Jump to content

VP duoprop stål-propeller til "halv" pris


Flybridge

Recommended Posts

Rustfritt stål, uorginale propeller. Så da kan vel prisen stemme. Originale propeller er ikkje i rustfri utførelse. Nickel+bronse+aluminium (Nibral).

 

skhauge: Er du helt sikker på at C4 (DPE) og andre C-serie propeller ikke er i et materiale mellom AISI304 og AISI316 ?

Jeg har reparert et betydelig antall C-serie propeller med TIG og 316 som tilsats... det vill vel ikke bite på NIBRAL

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Mine propeller på 2008 mod drev er iallefall ikkje av rustfritt material, verken 304 eller 316. Når de blir polert skulle de da blitt blanke. Ikkje som gull. Da winrace reparerte min propell kom den tilbake helt polert. Den var da av farge gull. En kamerat som har C5 har samme som meg. Gull farge. Alle dph eg har sett er ikkje blanke propeller på.

Eg har for info C4.

Redigert av skhauge (see edit history)
Link to post

Ok, da tror jeg vi har funnet missforståelsen. Dersom du snakker om DPH så er det kun G-serie som passer og disse er "gullfarget" og ikke C

C-serie passer til 280-290 A B og C + DPE med referanse til "Volvo Penta Propeller Guide 2009"

 

Du har nok G4 på din DPH, bokstavene er ikke lette å lese når propellen er brukt noen år...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Når andre, f.eks. Solas, nå tilbyr propeller til Volvos DP-drev, vil dette si at patentet Volvo har hatt på disse propellene er gått ut?

Ja det stemmer. jeg mener pantentet til VP gikk ut for ca 5 år siden. Heldigvis for oss kunder så vi ikke behøver og bli flådd hvis vi er uheldige og krølle en propp..

 

Drevdeler har også begynnt og bli særs mye billigere men man får ikke tak i noe særlig uorginalt. men det er firmaer som tilbyr totaloverhalte dpe for eks til under 20 000 i UK med garanti. Jeg handler selv ikke noen ting hva gjelder drev av vp her norge da prisene er vanvittige for samme varen.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
  • 3 måneder senere...

 

Takk til dere, 30 mm passet.

 

Har vært nede og sjekket og det er faktisk mulig å skifte propeller uten å løfte opp båten. Kommer greit til begge propellene.

Pleier de å sitte mye fast hvis de ikke har vært av på noen år?

 

Som en som tidligere sa det "siden han er fra bondegård så er det greit å ha dobbelt opp av ting så er du berget". Jeg er også det og tenkte at det kunne være greit å ha et reservesett med propeller. Det har jeg igrunnen alltid hatt på tidligere båter.

 

Har sjekket og de koster nye hos Drevia ca. 20 svenske lapper.

 

Har noen liggende G4 til DPH til en OK pris som ikke brukes? Evt. hvor kan finne uorginale?

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post

Hva slags båt skal du skifte på? Det er et stykke ned til propellene, selv om du kjører opp til 35 på tilten.

 

En liten hverdagshistorie om arbeid på DPH-drev mens båten ligger på sjøen:

Tidligere i sommer hadde vi Grandezza'n, 31DC, på land hos VP-verkstedet for å skifte belg og det mye omtalte eksosbendet. Oppdaget da at plastsila på sjøvannsinntaket på drevet hang og slang, gjengeinnsatsen hadde løsnet fra plasten. Ba verkstedet om å montere ny før sjøsetting, men det glemte de, men monterte på igjen den gamle istede. ( - jeg hadde lagt den gamle defekte på pallen ved siden av drevet. ) Jeg oppdaget det idet båten ble heist ned i vannet. Fikk ny sil i hånda og tenkte at, jaja, den får jeg dykke ned å montere.

Så, -kom meg tilbake til hjemmehavnen, dro hekken opp mot en grunne og tok på meg vadebuksene, maske og snorkel. dykket ned med skralle og skrudde i vei. Det gikk, men vadebuksa full av vann så jeg knapt klarte å gå opp igjen på plattformen via badestigen...

Verktøyet festet jeg tau i...

