Marwin Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Nemlig! (VDR = varistor) Og gå over koblinger og brytere. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
jonol Svart 5.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2005 God kabel direkte fra batteriet (med sikkring og hovedbryter såklart) burde gjøre susen. I tillegg om man er ekstra følsom kan man legge på en kondensator eller to direkte på tilkoblingene på det følsome utstyret. Kondensatoren vil da sluke de overspenningsspikrene som måtte bli indusert i ledningsnettet fram til forbrukeren. Om man vil være ekstra forsiktig kan man slenge på en varistor også. Hvilken type varistor og hvilken verdi på kondensator kan/bør brukes til dette formålet ?. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Marwin Svart 5.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2005 Typer VDR: S14K 014 kutter over 18 volt S077 011 kutter over 14 volt S14K 025 kutter over 32 volt S14K 260 kutter over 260 volt Kondensatorer: Her ville jeg ha valgt 2 stk i paralell, 10 nF og 1 - 10 µF, dermed kuttes både høy- og lavfrekvente pulser. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
jonol Svart 5.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2005 Flott. Da blir det bestilling til ELFA om ikke lenge. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Popeye Svart 6.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Hva er respons tiden på en voltavhengig motstand (varistor) som f.eks. S14K 014 og bør denne plasseres på inngangen i kabinettet? Popeye Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Responstiden på en spenningsavhengig motstand (vareistor) er i utgangspunktet umiddelbar, men du vil altid ha noe (en del) cm med ledning mellom varisren og kabinettet og også inni kabinettet etc som i praksis vil fungere som induktanser og dermed medføre at varistoren ikke ser ut til å være helt momentan. Det viktigste blir dermed å koble den så nær det som skal beskyttes som mulig. Når det gjleder verdiene på varistorene må du ikke bare se på ved hvilken spenning den har sin knekk, men minst like viktig er å se på hvor stor spenning den tåler kontinuerlig uten å havarere. I installasjoner hvor det kan bli energirike pulser (f.eks. lynoverspenninger) er det også viktig å se på hvor stor energi varistoren kan ta opp, men det er trolig ikke noe stort problem i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 Er nettopp kommet fra jobb i NordNorge: Brukte varistorer til å drepe spikes som ødela tidsreléer. Effektivt og billig!! (20 kr./stk!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
slettet Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 (redigert) kanskje en liten definisjon/oppklaring først: UPS - en duppeditt som i sin "riktige" form kontinuerlig konverterer AC/DC/AC og som normalt drives fra en AC strømforyning - eks 230v nett "husstrøm" og leverer samme. INVERTER - en duppeditt som kontinuerlig konverter AC fra batterier DC 12, 24, 48 eller annen DC spenning til feks 230v AC. IPS, standby billiversjon av UPS - slipper alltid AC strømmen rett igjennom - selges ALLTID som UPS. "starter" ved strøbrudd - heia norge. en av de tingene jeg driver med til vanlig,... UPS er i utgangspunktet "overkill" by every measure men gir absolutt den beste beskyttelsen 100% om den er av rett type. imidlertid gjør et batteri (hoved) med linjefiltere / varistorer (noe trege) trap dioder (momentane) susen mht "spikes" men ikke spenningsustabilitet - les overspenning. batterispenningen skal ikke kunne stige nevenverdig annet under lading og ved feil ved generatorregulatorer. bryting av store kretser (noe blir slått av) med induktans i kretsen kan generere enorme spikes - i 230v ac systemer er det dokumentert at når en kontaktor slås av, dvs at holdespolens styrestrømkrets slås av genreres en motspenning på 10-12 kV -> 10-12000v som distribueres til naboforbukerene. noen som lurer på hvorfor det er så mye feil i elektronikken for heiser osv? bryting av DC kretser kan være enda værre fordi man alltid har systemspenning når kretsen brytes i motsetning til 230v AC kretser som jo passerer 0v 100 ganger i sekundet og man kan være heldigere der. batterier er avbruddsfrie men støy genereres alltid ved forbruk/bruk/lading/start/stopp. støy kan elimieres med filterering i varierende grad. spenningsendringer er det kun UPS/Inverter som fixer => ordentlige AC/DC/AC UPS har inverter utgang med konstant drift. (om forbruker er AC 230/115 eller annen ac spenning) 99.99% av alle UPS i lavere ytelsesnivåer - under 10 kVA er av standbytype med relativt dårlig spenningregulering til ingen (definerer kun strømbrudd) - har bare et "filter" på inn/utgang - ellers passerer alt rett igjennom. heia priskonkuranse. BENEVNES IPS I FAGTERMINOLOGIEN MEN SELGES SOM UPS. det