Jump to content

Septiktank i syrefast stål. Ønsker innspill på skisse.

Sofaseileren

Recommended Posts

Bygger om toalettrommet, og skal ha inn ny septiktank. Rommet er trang, og må utnytte all tilgjengelig plass. Må derfor få laget en spesialsveiset tank.

Jeg ønsker også å legge tilrette for tømming på tømmestasjon. Etter hva jeg har forstått skjer dette med vakumsug, og setter visse krav til dimensjon på lufting av tank. Hva må jeg beregne her? Ønsker kommentar på skisse, med tilbakemelding på om jeg tenker rett.

Ut- stussene er under dørknivå. Og ja. Jeg er innforstått med at dette blir et $<~{**{ å installere ;-)

bilde

Hallo!

Holder akkurat på å skifte ut septiktanken i min Saga 27. Denne var laget av syrefast stål og

det var tært hull (nålestikk) i tanken flere steder i toppen slik at jeg fikk septiklukt i båten.

bilde

Bildet viser stuss med kraftig tæring i bunn av tanken. Skrujernet kunne trykkes rett gjennom bunn i tanken på flere steder så det var ren flaks at ikke septiken lakk ned i batterirommet.

Jeg har forøvrig også erfaring fra syrefaste rørsystem ombord i fiskebåter der rørene var gjennomtært på mindre enn ett år. På grunn av dette vurderte jeg at ny tank i syrefast stål var helt utelukket.

Den nye tanken jeg har kjøpt er i rotasjonstøpt polyetylen Den er levert av Plastinvent som laget til tanken med stusser etter min målskisse. Jeg brukte en standard 45 l tank men de har mulighet for å spesiatilpasse tanker dersom det er behov for dette. Leveringstiden for tanken min var i underkant av en uke.

Fiks: Javel! Da burde septiktanken min gått ad dundas for et par år siden. Den er like fin enda. Hvor gammel er tanken din? Har du papirer på at tanken holder AISI 316L og at de som har sveiset den har fulgt normale sveiseprosedyrer? Beklager, men jeg blir så mistenksom når jeg ser korrosjonsdefekter rundt sveiser i HAZ. Men rotasjonsstøpt plast er sikkert ok. Men da bør man vel også følge opp med ventiler i plastmateriale, hvilket også går bra.

Når det gjelder mulighet for vakuumtømming, så kan dette fikses med en ventil og T-stykke mellom pumpen og tanken. Dermed spares en gjennomføring til tanken. Videre bør luftingen være nokså stor, jeg har brukt dia 25 mm på Hulda. Dette henspeiler ikke i første rekke på tømmingen, men også på å muligheten til å få litt oksygen inn på tanken. Dette demper vekst av anerobe bakterier og korrosjon.

Ville vurdert tømming fra toppen med rør nesten til bunns i tanken. Da fyller du ikke båten med septik ved en eventuell lekkasje. Ellers er 25mm lufting å anbefale ja! Jeg har kun 13mm hos meg, og må stake den opp jevnlig for at det ikke skal gå helt tett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er forskjell på syrefast og syrefast. I forrige båt var septiktanken syrefast med tusen små gjennomtæringer (luftehull) på toppen. Ny topp og nye luftehull etter 2 år! Etter innplasting ok.

Kan du ikke lage ny tank i plast av et eller annet slag? Eller enda bedre bygge med gassfiberarmering og benytte skroget som bunn. I båten vi har nå er disse tankene del av skrog og vi har aldri kjent noe lukt.

Kjenner til at syrefast ikke alltid er syrefast, og har inntrykk av at noe av problemet med tanker kan ligge i sveis og etterbehandling. Han som skal sveise opp min, jobber med komponenter som brukes i krevende offshoreinstallasjoner, så jeg får håpe han gjør jobben deretter....

