arkmarin Startet 13.April.2013 Link til dette innlegget Startet 13.April.2013 Tradisjonen tro drar vi en del trønderbåter over til Shetland for å feire 17.mai der. Vi starter dagen med 17.maitog i Lerwick. Senere kransnedleggelse i Scalloway på minnesmerket over de som mistet livet i forbindelse med Shetlandsgjengens pvirksomhet under krigen. Vi får servert lunch der før vi drar tilbake til Lerwick. Utpå ettermiddagen er vi med og legger ned blomster på norske krigsgraver i Lerwick. Dagen avsluttes med middag og dans i rådhuset i Lerwick. Den 16.mai drar vi på sight-seeing med buss, om det er interesse for det. Er noen som vil slå følge med oss over, så er dere hjertelige velkommen til det. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
JGH Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Noken fra Bergen som skal over? Eventuelt som vil ver mannskap hos meg? Kan ta fri fra 9.mai til og med 20.mai. Kunne tenkt meg denne turen. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Filip Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Jeg har tenkt meg over seiler fra Sandnes tirsdag etter arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Om noen trenger fokkeslask.... Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
HalvardE Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Seiler fra Trondheim 8 mai. Sight-seeing høres knall ut :) Vi stller tre stk her. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Foreløpig er vi fem båter frs Innherred, som tar turen over. Vi håper at flere båter vil seile i lag med oss. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
JGH Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Løfter denne! Om eg får 2-3 habile mannskap så vil eg gjerne på tur om vermeldingen lover greit ver. Bare å hive seg rundt om du har fri! Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
littmild Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) Kunne vært interessert i å vært med som mannskap om noen er interessert i å ha meg med. Kan ikke mye om seiling(seilt 1 sesong, svenskekysten og Danmark), men har veldig lyst til å lære. Båtvant, har vokst opp ved sjøen og vært i båt siden jeg lærte å ro, har D5L-sertifikat og SRC sertifikat. Redigert 25.April.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
JGH Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 IM sendt til littmild og CSL Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
arkmarin Svart 26.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Seiler fra Trondheim 8 mai. Sight-seeing høres knall ut :) Vi stller tre stk her. Hvilken båt seiler dere med HalvardE? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Eureka Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Arkmarin, går dere via Ålesund, slik dere skulle i fjor? Turen ble vel kansellert da, pga været. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 29.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2013 Arkmarin, går dere via Ålesund, slik dere skulle i fjor? Turen ble vel kansellert da, pga været. Ja, vi går via Ålesund, eller rettere sagt, via Gjøsund, for fylling av tanker og siste proviantering, samt få om bord krans.. I fjor ble båtene liggende i Måløy og vente på bedre vær. Dessverre så kom ingen av trønderbåtene over. Heldigvis hadde vi stand-in i Scalloway på minneseremonien der. Jens Stoltenberg la ned kransen fra Norge. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
HalvardE Svart 1.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Hei Arkmarin. Du kjenner sikkert til båten, det er den gamle Trioen til mr Nydal som vi kjøpte i fjor Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2013 Du kjenner sikkert til båten, det er den gamle Trioen til mr Nydal som vi kjøpte i fjor Ja, dere er en av de fem båtene. Hva heter båten i dag? Hvem er skipper? Hva er deres VHF-kallesignal? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
HalvardE Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Båten går under navnet Trioen, kallesignal LJ9267, skipper er meg -Halvard Eneberg. legger fra kai onsdag ved lunchtider, derfra går turen til Ålesund der siste mannskapsmedlem går ombord. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Ark Mari har AIS-transponder, så dere kan se hvor vi befinner oss ved hjelp av marinetraffic.com, når dere har mobildekning. Vi satser på å gå fra Levanger utpå dagen den 8/5. Om vi går non-stop til Ålesund eller ikke bestemmes av værmeldingen. Dårlig melding for Nordsjøen de første dagene, gjør at vi tar det med ro sørover, god værmelding gjør at vi seiler non-stop. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
JGH Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Arkmarin, kan du forklare litt prosedyrer rundt ankomst Lerwick? Vhfoppkalling, innsjekk, gjesteflagg osv. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
