bare presisere at jeg har ikke prøvd. Men så vidt jeg har skjønt, så hjelper tjukke strøk og flere strøk best når man har selvpolerende, på hardt bunnstoff blir jo stoffet "innafor" aldri eksponert mot vannet. Derfor tror jeg ett litt tynnt strøk med litt ekstra kobber er mer effektivt enn å legge på tjukkt med vanlig blandings. Men det er godt mulig jeg tar feil, kanskje det er like effektivt å bare smøre på fire bokser istedenfor tre. Kanskje for mye kobber ødelegger feste-egenskapene, hva vet jeg. Men det fins vel reguleringer som stopper produsentene i å ha i ubegrensa mengder kobber i bunnstoffet, og VC17 er et stoff hvor det er meget enkelt å omgå disse reguleringene, uten at det nødvendigvis behøver å føre til så veldig dårlig samvittighet for miljøet; akkurat hvordan jeg påfører disse fire boksene jeg har kjøpt på helt lovlig vis kan umulig spille veldig stor rolle ... jeg sparer faktisk miljøet for en boks teflon, og alle vet jo at gullfisken har dårlig nok hukommelse som det er :o)

Ser i et bilag til Praktiskt Båtagande som heter TIPS&TRIX-SPECIAL fra Sverige. Der er det en som har brukt cayennepepper. Står at han brukte 2 små burkar cayennepepper som han rørte inn i boksen med bunnstoff og rullet på bunnstoffet. Problemet med skjell var over for hans del.

Uten at jeg vet eller skal anbefale noe som ikke er miljøvennlig,

men ble det ikke før brukt bly i bunnstoffet som var effektivt mot groe?

Det finnes blyerstatnig for biler som brukte blybensin (http://biltema.no/no/Bilpleie/Ovrige-vasker/Blyerstatning-36641/)

Vil det være effektivt mot groe. Noen som har prøvd?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...