Jump to content

Forskjell på VHF og radioantenne?

Jori

Recommended Posts

Til dere elektronikkyndige her.

Jeg har problemer med å få bra radiosignaler på min ene dvd-spiller. det er en type Denver som er montert inne. Ute har jeg en eldre CD-spiller sony som tar inn som bare det. Begge er koblet opp mot hver sin VHS antenne. Når jeg ser på VHS antenne står det motsatnd 50 Ohm og på radioantennekabler står det 75 ohm. Kan dette ha noen som helst praktisk betydning?

Videre er jeg klar over at radioene kan ha forskjellig kvalitet på sin innbygde mottaker, det kan være ledningsbrudd etc. Men vil gjerne prøve å forstå det grunnleggende med Ohm.

Jeg har forøvrig mistanke om at den som tar dårlig inn kun tar inn på antenne ledningen.VHF antennen er en type Bantax med ferdig trukket kabel, er dette ett dårlig patent over tid, da antennene felles opp og ned noen ganger ila en sesong?

Takknemlig for innspill og forklaringer på dette med forskjellen mellom 50 og 75 ohm. Har jeg bare flaks på den som virker som rakkern?

Jori

Regner med at du mener VHF antenne.

Når det gjelder radiomottak på FM båndet er det ikke så kritisk om du bruker en VHF antenne. Du får en dårlig antennetilpassning både på frekvens (lengde på antennen) og impedance (vekselstrømsmotstand mellom 50 ohm og den naturlige impedansen i luft). Dette gjør ikke så mye for radioen har som regel mye større forsterkning en du faktisk trenger.

Skulle du derimot sendt ut signaler ville dette virket svært dårlig da mesteparten av det du sender ville blitt reflektert inn i senderen igjen.

Generelt med impedance(vekselstrømsohm) så er det slik at det finnes et naturlig optimalt område og sende og motta på. Dette ligger altså i området 50-75 ohm. VHF sender altså ut en elektrsik strøm til antennen. så skal antennen sende dette videre som en radio eller elektromagnetisk bølge. Ved å velge f.eks 50 ohm helt fra VHF og til friluftsimpedansen utenfor antennen, klarer man og få overført mest mulig signal, med lavest mulig effekt.

Takk for svar, da kan jeg altså bruke 75 ohms kabel med radioplugg og skjøte den inn på VHF-kabelen og VHF-antennen.

Mao, da har jeg enten ett brudd i ledningen inni i antenen, eller radioen har særs dårlig mottaksforsterker, eller det er tull med noen skjøter på kabelen.

VHF-antennen fungerer i de fleste tilfeller utmerket til både radio og VHF for mottak. Til sending vil derimot ikke radioantennen være egnet for VHF, den andre veien er jo ikke aktuelt så lenge man ikke sitter på en radiostasjon. Litt lærdom idag med :smiley:

Nå ble det mye rart her når du snakker om sending og VHF. En VHF-antenne er for sending og mottak for en VHF-enhet. Da kan du ikke uten videre "koble deg innpå" med en kabel, det være seg en kabel med 50 eller 75ohm til en kringkastingsmottaker. Det blir, med klare ord: "bare tull". I det du forsøker å sende med VHF'n, risikerer du "brenne" kringkasingsmottakeren din. Men det finnes spesielle bokser/filtere som gjør at du kan bruke den samme antennen. Mitt forslag er å bruke en ekte VHF-antenne til VHF'n, og en "ekte" kringkastingsantenne for radioen din, enten det nå er en FM eller DAB-radio.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har det seg slik at båten har 3 VHF-antenner. Rigget til av forrige eier, eller eiere før der.

Jeg kan derfor dedikere to av de til radio/CD spillerene.

Det blir litt dumt å kjøpe radioantenne, kan jeg bruke eksisterende VHF-antenner.

Som sagt den ene radion fungerer supert med egen VHF-antenne, men jeg sliter med radio nr. 2.

Jeg prøvde derfor å finne ut om kabler med forskjellig ohm kunne være årsak, men jeg tror det ligger på radiomottakeren eller skjøting av kablene på den antennen til radioen som ikke er helt god på mottak.

VHF er for seg selv på egen antenne og fungerer helt ok.

