Jump to content

Shetland 17.mai 2013

arkmarin

Recommended Posts

bilde

Rune og Torgeir sitter ute.Vi startet kl 11.05 fra Trondheim. Har gunstig vindretning, men den varierer i styrke fra 2 til 8 m/s. Vi har hatt seil oppe et par ganger, men da spakner vinden. Gunstig værmelding så langt.

Ser nå at gutta står på hode. Jeg må skjerpe meg før neste bilde, da det er meget slitsomt å stå på hode.

Redigert av arkmarin (see edit history)

bilde

Da fikk jeg snudd guttene riktig vei..

I går,da vi ankom Trondheim,stod noen venner på kaia og tok imot oss. De kom ombord og tok en ankerdram i lag med oss. Etter de var gått så vi dette merkelige dyret. Er det en sjøløve eller hva? Se bildet under.

bilde

Vi har passert Agdenes og ser Terningen fyr framfor oss.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Kikka etter dere når dere ifølge AIS skulle passere Kjørsvikbugen/Tjeldbergodden, tenkte å knipse et par bilder og legge ut.
Men enten var jeg for sein, eller så viste AIS på PC feil, for dere hadde sannsynligvis allerede passert.

Svenske Origo passerte på nordgående i same tidspunkt, og der stemte AIS og visuell observasjon.

Uansett, god tur videre og ha en fin overfart til Shetland.

Kom på vakt kl 00.00. Vi har 2 timers og 6 timer fri. Flott vaktordning. De andre tre sover. Vi går for motor i 6, 2 knop. Vind ca 3 m/s på babord baug. Liten trafikk i leia.

Detll var ikke noe hyggelig å høre at If har fått problemer med klutchen på gearboksen. Skipperen ombord er meget dyktig mekaniker, så dette fikser han om han får tak i deler. Lammellene er brent og de skal også skifte et par lager. De har alle delenummer de trenger, så i morgen blir det å ringe rundt for å få fatt i delene. Håper at posten om nødvendig leverer over natten, slik at de kan kaste loss på lørdag.

bilde

Etter å ha vært nesten 6 timer i køya er jeg klar for ny vakt. Det er redusert sikt, og ikke minst gjennom sprayhooden, da det dugger på innsiden av den. Seilasen gjennom natten har gått bra, selv om det ble litt humpete til de som lå i forpiggen. Frisk bris i mot ga litt sjø. De har derfor flyttet seg inn i salongen, som er et mye mer behagelig sted å ligge. Vinden er nå 3-5 m/s.

Til våre venner som forsøker å se etter Ark Mari på marinetraffic.com. Årsaken til at dere ikke ser oss er at ingen sunnmøring har tatt seg råd til å betale ca kr 1.500 for å ta i mot AIS-signaler fra båter i Ålesund området og videreformidlet dette til marinetraffic.com. Området dekkes i hovedsak av en mottaker i Molde, og det blir et stykke unna. Der slår Molde Ålesund også.

IF... er igjen på vei til Shetland takket være fantastiske og hjelpsomme

folk i Ålesund. Stor takk til Rune på Weiberg &Gulliksen som lånte ut skrustikke og arbeidsbenk. Takk også til Hjalmar på Lufttransport for skyss og lån av verksted. Til slutt en takk til KGK Norge AS i Oslo for meget god service da de fikk sendt deler i full fart opp til oss med Jetpak. Nå har vi et nyoverhalt gear så

vi regner med å være i Baltasund på Søndags formiddagen.

Hilsen mannskapet på If...

Til våre venner som forsøker å se etter Ark Mari på marinetraffic.com. Årsaken til at dere ikke ser oss er at ingen sunnmøring har tatt seg råd til å betale ca kr 1.500 for å ta i mot AIS-signaler fra båter i Ålesund området og videreformidlet dette til marinetraffic.com. Området dekkes i hovedsak av en mottaker i Molde, og det blir et stykke unna. Der slår Molde Ålesund også.

Dette er nok feil. Ser mange båter i området inklusiv meg selv på mAIS

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...