Jump to content

Forlate seilbåt i åpent hav?

sindrefs

Recommended Posts

Eks.

Det kommer nødmelding fra havseiler i Nordsjøen.

Seaking blir sendt ut fra HRS.

Alle blir heist opp i helikopter.

Båt blir liggende igjen slik den ble forlatt.

I etterkant blir det evt forsikringsak/bergingsselskap/kystvakt etc som gjør noe. Spørs litt hvor det er i verden.

Er båten uheldig å drive mot en plattform vil en stby båt knuse den før den treffer!

Sender man nødmelding blir alle evakuert.

Mitt poeng er at det høres litt rart ut at nødmelding skulle medføre et krav om evakuering av alle. Hvis man mener det er en nødsituasjon med potensiell livsfare skal man sende Mayday, men ting kan endre seg.

En Mayday kan senere kanslerers hvis situasjonen avklares. Det er vel bedre å sende en Mayday for mye en en for lite (så lenge det ikke er falsk nødsignal).

Dessuten: det må vel være opp til skipperen å vurdere om man må forlate skuta eller ikke? Med mindre man er sikker på at man er umulig å bli om bord kan det være bedre å forbli på båten fremfor å ta risikoen med en redningsaksjon. Mener skipper at det er tryggest at alle evakueres skal man selvsagt det. Spørmålet er : hvem gjør den vurderingen? HRS eller skipperen på båten?

Dessuten: det må vel være opp til skipperen å vurdere om man må forlate skuta eller ikke? Med mindre man er sikker på at man er umulig å bli om bord kan det være bedre å forbli på båten fremfor å ta risikoen med en redningsaksjon. Mener skipper at det er tryggest at alle evakueres skal man selvsagt det. Spørmålet er : hvem gjør den vurderingen? HRS eller skipperen på båten?

Dyrkjøpt erfaring fra bl.a. Fastnet tilsier at man blir ombord til båten synker. Det er (som regel) mye tryggere og behageligere ombord i en båt enn en gummiflåte helt frem til vannet når deg til brystet mens du sitter i cockpit. Selv mens båten er halvfull av vann ligger den mer stabilt enn en flåte i vannet, og det er bedre plass og "arbeidsmiljø" i båten enn flåta.

Det er garantert noen som har erfaring med at det er bedre å forlate båten tidlig, men det er også noen som har opplevd at det er tryggere å kjøre bil uten sikkerhetsbelte fordi de ble kastet ut av bilen før den ble knust og eksploderte i et hav av flammer...

Skipper må uansett være den som tar beslutningen om når man går i flåta eller hopper på sjøen, fordi han er nærmere situasjonen enn en HRS-person som kun har en muntlig situasjonsbeskrivelse mottatt via radio.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det er jo selvfølgelig ikke svart/hvitt. Men hvis man er langt fra land blir det satt store resurser for å komme til unsetting. Helikopter kan ha kort tid hos havarist, kanskje en båt må rutes om.... dette koster.

Det er ingen problemer med å få evakuert en person med eks seaking. Men man må være tydelig på hva asistannse man trenger. Ofte kommer det bare en mayday og en posisjon. (av og til vet ikke båten hvor de er i det hele tatt selv om de ligger i skjærgården)

Min erfaring er at når det blir et mayday oppkall på havet er de det gjelder glad for å bli evakuert alle sammen.

På kysten skjer det så mye rart!

Den vil nok først prøve å få slep ombord. Men om det ikke lykkes kan båten gå mot en uviss skjebne.

Det blir sikkert en vurdert om den er for nærme til at den kanskje vil treffe noe av installasjonene på bunnen, og utgjøre større trussel en om den får duppe videre for å se om den kanskje går klar.

En skade/inspeksjon på ankerkjetting etc koster også mye mer å reparere, en en liten 37 foter.

Jara Wynja

Ja og godt er det for om en Bavaria 37 på 6 tonn skulle være uheldig å reke i en 400 000 tonn tung flyterigg eller en 1 000 000 tonn tung fastinstallasjon er en potensiell katastrofe et faktum! :giggle:

Du får bare le. Men brytes sikkerhetsonen rundt en platform stenges produksjonen raskt. For en lystbåt kan det bli den dyreste turen den noen gang har tatt. Jeg har ikke hørt at noen lystbåter har betalt enda men vet at riggselskapene har vært bekymret noen ganger.

Men jeg kan garantere at et oljeselskap ikke lar en gjenstand på den størrelsen drive inn på en platform!

Men dette blir litt ot.

Jeg ler ja, det skal jeg love deg jeg gjør. :lol: :lol: :lol:

Ikke pokker om en stdby båt renner noe som helst i senk! For å kunne gjøre noe slikt måtte båten blitt bordet for å sjekke etter levende eller døde mennesker. Har man først bordet båten hvorfor skal den knuses? Da finnes det vel mer humane og miljøvennlige måter å bli kvitt problemet på?

Vel har vi strenge regler i oljen, men loven råder også over oljeindustrien!

Det er derfor man har Pan Pan melding. Denne skal brukes hvis det ikke står om umidelbar fare.

Man skal ikke sende Mayday for sikkerhet skyld.

Joda. Men mener skipperen det er det fare for liv skal man sende Mayday. Hvis man ettepå kalrer å løse situasjonen (tette lekaksje, slukke brann, plukke opp MOB e.l.) kan man kansellere Mayday etterpå. Det kan da ikke være slik at har man send en Mayday må man automatisk plukkes opp og overgi skuta.

Det er vel likt på vannet som på land. Når nødetatene ankommer et skadested/havarist overtar nødetatene ledelsen over situasjonen.

Tja, jeg mener at jeg som skipper har ansvar for skute og mannskap helt til jeg bestemmer at vi skal evakuere, dvs. ingen kan tvinge meg til å evakuere hvis jeg mener det er tryggere å bli om bord. Men det er selvsagt dumt å ikke høre på redningsmannskapene.

Tja, jeg mener at jeg som skipper har ansvar for skute og mannskap helt til jeg bestemmer at vi skal evakuere, dvs. ingen kan tvinge meg til å evakuere hvis jeg mener det er tryggere å bli om bord. Men det er selvsagt dumt å ikke høre på redningsmannskapene.

Ikke enig. Dersom du som skipper velger å tilkalle nødetatene, er det nettopp fordi du ikke lengre har kontroll på situasjonen, og må overlate ansvaret til andre.

Nå kan selvsagt innsatsleder vurdere saken slik at du som skipper trygt kan bli ombord, men det får være opp til ekspertene å avgjøre. Tenk om de lar deg være igjen fordi du er sta, eller redd for båten din, og så går det galt.. :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...