Jump to content

Måkejager , noe som virker?

romsabonden

Recommended Posts

Sist sesong kjøpte jeg en topphatt til bil på Biltema for 179,-. Den er veldig lett og blafret fint i vinden i tillegg til å ta av dersom det skulle komme ei bombe fra oven. Blafringen skremte måkene fra å sette seg ned og jeg fikk ikke en eneste ladning på selve kalesjen!

Billig og effektivt, men den holder ikke mer enn en sesong.

Har også prøvd lekeslange uten resultat. Hørte at gøtt skulle virke bra og prøvde først a legge det over båten uten at det virket. Så hang jeg gøttet stramt fra rekken i bauen og til en pinne som er montert i flaggholderen akter. Ingen skit eller skjell på båten etter dette. Henger ingenting i gøttet bare sørg for at det er stramt :thumbsup: Lett å demontere med en karabinkrok i bauen og pinnen som er plassert i flaggholderen akter.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 2 år senere...

var plaget med at måsene satte seg på kalesjen og dreit, prøvde med grønn nett, sånn som dei bruker over bærtre, med tau i mellom en stang som eg satte i flaggholderen akter og en i den på baugen, det hjelpte ikke, i år har eg tatt noen cd plater ,sånne  som er progammvare på til foskjellige pc,og skrivere, og som ikke kan brukes, tok to og la litt lynlim i mellom og med blanke flaten ut , feste dei med litt mellom rom i et fiskesnøre mellom stanga bak og den på baugen, passe høgt over kalesjen, skal bare et lite vindpust til før dei beveger seg, og måsene holder seg vekke, kretser i stor høyde over

ps, må festes i hvert sitt snøre så dei henger ned.  denne patenten er gratis. :cheers::flag::sailing:

Min "Drittlei" som ble kjøpt via BP for noen år siden fungerer fortsatt. På tross av at den ble fylt med vann i vinter. Tok den inn og tørket den og den fungerer fortsatt. Eneste forskjellen er at nå hører til og med jeg lyden når den aktiveres.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Drittlei fungerer også godt for å gjøre naboer drittlei.

Var en som satt opp en slik i havna i våres og klagene strømmet raskt inn. Den gikk mer eller mindre konstant om det var et vindpust og dermed bevegelse i kalesje.

Møkk irriterende for de som oppholder seg mye i havna.

Forstod det som at de heretter skulle bli forbudt i havna og godt er det. Lyden var til å bli gal av i lengden.

Måker er som andre ville dyr livredd for å skade seg. Fugler er spes redd for vingene sine.

Etter jeg fikk FB kalesje ble den en myk og fin hengeplattform som var som et mekka for måker. Kunne fint få 10-15 ruker som fløt fint utover på et døgn. Så spente jeg opp 2 elastiske liner fra targabøylen og frem til rekka i baugen. Ferdige løkker, så de hektes på på 20 sek.

Etter det har jeg hatt null måker der oppe. Kun et fåtalls ganger har det vært et par styrtbomber fra stor høyde.

Kan se måker som har siktet seg inn på FB'en i tussmørke. Når de ligger på "final approach" og plutselig oppdager linene skvetter de så de nesten detter ut av lufta.

En viss hukommelse virker de å ha for de ser ikke ut til å prøve seg 2 ganger.

E90712A3-41B1-4DC4-A1E5-FE1B7AC6DBFF.jpg

En pinne vertikalt på toppen av radaren gjorde den lite attraktiv som måketoalett også.

DA45BCBD-B730-4EEB-98B6-E6DC3D2A12B8.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

• 2 år senere...

Dette er visstnok siste skrik i måkejager i Sverige. De er festet til en ganske bøyelig stang, og måkejageren flyr opp og ned, og frem og tilbake med nokså uberegnelige bevegelser. Jeg så dem overalt og spesielt over uterestauranter. De virket effektive også, for jeg så ingen duer eller måker i nærheten.

Kanskje noe for båthavner?

5984a59ccadfa_Mkejager.thumb.jpg.6423a5e7d93a503298edd01dac99ec43.jpg

Har testet en enkel app til iPhone som tilsynelatende fungerer. 

Animal Repellant. Denne kan stilles inn på flere arte, innsekt mm men forsøkte innstilling flaggermus da det ikke fantes noen spesifikt mot måker. Jeg har et bestemt inntrykk av at  de holdt seg rundt 50 unna med denne 

Appen er gratis og verdt å prøve. 

Mulig det finnrsnoe til Android og. 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg har vært på Biltema og kjøpt 3 stk flaggstangholdere som er montert i targaen. Der plasserer 3 hver sin billige fluefiskestang som peker i hver sin retning over båten. Nå får ikke måkene landet hos meg. Veldig effektivt etter å ha prøvd ugle, slanger, ting som lager lyd osv, samt at jeg ble lei tiden det tok å strekke tråder over båten. Nå står flaggstangholderne alltid klare, og det tar meg 30 sekunder å sette inn fiskestengene.

Det som funker hos oss er to stenger med flagline imellom. fester remser av plastposer på lina som vaier i vinden! hos meg er det åpninger i dreggluka både forran og bak så det er bare å stikke ned stengene som er plastvegpinner.  ikke noe skit på kalesjen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...