Sydvesten Startet 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2005 Er det noen som erfaring med bruk av kobber rør ut av septiken og til skutesiden. Lurer litt på om dette kan være et alternativ til slange. Tåler kobber dette mediet som befinner seg inne i tanken Ender jeg opp med slange så melder spørsmålet seg om jeg trenger en eller to ventiler ut av tanken, tenker da på en ventil på tanken i tilleg til den ved skroggjennomføringen(Den er jo obligatorisk) Hva har dette selebre selskab å si til dette mon tro Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 På min båt er det ikke montert sjøventil på septiken. Hvilket syntes noe merkelig. Enda merkligere er at det syntes uoverkommelig å få ettermontert den..... Om kobberrør har jeg ingen mening. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 Tror rent kopper vil fikse det meste. Oksidskiktet er meget tett, men svakt. Kavitasjon og denslags er et problem. På en septiktank vil dette naturligvis ikke opptre. Hulda skal har følgende opplegg: Toalett som kommer omtrent i vannlinjen. Toppen av septiken ikke mer enn 1,5 meter over septikpumpen. Tømmingen skal være etter gravitasjonsprinsippet. Det blir sveiset inn en stuss i bunnen av tanken der det blir montert en ventil. Jeg skal ikke ha nedløpet stående fullt av septik. Nå er Hulda's utløpskonstruksjon litt spesiell, derfor blir det ingen sjøventil. I tilegg blir det naturligvis utlufting, som kommer helt nede ved vannlinjen. Jeg gjør dette for at jeg ikke skal få septikstriper nedover hele skutesiden. Det blir også rør for å suge ut septik ved landanlegg. Det blir altså ett rør inn fra WC, ett for lufting og to for tømming. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Pass på en ting med bruk av kobber. Dersom det er elektrisk forbindelse mellom kobber og andre materialer som ligger dårligere an på spenningsrekken (les aluminium) vil kobberen overleve på aluminiumen sin bekostning. Elektrisk forbindelse får du for eksempel gjennom tankkiveren sin elektriske tilkobling og tilbake til felles minus som oftest er motorblokk. Dermed er det hele i gang. Skal ikke overdrive effekten, men med en del erfaring fra båtbygging i aluminium (hele fars-slekten min tilbake til 60-tallet) ville jeg hverken hatt eller sett kobber i en båt dersom det er aluminium i samme båten. Litt krass påstand, men jeg er villig både til å argumentere for den og bevise hvorfor med praktiske eksempler. Men for all del. Kan du sikre deg at der ikke er elektrisk forbindelse til mer lettflyktige materialer så er jo kobber et hendig materiale. Og en siste ting. Ha egnet coating på alle metallforbindelser som ikke hermetisk lukkes (sveises) eller har en elektrisk funksjon. Dette reduserer drastisk korrosjon som følge av spenningen i kontaktflatene. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Pass på en ting med bruk av kobber. Dersom det er elektrisk forbindelse mellom kobber og andre materialer som ligger dårligere an på spenningsrekken (les aluminium) vil kobberen overleve på aluminiumen sin bekostning. Elektrisk forbindelse får du for eksempel gjennom tankkiveren sin elektriske tilkobling og tilbake til felles minus som oftest er motorblokk. Dermed er det hele i gang. Skal ikke overdrive effekten, men med en del erfaring fra båtbygging i aluminium (hele fars-slekten min tilbake til 60-tallet) ville jeg hverken hatt eller sett kobber i en båt dersom det er aluminium i samme båten. Litt krass påstand, men jeg er villig både til å argumentere for den og bevise hvorfor med praktiske eksempler. Men for all del. Kan du sikre deg at der ikke er elektrisk forbindelse til mer lettflyktige materialer så er jo kobber et hendig materiale. Og en siste ting. Ha egnet coating på alle metallforbindelser som ikke hermetisk lukkes (sveises) eller har en elektrisk funksjon. Dette reduserer drastisk korrosjon som følge av spenningen i kontaktflatene. <{POST_SNAPBACK}> Interesante tanker du har her, men hvorfor er dette spesielt for kobber/aluminium og ikke f.eks stål/aluminium. Har ikke spenningrekka for metaller foran meg her, men det finnes nok en god forklaring. Jeg har jo en del kobber i diverse kabler ombord i båten blant annet, samt i en bus bar for felles jording... Det er vel rundt 99% kobber i de ledningene jeg har.. Blir litt usikker nå med tanke på din påstand om kobber/aluminum... Skjønner ikke dette jeg da Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ooma Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Nå har riktignok ikkje jeg heller