Jump to content

Måkejager , noe som virker?

romsabonden

Recommended Posts

Jeg har forsøkt med ugle i plast, det fungerte bra i noen dager. Så ble måkene mer innpåslitne enn før. Samme gjelder slike plast lekeslanger.. De og holdt måkene unna ei stund. Men måkene finner ut at de bare ligger stille, så til slutt angriper de både med å hakke på slangene, samt at de prøver å treffe dem med noen aldeles illeluktende bomber.. En jeg ligger ved siden av hadde en slik svingende stang over kalesja.. den virket bra når det var litt vind. Men når det løyet til kvelden brukte måkene den som stativ til å sitte på.. med god mulighet for å slippe fra seg...Måkedritt.. Beste rådet er nok tau, eller fiskesen spent opp slakt over kalesja.. slik at ikke måkene kan sitte.. Men du klarer ikke hindre de i å fly over.. å slippe dritt.. desverre.. :smiley:

Endelig ble det Bobåt

Vi har også måkeproblem i havna, og foreløpig er min båt høyeste punktet og dermed sitter de på min kalesje og prøver å farge den hvit med brune flekker. Bandt ei snor fra toppen av VHF antenna ned til rekka og tapet remser med gråtape med 20cm mellomrom. Hjalp ei uke, nå sitter de bevingede rottene fint under "pynten"... Prøver også å finne noe smart som holder dem borte...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

@ Laluna.. Var slik en jeg hadde... den virket meget bra en stund, Jeg hadde den litt løst festet til lanternemasta på Agderen. Så en dag når jeg kom ned lå den på rygg.. Antar måkene da hadde hatt en hyrdestund med den.. :giggle:

Endelig ble det Bobåt

............................. En jeg ligger ved siden av hadde en slik svingende stang over kalesja.. den virket bra når det var litt vind. Men når det løyet til kvelden brukte måkene den som stativ til å sitte på...................................Men du klarer ikke hindre de i å fly over.. å slippe dritt.. desverre.. :smiley:

Etter at jeg måtte bytte plass i havna i fjor vår, ble kalesja bombadert med måkedritt :headbang: . Forsøkte først med en orm, uten at det hadde noe virkning for å skremme måkene. Kjøpte så denne "vindmølla" og har omtrent ikke hatt dritt på kalesja etter det, kun noen få som ser ut som om de er sluppet fra stor høyde. Har du festemulighet for en slik, så kan jeg absolutt anbefale den :thumbsup: .

Så egentlig ok ut den patenten Worry, Har du brukt den lenge?

Brukte den siste halvdel av fjordåret. Mye måker på takene rundt marinaen som plaget oss. Nå har jeg fått ny båtplass hvor jeg ikke tror måkene er noe problem. Jeg kan i alle fall gå god for patenten ! Umulig for måka å slå seg ned der :thumbsup: Ser litt Johan ut, men fungerer ! Jeg tok bare vekk badeballene når jeg dro på tur og lot nettet ligge igjen oppå. Enkelt på fjerne når kalesje skal ned, de få gangene sola kom...

Jeg bruker bruker også Reodor Felgen metoden til Worry II, med bærnot og badeball.

Så langt er det eneste løsningen jeg har prøvd, som har fungert.

Alt annet holder måkene borte en uke eller to, men så er de der igjen.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Linker til en tidligere tråd om dette, se

https://baatplassen.no/i/topic/62121-hjelper-maakejager/

Som jeg skrev der har jeg hatt god erfaring med: På en daycruiser jeg hadde tidligere, lirket jeg ut en sånn kule-kjedtråd som man bruker over proppen i badekaret, ut i en åpning mellom for- og bakdelen på kalesjen, og i enden av kjedetråden festet jeg en liten badeball. Som rullet rundt etter båtens små bevegelser. Genialt og billig synes jeg, kanskje litt lav KNS-faktor, men det funket bra.

Skulle akkurat opprette en ny tråd om dette emnet, men fant heldigvis at problemet er under behandling.

Jeg hadde også tenkt på roterende måkejagere, men fikk noen motforestillinger når jeg ser at prisen er praktisk talt 500 kr pr stykk, og jeg trenger to. En foran på dekket og den andre lenger bak på taket. Pluss et par hundre i frakt til Posten.

Så jeg planlegger heller å gjøre som nevnt ovenfor, en eller to snorer langs etter båten, og feste plastband /sperreband (gul/svart type vegvesen) som jeg har liggende en rull av, og lar plastbandene være en halv meter eller litt kortere. Så får vinden gjøre resten til et "redselsdrama" for skitende måker, kråker og andre fugler.

Det er verdt å forsøke siden jeg allerede har det som trengs. Alternativet er to måkejagere til ca. 1.500 kr, litt mye penger. Men mitt lille problem dukker opp i neste omgang, for hvordan fikse en slik snor over kalesjen?? Sikkert noen her som har en smart idé... :rolleyes: Kanskje provisorisk feste en meitestang i akterenden, og forlenge snor og sperreband over kalesjen på den måten? Eller noe mer permanent med U-bolter e.l.

Min bestefar og onkler som var ekte boknakarer brukte opphengte daue måker som fugleskremsel på fiskehjeller, og det fungerte også, både mot skit og gratis fiskemåltid på hjellene.

............................................

Så jeg planlegger heller å gjøre som nevnt ovenfor, en eller to snorer langs etter båten, og feste plastband /sperreband (gul/svart type vegvesen) som jeg har liggende en rull av, og lar plastbandene være en halv meter eller litt kortere. Så får vinden gjøre resten til et "redselsdrama" for skitende måker, kråker og andre fugler.

................

Problemet med slike tau-arrangement er at det tar tid å rigge ned når du skal ut på tur.

Gullsweeperen bare vipper du av festet og så er du klar....

En fordel med nettingen er at den ikke lager lyd eller er spesielt sjenerende nå badeballen/ene blir fjærnet. Det er når kalesje skal ned den trengs å fjernes. Men det er på sensommeren måkene er værst, når de har unger i redet i nærheten av havna. Da holder de vakt på kalesjetakene rund om kring. Ikke så ofte kalesje tas ned på sensommeren..

Mange gode ideer, prøver først med noe som jeg henger opp i fiskesen, sette en stang bak i flaggholderen og trekke sen opp i masten og henge på noe remser med et eller annet som flagrer, hvis ikke det virker så får jeg prøve noe annet

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...