arkmarin Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Før ankomst heiser vi det shetlandske flagget opp i salingen, samt Q-flagget (karanteneflagget/gult flagg). Normalt kaller en havnekontoret og melder sin ankomst, og får anvist hvor en skal fortøye. Lystbåter får beskjed om å legge til ved Victoria Pier. Etter ankomst rusler jeg bort på havnekontoret og innklarerer. Q-flagget fires etter at innklarering er gjort. Det er ingen tollere lengre stasjonert på Shetland, men de kan være der for stikkprøve kontroll. I stedet for det shetlandske flagget kan du bruke det britiske flagget. Har du ikke gjesteflagg, så kjøper du det på turistkontoret rett ved havnen og heiser det opp senere. Q-flagget kan du lage selv av et gult tøystykke. Tidligere kom det tollere om bord ved ankomst, men det er det slutt med. Jeg ser at det ofte ankommer båter uten Q-flagg og det går bra. De vet jo at du ankommer fra Norge ved at du kaller opp havnekontoret, så flagget er ikke viktig. Jeg bruker det, da det er tradisjon hos oss og det er beskrevet at en skal ha det heist inntil innklarering er gjort. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Careka Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 God tur. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
littmild Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Krysser fingrene for godt vær, for nå begynner jeg å glede meg. I mellomtiden drømmer jeg meg litt bort i kartene.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
arkmarin Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Til dere som seiler for første gang over Nordsjøen er et par ting viktig. Lytt på VHF på kanal 16. Ha så mye volum på at dere hører hva som sies. Det er nesten sikkert at dere blir oppkalt av seismisk fartøy, stand-bye båt, slepebåt eller lignende. De vil som oftest at du skal endre kurs, slik at du ikke kommer i konflikt med det de holder på med. Følg de anvisninger de gir. Passerer dere oljeplattformer på overfarten, så legg et waypoint ved plattformen som er OVER 500 m fra den. 500 m rundt installasjonene er sikkerhetssone. Legg gjerne waypointet 1 nm unna, slik de tydelig ser at dere ikke har kurs mot plattformen. Om dere kommer innenfor sikkerhetssonen kan dere regne med store bøter. Til littmild. Planlegging og oppsett av ruter er en viktig og interessant del av forberedelsene. En kjenner at det kribler litt, når en holder på med dette. Vi kan kanskje bruke denne tråden til å legge ut bilder fra turen fra de forskjellige båter. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Jeg har i dag vasket dekk og overbygg med oksalsyre, deretter såpevasket samme område, før jeg til slutt brukte høyttrykkspyleren. Dama ble like hvit, som da hun ble bundet til meg for ca 25 år siden. Jeg montert også nytt nødpeilefyr. Det gamle, som manglet GPS, ble byttet ut med et nytt med GPS. Redningsflåten er på service, og jeg håper den blir ferdig til vi starter den 8.mai. Skillerelet som står om bord, tror jeg står inne konstant. Det virket på den måte at det legges inn når motor startes. Når den totale ladestrøm faller under 3 amp, koples startbatteriet fra. Det har fungert tilfredsstillende i alle år, men nå ligger det an for at det blir erstattet med et BEP-rele. Riggen er inspisert. Motor har hatt service med olje og filterskift. Diesel tanken har jeg "stovsuget" bunnen av med vakuumpumpe, for å være sikker på at all skitt og eventuelt vann i tanken er fjernet. Det står igjen å skifte dieselfilter og sjekke vannutskiller. Ny software til min Raymarine E-80 er lastet ned og vil bli installert i løpet av helga. Instrumentet for autopiloten har fått ny software oppdatering. Det er en del som må gjøres før en legger ut på tur. Om bord har jeg med 4 nye dieselfilter og 3 oljefilter. Nye batteri til Raymarins Life-tag er også innkjøpt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
JGH Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Sjekker vermeldinga fleire ganger for dagen her nå. Om dette holder seg blir det moro. Om fleire vil på tur så har me plass ombord. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
arkmarin Svart 7.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Jobbet ombord til kl 22.30. Ble nesten ferdig. Vi starter utpå dagen i morgen. F ørste havn blir Trondheim, hvor vi får ombord redningsflåten og sniste halvdel av mannskapet. Deretter Vigra før Shetland. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
JGH Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Må vel rydde litt her og der eg og, men me seiler ikkje over før tirsdag morgen, ca onsdag ettermiddag fremme om alt går etter planen. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.