finnes også reguerte DC/DC strømforsyninger. båter/skip er noe drit mht strømforsyning pga at generatorene ombord alltid og uansett skip/fartøy/platform bare er noen små fjerter sammenlignet med hva man har tilgjengelig som strømforsyning på land. har levert UPSer til noen mer eller mindre kjente skip i riket og hovedårsakene til problemene er start/stopp av hjelpemaskineri som er drevet av store elektromotorer. start/stopp og regulering av disse generer alt elektronisk utstyr ikke kan leve med som; betydelige over/underspenning, støy, pulstog, transienttog - alt i boken og litt til. start/stopp av baugpropeller og andre liknede krykker/rullestoler for fritidsbåter burde være fenomenale elektronikk-killere. bærbare PCer har ofte gode strømforsyninger så har inntrykk av at de klarer seg bra. kjøper du en brukt Panasonic Toughbook fra USA til industriell/ og delv marint bruk er du helt sikker. (bærebare pcer med ekstern strømforsyning "på ledningen" er bedre enn de med innebygget strømforsyning om den skulle ta kvelden). som foreslått tidligere er varistorer bra og billig og en veldig bra start som det anbefales alle med elektronikk ombord å installere. snurre på kringla under fart gjør også susen. tar som regel knekken på generatoren samtidig. mine 2 cent tilegg: noen invertere leverer stabilisert ac spenning etterhvert som batterispenningen endrer seg - andre ikke. Redigert 28.April.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 Snakket med ELFA, men de har ikke VDR: S14K 014 Men de har et data blad som viser følgende: Type VRMS VDC imax A S14K14 14 18 1000 S20K14 14 18 2000 Er det noen som vet om andre leverandører av disse? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 (redigert) du kan bruke hvilken leverandør du vil bare de har grenseverdi 18v DC og kortslutningspasitet enten 1000 eller 2000 ampere hvis det er de løsningene du er ute etter. RS Components har de tror jeg, muligvis ericsson components, kanskje clas ohlsson, AFU, for å nevne noen. ampere/strømkapasiteten kan godt være høyere - det er bare et spørsmål om fysisk størrelse og event tilkobling - lodding - skruer. Redigert 28.April.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 For å gjøre innlegg #35 klart for meg: 1) Hvor i det elektriske systemet ombord er det at vi kobler inn komponenter som hindrer vansker i forhold til instrumentene ombord? 2) Hvilke komponenter er det vi bør installere? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 (redigert) jeg ville satt overspenningsvern/filtre direkte ved batteriene samt ytterliegere et/noen nærmest mulig hver av de kritiske komponentene som ekko, gps, navigare, osv. da tar du ut radaren på mågerø og - i fall problemert kommer ledningsveien.... - det gjør det som oftest ikke når dette problemet oppstår. varistorer er jo så rimelige at det er bedre med flere enn færre. de over batteriene kan i et gitt tilfelle redde generatoren men noen direkte over generatorkoblingene er vel heller ikke å forakte i fall noen snurrer på kringle/hovedstrømbryter under fart. Redigert 29.April.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 Jeg forstår at dette forstår jeg ikke. Er den noen lenker til problemstillingen slik at jeg kan lese meg opp på temaet utover på denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 (redigert) hvis du skaffer varistorer bør du montere de nærmest forbruksapparatet(ene i tilfelle flere) du ønsker å sikre. kobles mellom + og - ledningen på strømtilførselen. Redigert 29.April.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 Har aldri opplevd forstyrrelser på Møkerøflaket, men slike bekymringer kan nå droppes,---- radarer og antennedomer er nå borte, og med det kjente (og kjære ???) seilingsmeker. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 hvis du skaffer varistorer bør du montere de nærmest forbruksapparatet(ene i tilfelle flere) du ønsker å sikre. kobles mellom + og - ledningen på strømtilførselen. Disse varistorene har sikkert en typebetegnelse. Denne kunne det vært greit å ha hvis man skal gå til anskaffelse av disse. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.April.2006 Link til dette innlegget Svart 29.April.2006 Se innlegg # 28 Hvis du trenger mere info eller leverandør, send meg en IM mvh Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Nemo Svart 30.April.2006 Link til dette innlegget Svart 30.April.2006 Jeg forstår at dette forstår jeg ikke. Er den noen lenker til problemstillingen slik at jeg kan lese meg opp på temaet utover på denne tråden?Dette er jo et produkt som har vert bruk en stund for å beskytte elektronikk i bolig mm. Den beskytter mot overspenning ved lyn og annen overspenning som kan følge strømnettet. For mer informasjon finnes denne linken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.