Link to post

Hva slags båt skal du skifte på? Det er et stykke ned til propellene, selv om du kjører opp til 35 på tilten

Det er en Marex 350 CC, men jeg skal ikke skifte, har bare undersøkt muligheten for å kunne gjøre det for å være føre var. Og jeg rakk helt ned bak den fremste propellen ved å lene meg utenfor badeplatformen (uten at jeg har blitt beskylt for å være spesielt langfingret :))

 

Kan fort spare 3-4000 hvis en slipper å løfte opp ved et evt. uhell hvis en vet hva slags verktøy en trenger, vet hvordan jobben skal gjøres og en vet at en rekker ned uten å måtte dykke.

 

Enda lettere blir det hvis en leier naboen til å sitte på baugen under utførelsen :)

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post

Det er en Marex 350 CC, men jeg skal ikke skifte, har bare undersøkt muligheten for å kunne gjøre det for å være føre var. Og jeg rakk helt ned bak den fremste propellen ved å lene meg utenfor badeplatformen (uten at jeg har blitt beskylt for å være spesielt langfingret :))

 

Kan fort spare 3-4000 hvis en slipper å løfte opp ved et evt. uhell hvis en vet hva slags verktøy en trenger, vet hvordan jobben skal gjøres og en vet at en rekker ned uten å måtte dykke.

 

Enda lettere blir det hvis en leier naboen til å sitte på baugen under utførelsen :)

Hvis du har gummibåt så la en kompis sitte på badeplattformen og holde gummibåten litt fra badeplattformen. Mens du ligger på kne i gummibåten og skrur. Mye bedre vinkel fra gummibåten enn fra badeplattformen. Dette gjør vi hele tiden og funker som fy.

Redigert av Flybridge (see edit history)

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post

Mulig ikke direkte overførbart, men har 2 ganger, hatt den tvilsomme æren å skifte propell på dpa drev, i sjø. Går noenlunde greit fra gummibåt, så lenge den holdes /fortøyes godt. Men stor risiko for å miste noe.( heldigvis unngått det)

Bedre å legge hekken inn mot en strand, så du kan rekke det du eventuelt mister

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Hva slags båt skal du skifte på? Det er et stykke ned til propellene, selv om du kjører opp til 35

Hvis du har gummibåt så la en kompis sitte på badeplattformen og holde gummibåten litt fra badeplattformen. Mens du ligger på kne i gummibåten og skrur. Mye bedre vinkel fra gummibåten enn fra badeplattformen.

Går noenlunde greit fra gummibåt, så lenge den holdes /fortøyes godt. Men stor risiko for å miste noe.( heldigvis unngått det)

Bedre å legge hekken inn mot en strand, så du kan rekke det du eventuelt mister

Enda bedre er det kanskje å plasserer en gummijolle på baugen og fylle den med vann. Så må en nok passe på at den ikke blir så tung at båten blir ustabil, men det skulle gå utmerket.

Regner med at en da skal få propellene nærmest tørre da.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post

Finner ikke G4 propell til DPH drev i den linken til Hillmarine.

 

Siden de kjører egne 4+4 propeller, som mange skryter av er litt bedre en 3+4. Så mulig de kjører eget størrelsesystem. I linken er det F3-F4-F5.

 

Størrelse og vridning er ikke direkte ombyttbar mellom 4+4 og 3+4. Så en må eventuelt høre med de for konvertering.

Selv fikk jeg anbefalt en størrelse ut i fra båten/motorene mine. Men siden jeg aldri hadde prøvd med 3+4 propeller ble det vanskelig for de å beregne nøyaktig. Så de bommet litt. Mangler 200 0/min.

I starten tenkte jeg å bytte. Men siden trim frister når garantien går ut har jeg beholdt de jeg først kjøpte.

 

Før jeg kjøpte propellere regnet et par butikker her i Norge på 3+4 til å tilsvare ca 32knop på mitt oppsett.

Med de 4+4 har jeg 34knop nå, og mangler 200 o/min.

 

Men er litt risiko kontra å kunne enkelt teste hos lokal forhandler. For retursending for bytte utløser ganske mye tollpapirer for en privatperson for å slippe ny toll når de nye propellene kommer etter byttet.

Jara Wynja

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...