Jump to content

12V UPS for elektronikken ombord

Popeye

Recommended Posts

Er det flere enn meg som har erfart at uforklarlige ting oppstår med elektronikken ombord?

En dag jeg var ute og fisket, mistet jeg plutselig fixet på plotteren, skjermen på ekkoloddet begynte å skifte farge, radar ekkoene ble takkete i ytterkant og det rablet helt for VHF displayet. :cryin:

Enden på elendigheta var at jeg måtte kjøpe ny VHF og sende inn radar/plotter-display og radarantenne til reparasjon. :headbang: Ekkoloddet fikset seg selv ved egen terapi.

Det er vel en kjennsgjerning at dagens båtelektronikk ikke tåler like mye fanteri fra 12V anlegget som den gang man seilte rundt med et par lanterner og et lampedrevet papir-ekkolodd.

Med baugpropell, kraftig startmotor og alskens elektriske remedier, kan det vel tenkes at 12 volten krabber både høyt og lavt.

Etter å ha studert introduksjonen og resten på denne linken http://www.sto-p.com/pfp/pfp-problem.htm, bestemte jeg meg for å handle 12V, 40A UPS, da det kan vise seg å bli en billig forsikring hvis noe skulle skje igjen og hvis den virker etter hensikten.

Den skal kobles til samtlige instrumenter ombord så snart jeg får en mulighet.

Er det andre som har erfaring med UPS ombord (Uninterrupted power supply)?

Popeye

Militære radarinstallasjoner kan forstyrre instrumentene hvis de sender med høy effekt. Om det er sånne på Kvitsøy eller Bømlafjorden vet jeg ikke. Men har observert forstyrrelser på både GPS og

ekkolodd på Mågerøflaket når Luftforsvarets flyradar sender på full effekt. Og skulle du ligge rett i

siktlinja for F16 flyenes angrepsradar så knocker den ut ekkoloddet,spesiellt når flygeren har target lock. Så snart en er ute av hovedstrålen så er instrumentene ok igjen.

12 volt UPS i båten?? :eek: Er ikke DET "overkill"?? Hvis du har stort batteri og kobler elektronikken direkte til dette (via sikringer), ser jeg ikke annet problem enn underspenning (ved oppstart)...

Dette forutsetter at du IKKE har koblet forbruket MELLOM generator og batteri, men direkte PÅ batteriet. Forutsetter at du IKKE bruker batteribryteren under drift (spikes og overspenning).

Hvor stort batteri står det så i UPS-en? Hvis dette er lite, vil impedansen være høy og dermed MERE følsomt for støy instrumentene imellom!

Og hva med VHF-bruk når motoren står? Et lite batteri ( i UPS-en) gir mindre tid til bruk av denne...

Jeg bare filosoferer... :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det er mulig det er "overkill" med UPS i båten, men hvis den kan spare meg for en lignende reparasjon som den jeg hadde, pluss ny VHF, så har den allerede betalt seg, selv om den koster kr. 3700,-

Jeg har 2 batteribanker på 230 Ah hver, en til forbruk og en til start/baugpropell. De er adskilte og brukes kun separat. (kan koble dem sammen med nødbryter)

Ladekabelen fra generatoren går direkte til startbatteriene med et spenningssensitivt rele mellom start og forbruksbank (kobler inn/ut ved 13.3 volt).

Fra forbruksbanken går det 50mm2 kabler til en 100A hovedbryter/automatsikring. Derfra går det til et fordelingspanel hvor alt er sikret individuelt. Hovedbryteren blir selvfølgelig aldri brukt under drift. Startbanken har egen hovedbryter.

Er det mulig at ladereleet mellom bankene kan spike når det slår inn?

Det er 2 back-up batterier i UPSen. De er på 2.6 Ah tilsammen og kan gi 100 Amp i ett sekund og 40 Amp kontinuerlig. I tillegg er det mulig å koble til eksternt batteri, men UPSen er jo bare ment å filtrere/slette spenningen og supplere ved lav spenning kun i meget korte perioder. Den har en responstid på ned til 1 nanosekund. Den skal kun brukes til elektronikken ombord.

Jeg er ingen guru på dette området, Marwin, men ta en titt på den linken jeg la ved i innlegget. For meg ser det ut som de har funnet mange gode argumenter for å installere en UPS.

Popeye

Redigert av Popeye (see edit history)

Jo, jeg har brukt UPS ombord, men det var en sånn som ga 230V/10kW i tyve minutter.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil oppnå med å installere en sånn dyr duppeditt.