Skulle jeg kjøpt nytt er jeg enig med Lars og Zach, men nå vil jeg bruke det jeg har, slippe borre flere hull etc.

eller skjøting av kablene på den antennen til radioen som ikke er helt god på mottak

Hvordan er dette gjort, tvinning sammen av kabler, loddet eller med kontakter?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bruk en antenne til hvert apparat, prøver du noe kombi triks går det galt. Det finnes bokser som trikser det til men de koster mer enn ekstra sett antenne og ledning.

VHF: Bruk 50ohms kabel og vhf antenne. Unngå skjøting med mindre dette er er av svært gode grunner, trekk heller ny kabel.

FM: Bruk 75hms kabel og fm antenne, har kan du bruke en vhf antenne om du har en til overs og ikke egen fm antenne.

Jeg gjentar, ikke triks med dette eller lek Petter Smart, forstår man ikke forskjellen på disse tingene kan man begynne med å akseptere at slik er det.

Fungerer ikke dette har du sannsynligvis en dårlig plugg, eller det har gått vann i antennen/ledningen.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Hvordan er dette gjort, tvinning sammen av kabler, loddet eller med kontakter?

Heter det F-kontakter? Slike som man skrur på hver ende av ledningen og skjøter med ett midtstykke. Det burde vel antakelig bli loddet?

Bruk en antenne til hvert apparat, prøver du noe kombi triks går det galt. Det finnes bokser som trikser det til men de koster mer enn ekstra sett antenne og ledning.

VHF: Bruk 50ohms kabel og vhf antenne. Unngå skjøting med mindre dette er er av svært gode grunner, trekk heller ny kabel.

FM: Bruk 75hms kabel og fm antenne, har kan du bruke en vhf antenne om du har en til overs og ikke egen fm antenne.

Jeg gjentar, ikke triks med dette eller lek Petter Smart, forstår man ikke forskjellen på disse tingene kan man begynne med å akseptere at slik er det.

Fungerer ikke dette har du sannsynligvis en dårlig plugg, eller det har gått vann i antennen/ledningen.

Det jeg prøver å beskrive ovenfor, at jeg har en antenne for hvert apparat, og jeg kobler de singel. Bare at den ene radioen tar inn veldig dårlig. En radio og VHF-en fungerer bra med hver sin VHF-antenne. Tipper det er disse biltemakoblingene som sikkert ikke er toppers eller jeg som gjør noe feil der, eller brudd i ledning ett sted. Skal trekke 75 ohms ledning med radioplugg skjøting hele veien frem, men må på ett punkt skjøte VHF ledningen og radioledningen, da VHF kabelen kommer innenfra antennen. Er ca 8-10 meter med ledning som må trekkes pga antennens plassering utvendig og radioens plassering i cabin. Idag består dette strekket av 3 kabler (og alle forskjellige) har jeg funnet ut, men verdt å si, radioen gav gode signaler da båten gikk på land i høst.

Redigert av Jori (see edit history)

Hvis du har 3 forskjellige coax kabler og biltemakoblinger er jeg overrasket over at det i det hele tatt har fungert. Trekk en kabel som kobles rett i antennen. 75 ohms kabel brukes kun på FM radioen og TV antennen, ikke på VHF antennen.

Som sagt er igang med å rydde opp i tidligere eieres moro ja. Kan hende jeg er litt enkel, men i disse Bantax VHF antennene forsvinner kabelen langt oppi, virker ikke på meg som det er mulig å dele antennen for å komme til kabelen der? Jeg som overser noe? Klart det beste hadde vært og trukket en kabel, men som sagt virker ikke som det er mulig. Virker som jeg må skjøte meg inn på kabelen som kommer ut av antennen.

Det skal som regel lite til for å få grei dekning på fm radio. Bare en ledningstump i kontakten bruker holde tilstrekkelig under normale forhold. Desse Denver radioene er siste sort og radiomottakeren kan best sammenlignes med de som sitter i brødristere

Uff da, kjøpte den for å bruke som DVD-spiller til tv-en og greit å ha radio i cabinen i tillegg. Jeg får prøve med en annen spiller da for å se om signalene blir bedre da. Redd for at det kunne være noe slikt med. Takk for tips Plutonium, her er det bare å starte på skrætch og sette igang skjønner jeg.

Vel vel har hatt noen slike radioer her i hus også, blant annet en Denver bilstereo på kjøkkenet montert under overskapet som aldri greidde gi susfri radio. Har hatt ymse forskjellige, de fleste merkevare og var aldri noe problem i akkurat samme oppsett. Og lyden var både ullen og kvass så ikkje meire av den sorten på meg i alle fall. Akurat nå står der en original radio fra en -95 ford og heller ikkje den har noe problemer med forholda.

