Jump to content

Oljeavskiller på lensepumpe

Suzuki

Recommended Posts

av og til får "man" olje / diesel i spillvannet.

Selfølgelig kan man pumpe dette over på kanner, og levere i land, men jeg har vurdert muligheten av å sette på en Oljeavskiller / oljeseparator på lensepumpa.

Det finnes en rekke løsninger:

Progress Ingeniørfirma har WAVESTREAM filtersystemer. Denne finnes også hos SVB , artikkel 88200.

Forøvrig er denne filterkoppen fra WAVESTREAM til forveksling ganske så lik den som finnes hos CLAS OHLSON, til en mye hyggeligere pris.

Bilde

Vetus har sine BILGE WATER / OIL SEPARATOR systemer. Men om jeg velger kull, bomull eller annen filterinnsats, er jeg ikke sikker på. Kullfilter skulle vel borge for bra filtrering, men det fjerner vel neppe olje. Såvidt jeg kan forstå, består disse oljeutskiller filtrene av tilsvarende raffinert parafinvoks, som brukes i oljesugeputer.

Er det noen som har erfaringer med disse løsningene. Det beste er selfølgelig å unngå olje / dieselsøl i bunnvannet, men det har vist seg lettere sagt enn gjordt.

Finnes evt. andre løsninger, som jeg ikke har tenkt på ?

Suzuki

No boat needed..

Det så jo egentlig bra ut det, men vil det være godt nok mht. lensinga?

Et annet moment er dersom der skjer lekasjer i båten (eksempelvis ref. sjøvannsfilter), vil lensingen bli vesentlig forsinket ved bruk av slike ?

Det er mulig dette er veldig "dummy", men slike oljesugeputer, har ikke dette noe for seg ?? Kan det være alternativ?

Mja, følgende faktorer er aktuelle:

1. Vil ikke påvirke NØDLENSINGA

Jeg lenser slaggvann med en liten WHALE SUPERSUB, da dette er eneste som har plass i kjølsvinet mitt ( ikke alle har kjølsvin på 1 m dybde.. )

2. Vil koble den med mulighet for "bypass" med en vanlig kulekick kran.

3. Oljesugeputer er testet. j**la søl...

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...