Jump to content

Beneteau Oceanis 48 Vs Jeanneau Sun Odyssey 369

veratyren

Recommended Posts

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en av de to båtene nevnt i emnefeltet, og lurer på om det er noen her som har

noen synspunkter på disse 2.

Båten skal kjøpes ny fra fabrikk.

Båten skal brukes til å bo i, samt seiling i oslofjorden, og etterhvert litt lengre turer.

er det noen som har noe formening om hvilken av disse som har best 360 dockingsystem?

Er det noen spesifikke fordeler/ulemper med disse 2?

Er det noen spesifikke fordeler/ulemper med disse 2?

En fordel er jo at 48 foteren er nesten dobbelt så stor som 37 foteren, som forøvrig ikke finnes.. Kan det tenkes at du du mener den nye 469 til Jeanneau, isåfall blir det mere reelt å sammenligne båtene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skal hele familien bo i båten? Dersom du skal bo alene ville jeg ha vurdert noe mindre båt. Kanskje max 40 fot. Tilsynelatende er større=bedre når man skal bo i båten, men det å bo i båt har sine utfordringer. Oppvarming er en av dem; det er viktig å få varmen jevn fordelt i båten for å unngå kondensdannelser (og mugg) i de "kjølige" romene. Store båter med "haugevis" av lugarer og baderom er en utfordring. Båtene er dessuten ikke isolerte som et hus slik at en større båt krever ganske mye for å holde varmen. Når jeg sjøl var i markedet for seilbåt å bo i for en fire-fem år siden ble jeg fortalt at de franske båtene, pga av måten de var bygd på, var realtivt dårlig isolerte i forhold til mange andre. Om dette er eller var sant, vet jeg ikke men kan være verdt å sjekke ut.

Redigert av Voff (see edit history)

Audi eller BMW er best? Ikke lett valg på noen modeller.

Når det gjelder modellene du vurderer; Beneteau er 1,5 tonn tyngre .. ligger da sannsynligvis stødigere i vannet? virker hakket mer eksklusiv (mitt inntrykk av bildene men Jeanneau har ikke rukket å ta skikkelige bilder utvendig virker det som i det brosjyren ble laget)

Beneteau har vært på markedet i 1 år (luket vekk barnesykdommene?)

Dobbelt akterstag og targa med lys og løygang tett på bom vil i tillegg forenkle evt. kalesjeløsning over hele cockpit?

Cockpit og innredning ser forøvrig svært elegant ut på denne Beneteauen.

Båtene er vel ikke allverdens godt isolert men man ser ihvertfall at det er dype lag mellom skrog og innerliner på noen av Beneteaubildene.

Vurderer du rullestorseil og kort kjøl?

Prøveseiling?

Kjøp i Norge? Når?

Hva som gjør at du har sett på disse 2 spesifikt? Det finnes mange alternativer. Allures,svenske etc....

Hanse har også 495 og 44 foteren some er store båter.

Jeg liker ikke dockingsystemer som roterer hele seildrevet. Går noe galt her, har du heller ikke motor. Ville heller hatt ett som bruker 2 thrustere.

Begge de du nevner er ok båter som har mye samme byggemetode og kvalitet. Så da står du igjen med hva du tror er mest praktisk å bo i, og hva du liker best.

Har sett litt på båtene nå, og magefølelsen sier oceanis 48. Virker gjennomtenkt med den targabøylen. Personlig ville jeg heller kjøpt noe brukt siden det blir mye mere båt for pengene samt mindre jobb etterpå. Det er alltid mye som må justeres og installeres på en fabrikkny båt. Runder 10 år som båtboer til sommeren, og utfra min erfaring vil jeg anbefale å se etter en båt med dekksalong, gjerne en katamaran. Sjekk også ut beneteau sense serien. Men alt funker hvis instillingen er bra :)

Å la kvaliteten på et dockingsystem avgjøre båtvalg er absurd.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har du prøveseilt begge?. Hva sier magefølelsen etter prøveseilingen? Man bør jo tilbringe litt tid i sofa, i køye og i byssa for å få et godt inntrykk av hva som passer en best.