UPS er jo for å gi deg kraft hvis hovedkraftkilden skulle bli borte.

Og det oppnår du med VSR og separat husholdningsbatteri.

Eller du kan sette inn et lite batteri til å drive elektronikken din med en sånn støydemper for bil bort til det andre batteriet.

jeg ville lagt arbeid i å finne ut hvorfor elektronikken konket ut.

Store Norske Kullseilingskompani.

Er det flere enn meg som har erfart at uforklarlige ting oppstår med elektronikken ombord? En dag jeg var ute og fisket, mistet jeg plutselig fixet på plotteren, skjermen på ekkoloddet begynte å skifte farge, radar ekkoene ble takkete i ytterkant og det rablet helt for VHF displayet.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var da voldsomt. Hadde dette skjedd for meg hadde nok ikke det første jeg hadde gjort vært å kjøpe meg en UPS. Tror nok heller jeg hadde satt "himmel og jord i bevegelse" for å finne ut hva som hadde skjedd. At så mye elektronik tar kvelden helt plutselig er heller unormalt. Fikk jeg selv plutselig og helt uforklarlig smerter i hele kroppen, gikk jeg heller til legen enn å kjøpe en stor eske smertestillende. Å vaksinere seg mot kjente virus er greit, men det er vel ikke nødvendig å gå inn i et isolat og bli der resten av livet? Så, tilbake til elektronikken, har du noen aning om hva som skjedde?

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har ingen aning om hva som skjedde.

De som reparerte radar/plotter (Belamarin) mente det var spikes som gjorde det. Alt har vært ok siden.

Jeg har lett både høyt og lavt uten å finne noe, men det er jo ikke enkelt å finne en eventuelt spike på noen millisekund med et multimeter. Man kan jo misse det bare ved å blunke, hvis multimeteret overhode registrerer det. Er det noen som har gode forslag her?

Jeg er forsåvidt enig med deg Lars H. men hva skal legen gjøre hvis smertene er borte når du kommer til ham. Noen knasker Albyl E (blodfortynnende) for å gardere seg mot en blodpropp de ikke vet om kommer eller ei.

Etter det jeg opplevde, ser jeg på UPSen som en forsikring.

Popeye

... men det er jo ikke enkelt å finne en eventuelt spike på noen millisekund med et multimeter. Man kan jo misse det bare ved å blunke, hvis multimeteret overhode registrerer det. Er det noen som har gode forslag her? Popeye

<{POST_SNAPBACK}>

Jobber med spikes i nevnte tidsområder til daglig, men det er på AC-nett og med instrumenter til 30 kNOK+++. Kunne sikkert bruke dem til å lete spikes på DC-nett også, men slik du beskriver det er det som " å lete etter ei svart katte i et mørkt rom, og så ER kanskje ikke katta der"... Det er billigere å montere VDR over spenningstilførselen på aparatene (ca. 10 - 20 NOK/stk!!) Dreper spikes over f.eks 18 volt, men sikrer ikke mot underspenning (som skjelden dreper elektronikk)...

Ellers støtter jeg innlegget til LarsH helt ut!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

"Du var vel ikke tilfeldigvis i nærheten av Kvitsøy eller i Bømlafjorden da dette hendte? Da kan det ha en annen forklaring enn spenningsvariasjon på 12 volten."

Neida, jeg var ikke det.

Er det Tor med hammeren du tenker på?  :smash:

Popeye

<{POST_SNAPBACK}>

Mange elektroniske instrumenter inkludert de du nevner er blitt slått ut av utstrålt energi fra senderantenner. Dette skjer faktisk ganske ofte bl.a. rundt Kvitsøy og i Bømlafjorden hvor slike senderantenner er plassert. :rolleyes:

Ja, elektronikken skades i større eller mindre grad. Elektronikkfirmaet Landor Larsen i Stavanger er eksperter på reparasjon av denne type brent utstyr. Første spørsmål der når elektronikk er skadet er det samme som jeg spurte om: Har du vært i nærheten av Kvitsøy eller Bømlafjorden?

Finnes det slike sendere langs kysten som svir av/skader elektronisk utstyr ombord i passerende fartøyer? Er det tillatt? Hvem har i så fall ansvar? Og er det noe man kan gjøre for å beskytte sitt utstyr?