Forstår klart hva du mener Aleen II, men det er ikke mulig av praktiske årsaker. Uttak for lufting og inntak for septik må ligge der de ligger. toalettskåla kommer på toppen av tanken ( over inspeksjonslokket) og høyre del av tanken ligger under en stikkkøye ( ja, her er planløsningen noe orginal...) Kommer imidlertid til å legge både inntak- og lufteslange i en solid U, som jeg håper unngår tilbakeslag.

25 mm lufting er notert :)

Ser poenget med lekkasjer i båten. Må nok bli nok et kompromiss her: plassproblemer gjør at jeg må stole på at armert septikslange og doble syrefaste slangeklemmer gjør jobben...

Regina III: så ikke svaret ditt før jeg postet mitt. Dette var absolutt noe å tenke på. I såtilfelle ser jeg for meg en tank av vannfast finer limt og behandler med epoxy og matter. Jeg vet at drivstofftanker kan bygges slik, så hvorfor ikke septiktanker? Om bunnen av denne kan være skroget ville det trolig være langt enklere å bygge denne enn å sveise og installere en separat tank.

Hva kan innvendingene være?

Index: om du snakker om innvendinger slangestusser: snakker du da om slangestusser til plywood/epoxy-tanker? Jeg tenker at jeg her vil bruke Trudesign- gjennomføringer og stusser. Det fine med det er at jeg kan få et 90gradersbend rett på den ene gjennomføringen, noe jeg ikke klarer å gjøre om tank og slangestusser sveises.

Sra: 2 luftinger? Forklar.

Index: om du snakker om innvendinger slangestusser: snakker du da om slangestusser til plywood/epoxy-tanker? Jeg tenker at jeg her vil bruke Trudesign- gjennomføringer og stusser.

Trudesign er nok suverent ja, tenkte på epoxytanken. Til lufting ville jeg ha brukt 25mm, da kan du bruke en standard septikslange også her. Ved mindre dim. må du bruke en annen slange, som gjerne ikke er lukttett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg fikk lagd ny syrefast septiktank ifjor. Jeg tror du kan kutte ut inspeksjonsluke. Har hatt septiktanker siden 1986, og aldri hatt behov for å se inni eller rense. Kjøp dekksgjennomføringen til vakumsugingen slik at du får rett dimensjon på røret. Både tømming til kvernepumpe samt vakuum bør gå fra toppen av tanken med stigerør ned til bunn. Lufting hos meg er 38 mm. Vakumtømming 50mm. Plasser vakumtømmingen på toppen, slik at den passer med gjennomføringen på dekket. Jeg ville satt alle gjennomføringene på samme side som du har tegnet" inn- og lufting-", hvis det er mulig.

Tar til etterretning at lufteslange må være av sanitærkvalitet.

Jeg heller som nevnt veldig mot å følge Regina IIIs forslag, og plassbygge tanken men da i plywood og epoxy.

Jeg får problemer med å plassere ut- gjennomføringene på toppen, pga mangel på plass til å føre sangene videre. Er det andre utfordringer en mulig søl ved lekkasjer i slanger / koblinger, og garantert søl ved skifting av slange, som er grunnen til at disse ideelt burde vært plassert på toppen?

Og hva er grunnen til at gjennomføringer bør være på samme side Vidar B?

Bygger jeg boksen i epoxy/ finer er jeg fristet til å droppe inspeksjonsluke. Om jeg skulle ha behov for å inspisere kan jeg da bare sage en åpning i toppen, og etterpå sku på en luke med tetting i mellom.

Nei ingen grunn, men siden du hadde plassert to gjennomføringer der fra før antok jeg at du hadde plass. Septiktank i epoxy/finer ville jeg ikke brukt, men har ingen erfaring med det. Tenker da på kvalitet på støp mot mulig lekkasje og lukt. Føles bedre med sveiset og trykkprøvd tank. En mal av tanken kan du lage i tykk papp som du limer sammen med smeltelim og rørstussene lager du av papprullenene til tørkeruller.. Det var framgangsmåten min og da jeg skulle ta malen med ut av båten, var den for stor til å passere igjennom døråpningene, så jeg måtte gjøre tanken litt mindre en jeg hadde plass til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...