Kan det være et alternativ å gå litt ned på størrelsen for å få mer påkostet båt?. F.eks ligger det en flott X-43 på finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38935848

eller hva med denne X-46: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40055414

Eller hva med en Comfortina 42? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40052496

...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

For min del liker jeg bedre Jeanneau båter bedre enn Benetau. Men det skyldes imp.

Du mener du liker Jeanneau bedre på grunn av Importøren, da er det eksakt det samme jeg tenker.

Jeg liker Heitmann marin godt, har handlet med de mens Normar kommer jeg aldri til å handle med igjen og kommer aldri til å kjøpe en Beneteau som er innenfor garanti/reklamasjonsretten i Norge sålenge de er importør.

Ellers så kan jeg jo si at om jeg selv skulle kjøpe en båt i denne klassen og størrelsen som ville jeg heller sett på Hanse 495, det er fantastisk fine båter.

En kompis kjøpte Hanse 470. Og ikke pga av imp. Han har brukt lang tilvenning når det gjelder og seile båten optimalt. Men ingen tvil om at dette er en flott båt.

Og riktig Enzo, det var det jeg mente. Har tatt d5l og d5 la i Jeanneau klubbens regi. Sett mange positive ting rundt Heitmann

Vi sees!

En kompis kjøpte Hanse 470. Og ikke pga av imp. Han har brukt lang tilvenning når det gjelder og seile båten optimalt. Men ingen tvil om at dette er en flott båt.

Og riktig Enzo, det var det jeg mente. Har tatt d5l og d5 la i Jeanneau klubbens regi. Sett mange positive ting rundt Heitmann

Hanse 470 er noe helt annet enn 495 som er i en helt annen klasse, både 470 og 430 er båter som er altfor tunge i forhold til oppgitt vekt, de er også mer manuelle båter enn 495 som stortsett leveres med elektrisk manørering av det meste, det er også en båt av den nyere mer moderne serien Hanse med en båtboerinnredning det virkelig lukter knallbra av.

Har noen båtboervenner som har en slik og vi har vært en god del ombord der og jeg liker den ihverfall veldig godt, det er lysår mer båt enn en 470.

Og med dagens importør så er det nok også lysår bedre å handle en Hanse enn en Beneteau om man skal handle nytt.

Takk for alle svar :)

Vi er 3 stykk som skal bo i denne båten 2 barn og 1 barn, samt 2 katter :)

Vi har vært hos Heitmann, og fikk ett veldig godt inntrykk av de, samt vi så på båtene og likte den, men har enda ikke vært og sett på Beneteau båten.

Rullestorseil blir det nok på oss, men er litt skeptisk til det dockingsystemet... og tror nok ikke jeg vil velge det uansett.

Hanse blir nok litt for dyr for oss, for vi vil gjerne ha en helt ny båt.

Skal prøveseile 469 i juli

båten skal bestilles etter sommerferien

Hadde ikke kastet bort en krone på dockingsystem. Disse systemene (for alle båtbyggerne) har vært befengt med så mye problemer at det simpelten ikke er verdt det. En seilbåt er så enkel å manøvrere uansettt at om en trenger dockingsystem for å håndtere båten bør en gå for en mindre båt istedet. Jeg har handlet båt hos Heitmann. Enig i at det er forholdsvis ryddige (så lenge båten fungerer som den skal), men ikke vær for optimistisk :nonod: .... Har ingen erfaring med Normar, men hørt en god del rykter som ikke akkurat taler til deres fordel :lipseal: ...

Ang targabøylen så har jeg endel erfaring med den fra sense-serien og liker den over hodet ikke... Problemet i hvert fall på denne modellen er at det er kav umulig å se gjennom uten å legge ned vinduet (og få all sjøsprøyten rett inn i cockpit). "vinduet" blir buet i en lang "nedoverbakke" som gjør det svært vanskelig å se igjennom. Mulig det er noe bedre på oceanis-serien siden overbygget er lavere. Sjekk det i hvertfall grundig med en båt som ligger på vannet og forestill deg hvordan det er å se gjennom her etter litt sjøsprøyt. Når vi seiler Sense må vinduet alltid legges ned og sikten fremover i trange farvann er svært begrenset, men ingen tvil om at det tar seg bra ut på bilder og i utstillingshallen :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...