Jump to content

12V UPS for elektronikken ombord


Popeye

Recommended Posts

God kabel direkte fra batteriet (med sikkring og hovedbryter såklart) burde gjøre susen. I tillegg om man er ekstra følsom kan man legge på en kondensator eller to direkte på tilkoblingene på det følsome utstyret. Kondensatoren vil da sluke de overspenningsspikrene som måtte bli indusert i ledningsnettet fram til forbrukeren. Om man vil være ekstra forsiktig kan man slenge på en varistor også.

Hvilken type varistor og hvilken verdi på kondensator kan/bør brukes til dette formålet ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post

Typer VDR:

S14K 014 kutter over 18 volt

S077 011 kutter over 14 volt

S14K 025 kutter over 32 volt

S14K 260 kutter over 260 volt

 

Kondensatorer: Her ville jeg ha valgt 2 stk i paralell, 10 nF og 1 - 10 µF,

dermed kuttes både høy- og lavfrekvente pulser.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Responstiden på en spenningsavhengig motstand (vareistor) er i utgangspunktet umiddelbar, men du vil altid ha noe (en del) cm med ledning mellom varisren og kabinettet og også inni kabinettet etc som i praksis vil fungere som induktanser og dermed medføre at varistoren ikke ser ut til å være helt momentan. Det viktigste blir dermed å koble den så nær det som skal beskyttes som mulig.

 

Når det gjleder verdiene på varistorene må du ikke bare se på ved hvilken spenning den har sin knekk, men minst like viktig er å se på hvor stor spenning den tåler kontinuerlig uten å havarere. I installasjoner hvor det kan bli energirike pulser (f.eks. lynoverspenninger) er det også viktig å se på hvor stor energi varistoren kan ta opp, men det er trolig ikke noe stort problem i en båt.

Link to post
  • 1 år senere...

kanskje en liten definisjon/oppklaring først:

 

UPS - en duppeditt som i sin "riktige" form kontinuerlig konverterer AC/DC/AC og som normalt drives fra en AC strømforyning - eks 230v nett "husstrøm" og leverer samme.

INVERTER - en duppeditt som kontinuerlig konverter AC fra batterier DC 12, 24, 48 eller annen DC spenning til feks 230v AC.

 

IPS, standby billiversjon av UPS - slipper alltid AC strømmen rett igjennom - selges ALLTID som UPS. "starter" ved strøbrudd - heia norge.

 

 

en av de tingene jeg driver med til vanlig,... UPS er i utgangspunktet "overkill" by every measure men gir absolutt den beste beskyttelsen 100% om den er av rett type.

 

imidlertid gjør et batteri (hoved) med linjefiltere / varistorer (noe trege) trap dioder (momentane) susen mht "spikes" men ikke spenningsustabilitet - les overspenning.

 

batterispenningen skal ikke kunne stige nevenverdig annet under lading og ved feil ved generatorregulatorer.

 

bryting av store kretser (noe blir slått av) med induktans i kretsen kan generere enorme spikes - i 230v ac systemer er det dokumentert at når en kontaktor slås av, dvs at holdespolens styrestrømkrets slås av genreres en motspenning på 10-12 kV -> 10-12000v som distribueres til naboforbukerene.

 

noen som lurer på hvorfor det er så mye feil i elektronikken for heiser osv?

 

bryting av DC kretser kan være enda værre fordi man alltid har systemspenning når kretsen brytes i motsetning til 230v AC kretser som jo passerer 0v 100 ganger i sekundet og man kan være heldigere der.

 

batterier er avbruddsfrie men støy genereres alltid ved forbruk/bruk/lading/start/stopp.

støy kan elimieres med filterering i varierende grad.

spenningsendringer er det kun UPS/Inverter som fixer => ordentlige AC/DC/AC UPS har inverter utgang med konstant drift. (om forbruker er AC 230/115 eller annen ac spenning)

99.99% av alle UPS i lavere ytelsesnivåer - under 10 kVA er av standbytype med relativt dårlig spenningregulering til ingen (definerer kun strømbrudd) - har bare et "filter" på inn/utgang - ellers passerer alt rett igjennom. heia priskonkuranse. BENEVNES IPS I FAGTERMINOLOGIEN MEN SELGES SOM UPS.

 

det finnes også reguerte DC/DC strømforsyninger.

 

 

båter/skip er noe drit mht strømforsyning pga at generatorene ombord alltid og uansett skip/fartøy/platform bare er noen små fjerter sammenlignet med hva man har tilgjengelig som strømforsyning på land. har levert UPSer til noen mer eller mindre kjente skip i riket og hovedårsakene til problemene er start/stopp av hjelpemaskineri som er drevet av store elektromotorer. start/stopp og regulering av disse generer alt elektronisk utstyr ikke kan leve med som; betydelige over/underspenning, støy, pulstog, transienttog - alt i boken og litt til.

 

start/stopp av baugpropeller og andre liknede krykker/rullestoler for fritidsbåter burde være fenomenale elektronikk-killere.

 

bærbare PCer har ofte gode strømforsyninger så har inntrykk av at de klarer seg bra. kjøper du en brukt Panasonic Toughbook fra USA til industriell/ og delv marint bruk er du helt sikker. (bærebare pcer med ekstern strømforsyning "på ledningen" er bedre enn de med innebygget strømforsyning om den skulle ta kvelden).

 

som foreslått tidligere er varistorer bra og billig og en veldig bra start som det anbefales alle med elektronikk ombord å installere.

 

snurre på kringla under fart gjør også susen. tar som regel knekken på generatoren samtidig.

 

mine 2 cent

 

tilegg: noen invertere leverer stabilisert ac spenning etterhvert som batterispenningen endrer seg - andre ikke.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

du kan bruke hvilken leverandør du vil bare de har grenseverdi 18v DC og kortslutningspasitet enten 1000 eller 2000 ampere hvis det er de løsningene du er ute etter.

 

RS Components har de tror jeg, muligvis ericsson components, kanskje clas ohlsson, AFU, for å nevne noen.

 

ampere/strømkapasiteten kan godt være høyere - det er bare et spørsmål om fysisk størrelse og event tilkobling - lodding - skruer.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

jeg ville satt overspenningsvern/filtre direkte ved batteriene samt ytterliegere et/noen nærmest mulig hver av de kritiske komponentene som ekko, gps, navigare, osv.

 

da tar du ut radaren på mågerø og - i fall problemert kommer ledningsveien.... - det gjør det som oftest ikke når dette problemet oppstår.

 

varistorer er jo så rimelige at det er bedre med flere enn færre.

 

de over batteriene kan i et gitt tilfelle redde generatoren men noen direkte over generatorkoblingene er vel heller ikke å forakte i fall noen snurrer på kringle/hovedstrømbryter under fart.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

hvis du skaffer varistorer bør du montere de nærmest forbruksapparatet(ene i tilfelle flere) du ønsker å sikre.

kobles mellom + og - ledningen på strømtilførselen.

Disse varistorene har sikkert en typebetegnelse. Denne kunne det vært greit å ha hvis man skal gå til anskaffelse av disse.

Link to post

Jeg forstår at dette forstår jeg ikke. Er den noen lenker til problemstillingen slik at jeg kan lese meg opp på temaet utover på denne tråden?

Dette er jo et produkt som har vert bruk en stund for å beskytte elektronikk i bolig mm. Den beskytter mot overspenning ved lyn og annen overspenning som kan følge strømnettet.

 

For mer informasjon finnes denne linken. :seeya:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...