spenningsrekken framfor meg i farten, men problemet er at kobber i utgangspunktet korroderer lett sammenlignet med mange andre materialer. Tenk bare på alle grønne kobbertak på kirkebygninger. Dette er i seg selv ikke problematisk da en kan dimensjonere rør etter behov. Problemet er at aluminium er et svært vanlig materiale i båter, og dette har utmerkede offeranode egenskaper ovenfor kobber. Isteden for at kobberet blir grønt, blir aluminiumen til aluminiumsoksyd (hvitt pulver - finner det oftest i sammenføyninger og gjenger) gjennom omvendt elektrolyse. Stål er også problem, men kobber korroderer lettere, og dermed er aluminium utsatt. Egentlig er det bare rustfritt syrefast som er "lurt" å bruke sammen med aluminium. Men for all del - blir tingene installert fornuftig kan de fleste materialer benyttes. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Sydvesten Svart 28.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Nå har riktignok ikkje jeg heller spenningsrekken framfor meg i farten, men problemet er at kobber i utgangspunktet korroderer lett sammenlignet med mange andre materialer. Tenk bare på alle grønne kobbertak på kirkebygninger. Dette er i seg selv ikke problematisk da en kan dimensjonere rør etter behov. Problemet er at aluminium er et svært vanlig materiale i båter, og dette har utmerkede offeranode egenskaper ovenfor kobber. Isteden for at kobberet blir grønt, blir aluminiumen til aluminiumsoksyd (hvitt pulver - finner det oftest i sammenføyninger og gjenger) gjennom omvendt elektrolyse. Stål er også problem, men kobber korroderer lettere, og dermed er aluminium utsatt. Egentlig er det bare rustfritt syrefast som er "lurt" å bruke sammen med aluminium. Men for all del - blir tingene installert fornuftig kan de fleste materialer benyttes. <{POST_SNAPBACK}> Det er mye man har å lære ser jeg, jeg som hele tiden har trodd at syrefast og aluminium er en dårlig kombinasjon med tanke på potensialforskjellen mellom materialene. Vel man lærer så lenge man lever er i allefall sikkert. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
aqad Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 Nå som vi er inne på temaet kobber rør, noen som vet hvordan dette er å benytte i drivstoff tilførselen? Har disel så jeg tenkte på det først og fremst. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2005 (redigert) Det er en del forvirring her, tar det sist først (som ikke er forvirring). Kopperrør til drivstoff er ok. De må være glødde slik at de ikke befinner seg i "sprø fase". Dette gjelder kun hvis de kan plukke opp vibrasjonene fra motoren. Kopper korroderer hverken mye eller fort. Dette er en av grunnene til at materialet blir benyttet på utsatte steder. Forøvrig er det spenningsrekker for de fleste forhold og temperaturer. Her har vi standard elektrodepotensial ved 25 grader C: Kopper +0,34 V Nikkel -0,25 Jern -0,44 Krom -0,74 Sink -0,76 Titan -1,63 Aluminium -1,66 Magnesium -2,37 Så kan jo noen fortelle meg ut fra dette hva som korroderer fortest, blandet med hvem. Dette blir bare tull. Hvis man går til en anne rekke, sjøvann strømmer 4 m/s v/25 grader: AISI 316 passivt +200 mV (SHE) Titan +100 Kopper -110 Ulegert stål -360 (omtrent det Hulda er laget av) AlMn (alulegering) -690 Sink -780 Dette er andre verdier. Titan er nå langt oppe på plussiden, mot minus tidligere. Herav kan man få en pekepinn, men bare en pekepinn på hva man ikke bør legge en leder over hvis begge metallene står i elektrolytt. Merk også hvor himla mye bedre kopper er enn de fleste andre. Merk også at om et metall ikke er del i en galvanisk rekke, gir informasjonen over null indikasjon på materialets korrosjonsegenskaper. Korrosjonsegenskapene endres med hvilken elektrolytt de er utsatt for. Ovennevnte forteller f.eks ikke noe om AISI 316's utrolig lave resistens mot spenningskorrosjon, der Titan er komplett upåvirket (i sjøvann, hydrogensulfid, Co og andre). Aluminium har et meget tett oksidskikt og klarer seg godt alene, men opptrer som anode mot de fleste andre materialer. Men jeg ville ikke sveiset septik i aluminium. Så har vi do-røret. Kopper har et meget tett oksidskikt, bedre enn aluminium. Som man ser over, bør man ikke feste kopperrøret rett i en AISI 316 tank. De må elektrisk isoleres fra hverandre. Hulda er som vanlig ekstrem. Vi fant et langt, flott titanrør på skroten. I og med at det veide nesten ingenting fikk vi det gratis. Titan slår kopper, AISI 316 og alle de andre ned i støvlene. Titan kan imidlertid bare sveises til Titan. Dette blir løst med korte slangestumper som skjøtestykker. Ventilene blir plast "septikventiler" fra Vetus. Redigert 28.Februar.