Etter innlegg her i tråden å dømme ble jeg ganske forskrekket!

mvh

Jan S :confused::confused:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei,

Først av alt trodde jeg at et 12v batteri nærmest var som en UPS å regne !

Vel, kan fortelle at jeg har vært ute for noe av det samme ! Forklaringen i mitt tilfelle var kjempe enkel.

Opplevde at Ekkolodd, GPS, Plotter, bilradio og VHF koblet ut i løpet av et bitte lite mikro sekund. Ekkoloddet låste seg, og displayet frøs i siste viste bilde, VHF nullstilte seg, og gikk fra scan til kanal 16.

GPS restartet, bilradio slo seg av osv.

Etter mye feilsøking fant jeg dårlig kontakt i hovedbryter til forbruk ! Ved slag i bølger viste det seg at denne brøt strømmen i nevnte mikro sekund !! Denne måtte demonteres, smøres og strammes opp litt, slik at kontakt ble bedre.

Deretter har alt vært OK.

Svein

Svein H

Militære radarinstallasjoner kan forstyrre instrumentene hvis de sender med høy effekt. Om det er sånne på Kvitsøy eller Bømlafjorden vet jeg ikke. Men har observert forstyrrelser på både GPS og

ekkolodd på Mågerøflaket når Luftforsvarets flyradar sender på full effekt. Og skulle du ligge rett i

siktlinja for F16 flyenes angrepsradar så knocker den ut ekkoloddet,spesiellt når flygeren har target lock. Så snart en er ute av hovedstrålen så er instrumentene ok igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan kan du vite om radaren går på full effekt eller ikke? Jeg har ikke opplevd problemer med hverken GPS eller ekkolodd på Mågerøflaket.

Joda, det er ikke bare Thor som har opplevd dette på Mågerøflaket. GPS har konket ut et stykke innenfor Leistein og har kommet til seg selv igjen sånn omtrent ved Buerstadbåen.

Hvorvidt det har noe å gjøre med radaren på Mågerø eller at Sjefen Sjøl er på hytta skal jeg ikke ha noen formening om.

Store Norske Kullseilingskompani.

......eller at Sjefen Sjøl er på hytta skal jeg ikke ha noen formening om.

Det at Sjefen Sjøl er på hytta si skulle vel ikke være nok grunnlag til at GPS signaler blokkeres for dette området. I tilegg så er vel han båtmann slik at også han ønsker seg å benytte disse signalene når han tilbringer tid i en av sine båter.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Først av alt trodde jeg at et 12v batteri nærmest var som en UPS å regne !

Var vel litt sleivete i mitt første innlegg.

Det er snakk om en "DC Power Fault Protector". Den er ment bare å steppe inn for å ta seg av alle uhumskheter som måtte oppstå, samtidig som den supplerer 12 volt ved spenningsdropp eller black out. Normalt er elektronikken supplert fra båtens forbruksbank.

Jeg mener det er et seriøst firma som lager disse og i den linken jeg la inn i mitt første innlegg får man en god forklaring på hva som kan oppstå i et 12 volt anlegg, selv om det ikke er hver dag det skjer.

Hos meg har det kun skjedd en gang, men jeg vil nødig ha noen reprise.

Popeye

Var vel litt sleivete i mitt første innlegg.

Det er snakk om en "DC Power Fault Protector". Den er ment bare å steppe inn for å ta seg av alle uhumskheter som måtte oppstå, samtidig som den supplerer 12 volt ved spenningsdropp eller black out. Normalt er elektronikken supplert fra båtens forbruksbank.

Popeye

Blybatterier er også eksperter på å sluke de eventuelle ulumskhetene. Bare sørg for å ta ut forsyningsstrøm til elektronikken direkte på batteribanken. Synes UPS høres ut som en stor overkill.

Lotus

Blybatterier er også eksperter på å sluke de eventuelle ulumskhetene. Bare sørg for å ta ut forsyningsstrøm til elektronikken direkte på batteribanken. Synes UPS høres ut som en stor overkill.

God kabel direkte fra batteriet (med sikkring og hovedbryter såklart) burde gjøre susen. I tillegg om man er ekstra følsom kan man legge på en kondensator eller to direkte på tilkoblingene på det følsome utstyret. Kondensatoren vil da sluke de overspenningsspikrene som måtte bli indusert i ledningsnettet fram til forbrukeren. Om man vil være ekstra forsiktig kan man slenge på en varistor også.

Elfa selger alt dette til en rimelig penge, mye billigere en UPSer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...