jensemann2 Startet 13.April.2013 Del på Facebook Startet 13.April.2013 Jeg har montert ferskvannskjøling på 5,7 literen og det fungerer utmerket hvertfall ved initielle tester på land. Men jeg har vanskeligheter med å få montert ekspansjonstanken i riktig høyde. Trenger man egentlig ekspansjonstank? Det kommer jo ikke noe ut av tuten på varmeveksleren, og hvis det skal komme noe ut så må det jo bli så mye trykk at fjøra i lokket åpner. Hvordan kan det da komme kjølevæske inn igjen fra ekspansjonstanken? Skjønner ikke helt dette... Vurderer å la slangen gå rett i kjølen... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 La slangen gå rett i kjølen. Blir som på en gammeldags bil. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2013 Ja, for da har jeg forstått riktig, at det kun kan komme kjølevann ut av varmeveksleren, ikke inn igjen? (Pga trykkfjæren som kun åpner ved for høyt trykk?) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 (redigert) Det finnes mange forskjellige varmevekslere og noen av de har ekspansjonstank innebygd. Da sitter trykklokket på selve varmeveksleren. De som ikke har ekspansjonstank må ha en egen tank koblet til vannsirkulasjonspumpa. Enten en gjennomstrømningstank eller en vanlig ekspansjonstank. Det er vanlig å ha en tynn lufteslange fra termostathuset og evt. andre høye punkter i kjølesystemet tilkoblet ekspansjonstanken. Denne må sitte høyest i kjøleanlegget. Noen motorer har en såkalt recovery tank. den er da koblet på den tynne stussen på trykklokket. En slange går ned i bunn av denne tanken og gjør at kjølevæske som går ut av ekspansjonstanken ved termisk ekspansjon blir sugd tilbake ved avkjøling, trykklokket har da en returventil. Dette er en smart løsning da noen varmevekslere har for liten ekspansjonstank, særlig ved tilkobling av varmtvannsbereder og varmeapparat. Den vil også fungere som monitor på kjølevæskenivå. Nummer 5 her: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=809500%2098&ivar=images/COMMON/35502.png&inbr=2704&bnbr=140&bdesc=CLOSED+COOLING+SYSTEM Redigert 13.April.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 13.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2013 Ja den jeg har er en sånn med slange fra bunn av exp tanken til stussen ved trykklokket på varmeveksleren. Veksleren har ikke innebygd ekspansjonstank. Eneste plassen jeg kan få montert i riktig høyde er på bakspeilet innunder dekk og der blir det veldig vanskelig å få fylt på kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 (redigert) Volvo penta bruker ekstern ekspansjonstank og den sitter montert på babord eksosmanifold i forkant eller foran på styrbord topplokk. Tank fra en volvo 240 fungerer sikkert bra. Redigert 13.April.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.