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Det er en del forvirring her, tar det sist først (som ikke er forvirring). Kopperrør til drivstoff er ok. De må være glødde slik at de ikke befinner seg i "sprø fase". Dette gjelder kun hvis de kan plukke opp vibrasjonene fra motoren. Kopper korroderer hverken mye eller fort. Dette er en av grunnene til at materialet blir benyttet på utsatte steder. Forøvrig er det spenningsrekker for de fleste forhold og temperaturer. Her har vi standard elektrodepotensial ved 25 grader C: Kopper +0,34 V Nikkel -0,25 Jern -0,44 Krom -0,74 Sink -0,76 Titan -1,63 Aluminium -1,66 Magnesium -2,37 Så kan jo noen fortelle meg ut fra dette hva som korroderer fortest, blandet med hvem. Dette blir bare tull. Hvis man går til en anne rekke, sjøvann strømmer 4 m/s v/25 grader: AISI 316 passivt +200 mV (SHE) Titan +100 Kopper -110 Ulegert stål -360 (omtrent det Hulda er laget av) AlMn (alulegering) -690 Sink -780 Dette er andre verdier. Titan er nå langt oppe på plussiden, mot minus tidligere. Herav kan man få en pekepinn, men bare en pekepinn på hva man ikke bør legge en leder over hvis begge metallene står i elektrolytt. Merk også hvor himla mye bedre kopper er enn de fleste andre. Merk også at om et metall ikke er del i en galvanisk rekke, gir informasjonen over null indikasjon på materialets korrosjonsegenskaper. Korrosjonsegenskapene endres med hvilken elektrolytt de er utsatt for. Ovennevnte forteller f.eks ikke noe om AISI 316's utrolig lave resistens mot spenningskorrosjon, der Titan er komplett upåvirket (i sjøvann, hydrogensulfid, Co og andre). Aluminium har et meget tett oksidskikt og klarer seg godt alene, men opptrer som anode mot de fleste andre materialer. Men jeg ville ikke sveiset septik i aluminium. Så har vi do-røret. Kopper har et meget tett oksidskikt, bedre enn aluminium. Som man ser over, bør man ikke feste kopperrøret rett i en AISI 316 tank. De må elektrisk isoleres fra hverandre. Hulda er som vanlig ekstrem. Vi fant et langt, flott titanrør på skroten. I og med at det veide nesten ingenting fikk vi det gratis. Titan slår kopper, AISI 316 og alle de andre ned i støvlene. Titan kan imidlertid bare sveises til Titan. Dette blir løst med korte slangestumper som skjøtestykker. Ventilene blir plast "septikventiler" fra Vetus. <{POST_SNAPBACK}> Her kom svaret jeg hadde ventet på. Nå vil vel ikke mitt eventuelle kobberrør festes direkte til 316 tanken, men det blir en ventil mellom. Denne er vel i forkrommet messing(som vel innholder kobber). Tenkte mest på å bruke kobber siden jeg da kan bruke fittings som skrues på. Fungerer ikke dette eller jeg ret og slett ikke får tid nok, så blir det en slange fra tanken og til skutesiden. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fantino Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Her kom svaret jeg hadde ventet på. Nå vil vel ikke mitt eventuelle kobberrør festes direkte til 316 tanken, men det blir en ventil mellom. Denne er vel i forkrommet messing(som vel innholder kobber). Tenkte mest på å bruke kobber siden jeg da kan bruke fittings som skrues på. Fungerer ikke dette eller jeg ret og slett ikke får tid nok, så blir det en slange fra tanken og til skutesiden. <{POST_SNAPBACK}> Trodde ikke septiken var noe stort problem, så lenge det er slanger på inn/utløp som isolerer mot jord? Selv om den jordes via tankmåler (dersom en har det) så ser jeg ikke helt hvordan den elektriske kretsen skulle bli sluttet. Eller har jeg glemt noe viktig? På min forhenværende Scand 25 Classic med "utedass" var det kopper både her og der på septik-koplingene. De så greie ut da jeg holdt på med grisejobben det var å skifte membran på whale-pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Her kom svaret jeg hadde ventet på. Nå vil vel ikke mitt eventuelle kobberrør festes direkte til 316 tanken, men det blir en ventil mellom. Denne er vel i forkrommet messing(som vel innholder kobber). Tenkte mest på å bruke kobber siden jeg da kan bruke fittings som skrues på. Fungerer ikke dette eller jeg ret og slett ikke får tid nok, så blir det en slange fra tanken og til skutesiden. <{POST_SNAPBACK}> Ikke gjør det på den måten. Du vil bare få resultat hvis du bruker en ikke ledende (plastikk) ventil. Benytt en ventil (Vetus?) som er beregnet for septik. Alt annet er garantert å gå i dass, for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.