Jump to content

Shetland 17.mai 2013


arkmarin

Recommended Posts

Tradisjonen tro drar vi en del trønderbåter over til Shetland for å feire 17.mai der. Vi starter dagen med 17.maitog i Lerwick. Senere kransnedleggelse i Scalloway på minnesmerket over de som mistet livet i forbindelse med Shetlandsgjengens pvirksomhet under krigen. Vi får servert lunch der før vi drar tilbake til Lerwick. Utpå ettermiddagen er vi med og legger ned blomster på norske krigsgraver i Lerwick. Dagen avsluttes med middag og dans i rådhuset i Lerwick.

 

Den 16.mai drar vi på sight-seeing med buss, om det er interesse for det.

 

Er noen som vil slå følge med oss over, så er dere hjertelige velkommen til det.

Link to post

Kunne vært interessert i å vært med som mannskap om noen er interessert i å ha meg med. Kan ikke mye om seiling(seilt 1 sesong, svenskekysten og Danmark), men har veldig lyst til å lære. Båtvant, har vokst opp ved sjøen og vært i båt siden jeg lærte å ro, har D5L-sertifikat og SRC sertifikat.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Arkmarin, går dere via Ålesund, slik dere skulle i fjor? Turen ble vel kansellert da, pga været.

Ja, vi går via Ålesund, eller rettere sagt, via Gjøsund, for fylling av tanker og siste proviantering, samt få om bord krans.. I fjor ble båtene liggende i Måløy og vente på bedre vær. Dessverre så kom ingen av trønderbåtene over. Heldigvis hadde vi stand-in i Scalloway på minneseremonien der. Jens Stoltenberg la ned kransen fra Norge.

Link to post

Ark Mari har AIS-transponder, så dere kan se hvor vi befinner oss ved hjelp av marinetraffic.com, når dere har mobildekning. Vi satser på å gå fra Levanger utpå dagen den 8/5. Om vi går non-stop til Ålesund eller ikke bestemmes av værmeldingen. Dårlig melding for Nordsjøen de første dagene, gjør at vi tar det med ro sørover, god værmelding gjør at vi seiler non-stop.

Link to post

Før ankomst heiser vi det shetlandske flagget opp i salingen, samt Q-flagget (karanteneflagget/gult flagg). Normalt kaller en havnekontoret og melder sin ankomst, og får anvist hvor en skal fortøye. Lystbåter får beskjed om å legge til ved Victoria Pier. Etter ankomst rusler jeg bort på havnekontoret og innklarerer. Q-flagget fires etter at innklarering er gjort. Det er ingen tollere lengre stasjonert på Shetland, men de kan være der for stikkprøve kontroll.

 

I stedet for det shetlandske flagget kan du bruke det britiske flagget. Har du ikke gjesteflagg, så kjøper du det på turistkontoret rett ved havnen og heiser det opp senere. Q-flagget kan du lage selv av et gult tøystykke.

 

Tidligere kom det tollere om bord ved ankomst, men det er det slutt med.

 

Jeg ser at det ofte ankommer båter uten Q-flagg og det går bra. De vet jo at du ankommer fra Norge ved at du kaller opp havnekontoret, så flagget er ikke viktig. Jeg bruker det, da det er tradisjon hos oss og det er beskrevet at en skal ha det heist inntil innklarering er gjort.

Link to post

Til dere som seiler for første gang over Nordsjøen er et par ting viktig. Lytt på VHF på kanal 16. Ha så mye volum på at dere hører hva som sies. Det er nesten sikkert at dere blir oppkalt av seismisk fartøy, stand-bye båt, slepebåt eller lignende. De vil som oftest at du skal endre kurs, slik at du ikke kommer i konflikt med det de holder på med. Følg de anvisninger de gir.

 

Passerer dere oljeplattformer på overfarten, så legg et waypoint ved plattformen som er OVER 500 m fra den. 500 m rundt installasjonene er sikkerhetssone. Legg gjerne waypointet 1 nm unna, slik de tydelig ser at dere ikke har kurs mot plattformen. Om dere kommer innenfor sikkerhetssonen kan dere regne med store bøter.

 

Til littmild. Planlegging og oppsett av ruter er en viktig og interessant del av forberedelsene. En kjenner at det kribler litt, når en holder på med dette. Vi kan kanskje bruke denne tråden til å legge ut bilder fra turen fra de forskjellige båter.

Link to post

bilde

 

Jeg har i dag vasket dekk og overbygg med oksalsyre, deretter såpevasket samme område, før jeg til slutt brukte høyttrykkspyleren. Dama ble like hvit, som da hun ble bundet til meg for ca 25 år siden.

Jeg montert også nytt nødpeilefyr. Det gamle, som manglet GPS, ble byttet ut med et nytt med GPS. Redningsflåten er på service, og jeg håper den blir ferdig til vi starter den 8.mai.

 

Skillerelet som står om bord, tror jeg står inne konstant. Det virket på den måte at det legges inn når motor startes. Når den totale ladestrøm faller under 3 amp, koples startbatteriet fra. Det har fungert tilfredsstillende i alle år, men nå ligger det an for at det blir erstattet med et BEP-rele. Riggen er inspisert. Motor har hatt service med olje og filterskift. Diesel tanken har jeg "stovsuget" bunnen av med vakuumpumpe, for å være sikker på at all skitt og eventuelt vann i tanken er fjernet. Det står igjen å skifte dieselfilter og sjekke vannutskiller.

 

Ny software til min Raymarine E-80 er lastet ned og vil bli installert i løpet av helga. Instrumentet for autopiloten har fått ny software oppdatering. Det er en del som må gjøres før en legger ut på tur.

 

Om bord har jeg med 4 nye dieselfilter og 3 oljefilter. Nye batteri til Raymarins Life-tag er også innkjøpt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...