Jump to content

Saltvann i varmeveksler på Volvo MD2040

elskerseiling

Recommended Posts

Våren er her og det er på tide med klargjøring av båt.

I forbindelse med vinterkonserveringen i fjor fant jeg ut at mye av kjølevesken i varmeveksleren var erstattet med saltvann, og kjølevesken befant seg i kjølsvinet.

Motoren ble gått over i fjor sommer av en mekaniker etter 9 år uten drift. Jeg er usikker på om varmeveksleren ble demontert og sjekket da.

Er det noen som har tips til feilsøking? Gummimoffen i forkant sitter litt merkelig når jeg trykker på den. Den ligger liksom ikke helt mot innmaten i varmeveksleren direkte. Men jeg kjenner ikke til hvordan dette skal være.

Dette ser vel likt ut som på mb 2030. I forkant av vv sitter det en gummimuffe som er festet med to slangeklemmer. Den største tetter mot vv-huset og den minste tetter mot innsatsen. Hvis den minste ikke tetter godt nok blir det kontakt mellom saltvann og kjølevæske. Løsne begge to og ta av gummimuffen. Sjekk at innsatsen ikke er dyttet så langt inn at den minste slangeklemmen ikke "får tak i den".

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er tilsvarende på andre siden ja, erfaringen er imidlertid at feilen sitter på inntakssiden.

Hvis det fortsetter å lekke inn saltvann i kretsen etter at du har sjekket dette, er det nærliggende å anta at det er lekkasje i et av rørene i innsatsen. Det er enkelt å få ut denne når slangeklemmene er ute. Tetthet sjekker du ved å tette på den ene siden, og helle på vann fra den andre. Hvis et eller flere rør har lekkasje vil du oppleve at du kan helle på mer vann etter at det har blitt fullt første gang. Testen krever selvfølgelig at det er helt tett på den siden som er ned

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...