Jump to content

Med kajakken med på seilbåt

grawis

Recommended Posts

Vi har hatt kajakk med noen ganger. Legger den på dekk og fester den godt til rekka. ( Vår båt er 36) Da er den ganske problemfri. Iallefall hvis det er en plast kajakk . Hvis du har glassfiber kajakk innbiller jeg meg at det blir mye styr for unngå slitasje på gelcoat både på kajakk og båt, men det går nok det også.

- For vår del ble kajakken ikke brukt noe særlig så nå kjører vi veldig enkelt, til og med med sammenrullbar gummibåt som lagres i stuerommet. Jeg er ikke så glad i å ha masse ekstra elementer på fordekket. Lykke til :smiley:

Redigert av Rastløs (see edit history)

- For vår del ble kajakken ikke brukt noe særlig så nå kjører vi veldig enkelt, til og med med sammenrullbar gummibåt som lagres i stuerommet. Jeg er ikke så glad i å ha masse ekstra elementer på fordekket. Lykke til :smiley:

Planen i år for min del er oppblåsbar kajakk på dekk, og ingen gummibåt ... inbiller meg at det blir max. enkelt.

Ja, var akkurat de fra Advanced Elements jeg tenkte på. Ser dette blir mer og mer vanlig, og de jeg har snakket med synes de funker ok. De gir vel neppe et padlekick for feinschmeckere men pointet for meg er at det da går an å klare seg uten jolla, samt at det er en fin måte å utforske omgivelsene på når man har lagt seg til for kvelden. Litt spent på om det funker med en urolig labrador ombord ... :o)

Jeg hadde alltid med kajakken i min Nidelv 24, den hadde fast plass på dollbordet på babord side, også i hjemmehavn, og passet perfekt.

På seilbåten (31 fot) derimot passer den ikke så bra. Vantene er i veien, og kajakken blir fort i veien for forseil skjøte. Har derfor aldri med kajakken lengre.

Men så er også båtbruken anderledes. Kommer stort sett senere til land, og gjør oppdagleses ferden ombord i stedet, ihvertfall når det er seilvind....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Vi ha hatt med kajakk på ferieturen de siste 12-14 årene. Funker greit. Foruten turer i skjærgården, brukes den også til handling om vi har funnet den ideelle plassen i uthavn. Viktig at du får festet den skikkelig slik at den ikke kan beveges i noen retning. Og at du har sikret deg at den ikke fylles med vann. Kajakken blir utsatt for en del krefter når sjøen slår over på en hard kryss.

Vi fester den med bånd mellom føttene på rekkestøttene, til strekkfiskene på toppvantet og griperekka på hyttetaket. Man mister naturlig nok noe bevegelsesfrihet. Og det kan være smart å feste den på motsatt side av din favorittside når du velger å ligge longside (gjerne avhengig av propelldreiningen).

Det er en fordel at kajakken ikke er for tung. Da blir det lett et ork å ta den i bruk.

Mer kuriøst er at om kona henger etter i kajakk, kan hun ved sju knops fart for motor i rolig sjø surfe på hekkbølgen uten drag i slepetauet og uten et eneste padletak.

Mer kuriøst er at om kona henger etter i kajakk, kan hun ved sju knops fart for motor i rolig sjø surfe på hekkbølgen uten drag i slepetauet og uten et eneste padletak.

Hvordan er det å sette på et tett trekk på kajakken og så slepe den etter seg? Noen som har prøvd?

Bare trekket er helt tett tror jeg det går bra å surre kona på dekk ... :diving:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...