Flybridge Startet 13.April.2013 Link til dette innlegget Startet 13.April.2013 Volvo Penta duoprop C4 propeller koster ca kr. 16 - 18.000,- pr sett her på berget.Et norsk firma selger disse for "tett" over kr. 8.000, altså ca halv pris av "vanlig".- KAN DETTE VÆRE "EKTE" STÅLhttp://eurofritid.no/?PageID=31016&ItemID=27357 Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
skhauge Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Rustfritt stål, uorginale propeller. Så da kan vel prisen stemme. Originale propeller er ikkje i rustfri utførelse. Nickel+bronse+aluminium (Nibral). Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Denne butikken selger solas-propellere som er endel billigere. Står det rustfritt stål så stemmer nok det. VP har NiBrAl propellsett til visse drev som DP-H og noen seildrev men ikke alle. Jeg ville sjekket på eBay, der er utvalget bra og prisene gode. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) Rustfritt stål, uorginale propeller. Så da kan vel prisen stemme. Originale propeller er ikkje i rustfri utførelse. Nickel+bronse+aluminium (Nibral). skhauge: Er du helt sikker på at C4 (DPE) og andre C-serie propeller ikke er i et materiale mellom AISI304 og AISI316 ? Jeg har reparert et betydelig antall C-serie propeller med TIG og 316 som tilsats... det vill vel ikke bite på NIBRAL Redigert 13.April.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) Mine propeller på 2008 mod drev er iallefall ikkje av rustfritt material, verken 304 eller 316. Når de blir polert skulle de da blitt blanke. Ikkje som gull. Da winrace reparerte min propell kom den tilbake helt polert. Den var da av farge gull. En kamerat som har C5 har samme som meg. Gull farge. Alle dph eg har sett er ikkje blanke propeller på. Eg har for info C4. Redigert 13.April.2013 av skhauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) Ok, da tror jeg vi har funnet missforståelsen. Dersom du snakker om DPH så er det kun G-serie som passer og disse er "gullfarget" og ikke C C-serie passer til 280-290 A B og C + DPE med referanse til "Volvo Penta Propeller Guide 2009" Du har nok G4 på din DPH, bokstavene er ikke lette å lese når propellen er brukt noen år... Redigert 13.April.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ariel og Fumle Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Hva er skille mellom propellsett C3 og C3 "tung båt"? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Her finner man samme Solas DP C serie propper til 982 $ http://www.getaprop.com/content-product_info/product_id-10038/solas_duo_prop_280_290_type_c_set.html Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
skhauge Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 G4! Stemmer. Her tenkte eg ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Når andre, f.eks. Solas, nå tilbyr propeller til Volvos DP-drev, vil dette si at patentet Volvo har hatt på disse propellene er gått ut? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Thorlyn Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Når andre, f.eks. Solas, nå tilbyr propeller til Volvos DP-drev, vil dette si at patentet Volvo har hatt på disse propellene er gått ut? Ja det stemmer. jeg mener pantentet til VP gikk ut for ca 5 år siden. Heldigvis for oss kunder så vi ikke behøver og bli flådd hvis vi er uheldige og krølle en propp.. Drevdeler har også begynnt og bli særs mye billigere men man får ikke tak i noe særlig uorginalt. men det er firmaer som tilbyr totaloverhalte dpe for eks til under 20 000 i UK med garanti. Jeg handler selv ikke noen ting hva gjelder drev av vp her norge da prisene er vanvittige for samme varen. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Jan E. Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Nå har Hillmarine kommet med four by 4 til VP også. Burde komme på rett over 20k i postkassa. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
KAT Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Noen som kan si hvilken dimensjon den ytre propellmutteren har på et DPH drev med G4 duoprop? Kan en i tilfelle bruke en standard kopp? Redigert 1.August.2013 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Noen som kan si hvilken dimensjon den ytre propellmutteren har på et DPH drev med G4 duoprop? Ganske sikker på at det er 27mm. Mener jeg leste et sted at den er 1 1/16" Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Eureka Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 mener det er 30 mm jeg... et raskt søk gav i hvert fall ett innlegg hvor det står 30mm. du må også ha forlengerarm på skralla, og gjerne ei lang skralle eller et rør å tre innpå den for å få moment til å skru opp. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 30mm er riktig, har noen drev i garasjen så jeg gikk ut og målte. