Lakk`ern Startet 13.April.2013 Link til dette innlegget Startet 13.April.2013 Har akkurat kjøpt meg en Yamaha F 9.9 FHM, 2008/2009 mod. Men kan ikke finne oljefilteret på den, kan det være slik at det ikke er oljefilter på disse "småmotorene" ? Eller kan kanskje noen forklare meg litt rundt dette temaet. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Jeg ville vel blitt sjokkert om ikke denne har oljefilter ja. PÅ mindre 1-sylindrete motorer, 4-6 hk, så er det ofte ikke filter. Men på 2-sylindrete har jeg alltid sett filter. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Lakk`ern Svart 13.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Kan være enig med deg der. Var inne på youtube å kikka på en snutt om service/vedlikehold på tilsvarende motor (hos en Yamaha forhandler) Og der ble faktisk ikke oljefilteret nevnt Gikk gjennom alt av service og vedlikehold (girolje,motorolje) men som sagt ikke oljefilter Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) Pleier å være slik på de nye småmotorene at filteret sitter i oljepanna og skal renses hvert år / 200 timer. Det regnes slik jeg forstår det å være verkstedsarbeide... Slå opp etter bilder på f.eks "outboard yamaha F9.9 oil pan" Redigert 13.April.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 På min er det plassert litt bak på høyre side sett forfra. Er ikke stort og fargen er sort. Slet for å finne det på min 9,9 sport Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 14.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Løfter tråden litt her. Nå har jeg akkurat lest gjennom manualen på nett, men finner ikke et ord om oljefilter !!! Noen som vet noe om dette " mysteriet " ??? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Du får lese svaret mitt i går 11:40 Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 15.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 finner ikke noe som kan minne om filter på den motoren, ringte derfor en Yamaha forhandler i Tønsberg.Svaret var vel igrunn at det ikke er filter på motoren,det er vist bare en sil på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Det kommer opp ikke mindre enn 4 bilder i test på Google som viser silen på "pick-up'en" i oljepannen. Google-søk, bilder: "outboard yamaha F9.9 oil pan" At inspeksjon og rens er oppført i serviceskjemaet betyr at det jo også at servicen skal omfatte de som bare har starter og stopper igjen før motoren blir varm. Det nødvendige vedlikeholdet gjør du ved oljebyttet. (Mine Hondaer i samme klasse: Oljen misfarges ikke, så god presisjon er det i motoren! Oljefilteret er nærmes til pynt, men skal selvsagt byttes etter første gangs "innkjøring".) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 (redigert) Min 2011 mod F9,9 sport er en 15 hk med sylindervolum på 362 cm3 der gasspådraget er blokkert slik at den yter 9,9 hk. Oljesumpen inneholder 1,6 l olje. F9,9 er også 2-sylindret, men sylindervolumet er kun 212 cm3. Oljesumpen inneholder kun 0,8 l. Kanskje det derfor ikke er oljefilter på denne motoren. Eg trodde det også var oljefilter på denne motoren. Her er en eldre tråd https://baatplassen.no/i/topic/71916-skifte-av-oljefilter-yamaha-8hk-f8-trenger-tips/ finner ikke noe som kan minne om filter på den motoren, ringte derfor en Yamaha forhandler i Tønsberg.Svaret var vel igrunn at det ikke er filter på motoren,det er vist bare en sil på disse motorene. Redigert 16.April.2013 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.