Til info:

Jeg har nå sjekket opp i saken, byttet ledning til 75 ohm og trekt hele veien frem.

Det viser seg at Denver radioen er mildt sagt "ræva" på mottakk. Den tar godt inn på noen få kanaler, og den 10 år gamle Sonyen tar inn på hele hurven og klokkeklart.

Dermed er dere informert om hva jeg synes om Denver bilradio/dvd-spiller. Ikke sikkert alle er slik, men min er ikke god, og blir byttet ut med tid og stunder.

Det er nok ikke riktig som hevdes eller tror at å bruke en 50 eller 75 ohms koaks er totalt ødeleggende. Forholdet mellom disse to impedansene er 1,5 og vil gi stående bølger i kabelen (SWR) på ca. 1,5 og det er helt akseptabelt. Alt under 3 er akseptabelt, spesielt på rene mottakere. SWR på 1,5 gir kun 4% signaltap, uansett om det gjelder sender eller mottaker. Det tilsvarer en mistilpasning på kun 0,18 dB (tap).

En annen fordel med å bruke 75 ohm istedenfor 50 ohm koaks er at mange antennetyper blir mer bredbåndet (bredere frekvenssprektrum), og det er bare en fordel. Unntaket er der man har en forkortet "pisk" istedenfor en ren kvartbølgeantenne fordi en forkortet pisk må impedanstilpasses, oftest til 50 ohm. Men selv disse kan dra nytte av 75 istedenfor 50 ohm koaks. 50 ohms koaks på en 75 ohms antenne er også helt OK på både radiosendere og mottakere.

Når det gjelder dette konkrete tilfellet vil jeg anta at det foreligger en enten dårlig sammenkobling et sted, gjerne i pluggen eller i antenne-enden. Oftest ved selvlagede koblinger i plugg eller til antenne lager man en kortslutning av senterleder og skjerm i koaksen ved lodding. Eller at senterleder og skjerm ikke er tilkoplet i det hele tatt.

Til rene mottaksformål er en enkeltleder istedenfor en koaks også nok. Prøv å bytte ut koaksen med en meters vanlig enkeltleder og sjekk mottaket. Hvis mottak er bedre da er det feil med koblingen i koaks / plugg / antennetilkobling. Hvis begge er noenlunde identisk dårlig så er det kvaliteten på selve radiomottakeren det er snakk om.

Hei JRK,

takk for god forklaring tidligere i tråden. Nå fungerer antennen som den skal, prøvde ut med sonyspilleren, men Denverspilleren er mildt sagt ujevn på samme antenneplugg. Kommer lett til spilleren, men tviler på at ledning vil fungere noe bedre. Overrasket over at det finnes spillere som tar imot så dårlig, må være utrolig dårlig mottaker i den da?

Helt enig med Plutonium och Tasle. Vad du har för kabel till radiomottagaren (50 eller 75 Ohm) spelar inte så stor roll, och en normalstor VHF-antenn kommer ge fullt tillräcklig mottagning. Du har ju också bra mottagning på den ena men inte på den andra mottagaren. Mer noga är det om du skall sända via antennen, men det är det ju inte frågan om.

Enig att kvalitet och känslighet kan skilja ganska mycket, särskilt på den billigaste. Men även de brukar vara tillräckligt bra. Som någon redan sagt - prova att sätta in en bit sladd (60-100cm) som antenn i mottagaren inne istället, och se om det blir bättre mottagning. I så fall har du garanterat något fel på kabel/kontakter mellan mottagaren och antennen.

Ingemar E.

NB Forum

Som andre sier, går det bra med det meste av kabler og antenner for vanlig FM-radio, - når det er bra signal. Jeg hadde tidligere en AIS-mottaker med egen VHF-antenne og 50ohm RG58 kabel. På den kabelen koblet jeg meg innpå med et BNC T-ledd og videre med 75ohm kabel til FM-radioen. Jeg hadde helt greie signaler til FM-radioen, og merket ingen reduksjon av mottak på AIS'n heller. Men med dårlige forhold for FM-mottak, ville jeg valgt en separat antenne tilpasset FM-frekvensene og korrekt kabel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...