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Takk til dere, 30 mm passet. Har vært nede og sjekket og det er faktisk mulig å skifte propeller uten å løfte opp båten. Kommer greit til begge propellene. Pleier de å sitte mye fast hvis de ikke har vært av på noen år? Som en som tidligere sa det "siden han er fra bondegård så er det greit å ha dobbelt opp av ting så er du berget". Jeg er også det og tenkte at det kunne være greit å ha et reservesett med propeller. Det har jeg igrunnen alltid hatt på tidligere båter. Har sjekket og de koster nye hos Drevia ca. 20 svenske lapper. Har noen liggende G4 til DPH til en OK pris som ikke brukes? Evt. hvor kan finne uorginale? Redigert 1.August.2013 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Hva slags båt skal du skifte på? Det er et stykke ned til propellene, selv om du kjører opp til 35 på tilten. En liten hverdagshistorie om arbeid på DPH-drev mens båten ligger på sjøen: Tidligere i sommer hadde vi Grandezza'n, 31DC, på land hos VP-verkstedet for å skifte belg og det mye omtalte eksosbendet. Oppdaget da at plastsila på sjøvannsinntaket på drevet hang og slang, gjengeinnsatsen hadde løsnet fra plasten. Ba verkstedet om å montere ny før sjøsetting, men det glemte de, men monterte på igjen den gamle istede. ( - jeg hadde lagt den gamle defekte på pallen ved siden av drevet. ) Jeg oppdaget det idet båten ble heist ned i vannet. Fikk ny sil i hånda og tenkte at, jaja, den får jeg dykke ned å montere. Så, -kom meg tilbake til hjemmehavnen, dro hekken opp mot en grunne og tok på meg vadebuksene, maske og snorkel. dykket ned med skralle og skrudde i vei. Det gikk, men vadebuksa full av vann så jeg knapt klarte å gå opp igjen på plattformen via badestigen... Verktøyet festet jeg tau i... Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Hva slags båt skal du skifte på? Det er et stykke ned til propellene, selv om du kjører opp til 35 på tiltenDet er en Marex 350 CC, men jeg skal ikke skifte, har bare undersøkt muligheten for å kunne gjøre det for å være føre var. Og jeg rakk helt ned bak den fremste propellen ved å lene meg utenfor badeplatformen (uten at jeg har blitt beskylt for å være spesielt langfingret :)) Kan fort spare 3-4000 hvis en slipper å løfte opp ved et evt. uhell hvis en vet hva slags verktøy en trenger, vet hvordan jobben skal gjøres og en vet at en rekker ned uten å måtte dykke. Enda lettere blir det hvis en leier naboen til å sitte på baugen under utførelsen :) Redigert 1.August.2013 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Hehe, ser jeg tenkte dobbelinstallasjon. de four by 4 jeg linket til kommer på rett over 10k pr/drev Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
KAT Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Hehe, ser jeg tenkte dobbelinstallasjon. de four by 4 jeg linket til kommer på rett over 10k pr/drev Finner ikke G4 propell til DPH drev i den linken til Hillmarine. Sitér dette innlegget Link to post
Flybridge Svart 1.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Det er en Marex 350 CC, men jeg skal ikke skifte, har bare undersøkt muligheten for å kunne gjøre det for å være føre var. Og jeg rakk helt ned bak den fremste propellen ved å lene meg utenfor badeplatformen (uten at jeg har blitt beskylt for å være spesielt langfingret :)) Kan fort spare 3-4000 hvis en slipper å løfte opp ved et evt. uhell hvis en vet hva slags verktøy en trenger, vet hvordan jobben skal gjøres og en vet at en rekker ned uten å måtte dykke. Enda lettere blir det hvis en leier naboen til å sitte på baugen under utførelsen :) Hvis du har gummibåt så la en kompis sitte på badeplattformen og holde gummibåten litt fra badeplattformen. Mens du ligger på kne i gummibåten og skrur. Mye bedre vinkel fra gummibåten enn fra badeplattformen. Dette gjør vi hele tiden og funker som fy. Redigert 1.August.2013 av Flybridge (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
nives Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Mulig ikke direkte overførbart, men har 2 ganger, hatt den tvilsomme æren å skifte propell på dpa drev, i sjø. Går noenlunde greit fra gummibåt, så lenge den holdes /fortøyes godt. Men stor risiko for å miste noe.( heldigvis unngått det) Bedre å legge hekken inn mot en strand, så du kan rekke det du eventuelt mister Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
KAT Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 (redigert) Hva slags båt skal du skifte på? Det er et stykke ned til propellene, selv om du kjører opp til 35 Hvis du har gummibåt så la en kompis sitte på badeplattformen og holde gummibåten litt fra badeplattformen. Mens du ligger på kne i gummibåten og skrur. Mye bedre vinkel fra gummibåten enn fra badeplattformen. Går noenlunde greit fra gummibåt, så lenge den holdes /fortøyes godt. Men stor risiko for å miste noe.( heldigvis unngått det) Bedre å legge hekken inn mot en strand, så du kan rekke det du eventuelt mister Enda bedre er det kanskje å plasserer en gummijolle på baugen og fylle den med vann. Så må en nok passe på at den ikke blir så tung at båten blir ustabil, men det skulle gå utmerket. Regner med at en da skal få propellene nærmest tørre da. Redigert 2.August.2013 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Finner ikke G4 propell til DPH drev i den linken til Hillmarine. Siden de kjører egne 4+4 propeller, som mange skryter av er litt bedre en 3+4. Så mulig de kjører eget størrelsesystem. I linken er det F3-F4-F5. Størrelse og vridning er ikke direkte ombyttbar mellom 4+4 og 3+4. Så en må eventuelt høre med de for konvertering. Selv fikk jeg anbefalt en størrelse ut i fra båten/motorene mine. Men siden jeg aldri hadde prøvd med 3+4 propeller ble det vanskelig for de å beregne nøyaktig. Så de bommet litt. Mangler 200 0/min. I starten tenkte jeg å bytte. Men siden trim frister når garantien går ut har jeg beholdt de jeg først kjøpte. Før jeg kjøpte propellere regnet et par butikker her i Norge på 3+4 til å tilsvare ca 32knop på mitt oppsett. Med de 4+4 har jeg 34knop nå, og mangler 200 o/min. Men er litt risiko kontra å kunne enkelt teste hos lokal forhandler. For retursending for bytte utløser ganske mye tollpapirer for en privatperson for å slippe ny toll når de nye propellene kommer etter byttet. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.