båtløskar Startet 14.April.2013 Link til dette innlegget Startet 14.April.2013 hei er nytt medlem og er foreløpig en båtløs kar som mest sannsynlig kommer til og kjøpe båt iår men jeg lurer litt på et motorbilde og lurer på om dette kan være den motoren jeg trur det er ( TAMD30A ) selger sier det skal være 105 hk i motor men det står skrevet på topplokket på motor med sprittusj 85 HK båten er ifra midten av 80 tallet noen som klarer og se på disse bildene og se hva slags motor dette er? det er en turbo diesel da bildet ikke viser hele motoren har ikke tatt kontakt med eier enda da jeg gjerne vil vite hva dette er før jeg drar og ser så hvis du er her så beklager jeg at jeg legger ut bilde av motoren din her på forumet uten og spørre :) all hjelp og alle svar mottas med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Velkommen til båtforumet Dette er en TMD30 tipper jeg. A'en står for Aftercooler (også kalt intercooler) noe denne motoren ikke har. http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/PAGES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES.ASPX Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 14.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 det er det jeg har sittet og lurt på også, men når jeg sammenligner bilder så ser jeg at på TMD30a så sitter olje påfyllinga bak insuget til sylinder nr.2 mens på bildet som er ifra båten så står oljepåfyllingen før insuget til sylinder nr.2 veit ikke om det er noe forskjellige utgaver ute og går eller om dette i det hele tatt har noe og si? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Kan vel hende at det er noen varianter men innsuget på denne motoren er karakteristisk. Det ser het annerledes ut på motorer med aftercooler. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-21-18143.aspx Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 14.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 ok jeg ser at motorer som står som tamd30a har et bredere insug. er det slik at aftercoolern ligger inni insuget? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Det stemmer ! Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 14.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 og hvis det er eneste forskjellen er det mulig og montere et insug med aftercooler ifra en Tamd 30a på denne motoren med kjøling som jeg har skjønt skal være saltvann? uten noen flere problemer og vil den yte like mye som en orginal tamd 30a? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 I prinsippet, ja, men du trenger kjøling fra saltvannskretsen gjennom denne som skal inn og ut. Så den kan ikke bare monteres rett på. Det viktigste av alt, er tilstanden på den motoren du anskaffet deg. Sjekk den nøye, spesielt saltvann kjølskrets. Det er ikke lett å få tak i ny varmeveksler heller. Utgått, så er prisgitt brukt. Det er gode motorer, men de må som alt annet ha blitt tatt godt vare på. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 14.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 ok takker for svar. da trur jeg interessen for båten dalte ned til et nivå der jeg skal klare og ta noen fornuftige beslutninger :) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Jeg hat TMD30. Den er lik som bildet. Min motor har 86HK. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Worry II Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 (redigert) Jeg bare så bildet du la inn... når en motor aldri blir lakkert opp der det flasser av, og påfyllingslokket til ferskvann ser slik ut... Skeptisk ! (men jeg er pettimeter:-)) Redigert 14.April.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Her er bilder av min TAMD30A. Du ser hvor mye større manifolder er, contra TMD30.Her ser du sjøvann inn/ut nederst. Gir 105 contra 86 hk: Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 15.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 de bildene dine der av din TAMD 30A stemte mer med alle andre bilder vi har funnet av den motoren hehe. takk igjen for hjelpen vi har slått ifra oss denne båten nå så får vi vente og se om det kommer noe annet spennende på finn snart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.