Gammelsabben Startet 12.April.2013 Del på Facebook Startet 12.April.2013 Har en 1986 modell evinrude 50 hk, motoren starter og går som ei kula, når den først går altså. Når eg vrir på nøkkelen kjem da berre ei klikke lyd, som eg veit er automatchoken. Har bytta det elektriske på motoren da dette var dårleg. Det er ikkje startmotoren då dinna startar når ein brukar startkablar.Av og til om morgonen startar han heilt fint med nøkkel.Kva kan det være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 har du byttet batterikablene også? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Gammelsabben Svart 12.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2013 Nei, men dei er nesten nye. Mistenker at det enten er releet eller tenningsboksen som er gåen, releet ser nytt ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 når du starter med startkabler, kobler du rett på startmotoren da? Kan være nok at det er dårlig kontakt på en batterpol eller kobling for at det du beskriver kan skje Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Gammelsabben Svart 12.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2013 Kobler direkte på startmotor ja , skal sjå grundig over batteriet og koblingane Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 Har du prøvd å sette startkablene på releet til starteren, kan være at dette har satt seg eller er brent, har på flere motorer opplevd at jeg har måtte demontere starter-releet og pusse bort "sveisesporene" på kontaktflatene der. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Gammelsabben Svart 13.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2013 Skal prøva i ettermiddag, tusen takk for all hjelp. Vist ikkje det er dette trur eg tenningsboksen er gåen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gammelsabben Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Har ein gammal evinrude 50 hk som har fungert perfekt, alltid starta uansett vær. No har eg flytta han øve på ein Anna båt. Alle koblinger var gjort skikkelig. I dag sjøsette eg båten. All gjekk heilt fint men motoren ville ikkje starte. Motoren gjekk rundt men da va heilt dødt. Har eg kobla feil eller har powerpacken røket? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Har du gnist på pluggene, er bensintilførselen i orden, er dødmannsknappen(bryteren) okSjekk dette først og ta gjerne å sjekk den store røde runde koblingen om det har irret i i noen av hullene og stikkene der Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Gammelsabben Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Var nede og prøvde i dag. Det er ikkje gnist men han får bensin. Eg trur at powerpacken har røket. Skal ta han opp i dag og sjå øve alle ledninger og koblinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 for motorer som begynner å dra på åra er jording en gjenganger, lurt å gå over alle jordinger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Jording, kabling og dødmannsbryter er vanlige feilkilder man bør sjekke.Sitter også en sikring (rund glass-sikring) under deksel kun få sentimeter fra innslagsreleet som kan sjekkes Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
skansenmarina Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Har du en sort ledning som går fra den store runde koplingen og inn til powerpacken, kan du og prøve å koble denne fra for å se om du da får gnist. Det er denne ledningen som kutter tenning når den blir jordet gjennom tenningsnøkkel, stopp eller dødmannsknapp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Ja, koble fra stoppledning først, den sorte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gammelsabben Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 (redigert) Takker for alle svar, har no gått over alle koblingane. Det er ikkje jordingsledningen heller. Når eg kobla den svarte ledningen til power packen ( stopledning) fekk eg heller ikkje gnist. Har ikkje dødmannsknapp, men teningsboks. Det er heller ikke tenningsboksen som er problemet. Eg Trur det ender med ny power pack eg :) Redigert 22.Juni.2013 av Gammelsabben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gammelsabben Svart 4.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2013 Har ein 50 hk Johnson som alltid har starta og gått. Flytta motoren over på ein anna båt som eg har pussa opp. Når eg skulle sjøsette ville han ikkje starte. Det var heilt dødt. Stod og kynna i fleire minutt men ingen ting skjedde.Har no gått over alle jordingskabler, Han får bensin men det er ingen gnist. Har skifta power pack, men det var ikkje den heller. Kva kan det være?? Hilsen ein ivrig ungdom Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 (redigert) Koble fra stoppbryteren, er vel som regel sort og gul ledning, og se om det er problemet? Du har sjekket at plugg og pluggledning er i orden? Det neste er vel å teste statoren! Redigert 4.August.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gammelsabben Svart 4.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2013 Har no klusset litt fram og tilbake, men når eg koblar fra "stikkkontakten", og drar den i gang så er det fin gnist. Feilen ligger i den andre kontakten, enten er det ein ledning som er brudd på eller løs. Kan vera tenningsboksen som er gåen. Enten so bytte eg den kontakten frå tenningsboksen med ein lik frå ein anna motor elle legge opp ledninga sjølv, tips, meiningar om dette?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gammelsabben Svart 4.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2013 Har fått gnist no, men når eg vrir om nøkkelen så kommer den litt og så stopper. Når jeg så prøver igjen er det heilt dødt. Når eg då har teke ut pøuggane og blåst dei rein so skjer da samme. Virker som han vert drukna i bensin, pøuggane er våte. Nokon tips???? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.