Knutzen1 Startet 15.April.2013 Link til dette innlegget Startet 15.April.2013 Har i dag mekanisk overføring mot 2xkad32. Er det kost/nytte i å investere 40-50 k i elektronisk kontrollboks fra Glendinning eller ZF? Hvilke fordeler kan jeg forvente meg? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Jeg kan garantere at prisen på båten ikke stiger mer enn investeringen. Men kanskje lettere å selge sammenlignet med en uten. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Eller kanskje verdien synker. ...... Mange er glade for å slippe elektronisk motorstyring og kontroll. Dette har blitt nødvendig for å overholde utslippskrav for nye motorer, men gammeldags enkel mekanikk er lettere å serve og langt mere driftsikkert over tid. Jeg vet ihvertfall at dette er et viktig poeng for de som drar til fjerne farvann og er avhengig av driftsikker motor. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Kan bare snakke for meg selv, hadde helt klart foretrekt elektronisk fremfor mekanisk, særlig om båten hadde to motorer og/eller flere styreposisjoner. Synkronisering av turtall får du med på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 I de fleste tilfeller er nok elektronisk overføring mere bekvemt. Det er silkemykt å betjene spakene, du slipper laaaange push-pull kabler som slites og kan tæres. Først og fremst er det fordelaktig for de som bygger båtene, fleksibel, enkel og hurtig montering. Universalt uavhengig av antall motorer og antall styreposisjoner. Også liker jo vi gutta noen fancy duppeditter da. Men helt problemfritt er det ikke. Jeg jobber med helikoptere og nå er det veldig trendy med FBW, Fly By Wire. I følge beregninger er det sikrere enn stag........ Jadda! Helt til det ikke virker. Forskjellen er at stag fortsatt virker, om enn noe redusert, men det virker fortsatt når det er kulehull i det meste. Sånn er det ikke med ledningsbunter og kretskort, de virker helt fantastisk til de ikke gjør det mer. Gnisseskader, irr og slakke elektriske plugger er vanligere enn kulehull så derfor bruker vi svært bra hardware. Det er ikke standarden i båt derfor er slike skader og feil mere vanlig på FBW i båt. EDC og lignende er kjent for dette, de fleste har aldri noe tull men de som har hatt noe feil forbanner systemet. Hvis du har lyst på en elektronisk unødvendighet så kan du sikkert ha glede av det men ikke regn med at andre verdsetter det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Eller kanskje verdien synker. ...... Mange er glade for å slippe elektronisk motorstyring og kontroll. Dette har blitt nødvendig for å overholde utslippskrav for nye motorer, men gammeldags enkel mekanikk er lettere å serve og langt mere driftsikkert over tid. Jeg vet ihvertfall at dette er et viktig poeng for de som drar til fjerne farvann og er avhengig av driftsikker motor. Ikke at jeg er i kjøpsgruppen men tenker akkurat på samme måten. En wire har jeg sjanse til å mikkemekke med selv i en nødsituasjon. Men akkurat den ene tingen er jo ikke det som får en til å la være å kjøpe en båt hvis resten er som man ønsker det. Men å betale mer for det... vel... det ville jeg ikke gjort. Heller 10 år gammel wire en 10 år gammel elektronisk motorstyring. Men skal en tenke sånn hele veien så er en jo tilbake til stokkbåt på et blunk så ekstremt viktig er det vel ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 15.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Ok, så det jeg leser er at det er "kjekt å ha" inntil problemene oppstår... Tror kanskje jeg investerer i ny båt, der alt er klart... 3 fot syken har kommet voldsomt hardt allerede Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Ok, så det jeg leser er at det er "kjekt å ha" inntil problemene oppstår... Tror kanskje jeg investerer i ny båt, der alt er klart... 3 fot syken har kommet voldsomt hardt allerede Ja og så er det det med elektronikk og maritimt miljø. Elektronikk i de omgivelsene har vel en tendens til å "eldres" litt kjappere en hva en ønsker? Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 16.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Kan si meg enig i det. Men må si at spakene med integrert trim i hendlene er latterlig dårlig, og byr på problemer hver gang det er behov for finmanøvrering. Finnes det andre mekaniske varianter som fungerer bedre enn de orginale? Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 16.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Kan si meg enig i det. Men må si at spakene med integrert trim i hendlene er latterlig dårlig, og byr på problemer hver gang det er behov for finmanøvrering. Finnes det andre mekaniske varianter som fungerer bedre enn de orginale? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Det enkle er ( nesten) alltid det beste i båt. Styr unna og bruk pengene på noe annet. Volvo har hatt mye problemer med elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Det snakkes varmt om vaier her ser jeg, jeg var så irritert på teleflex vaierene mine tilslutt at jeg bygget om til ZF Clear Command, nå har jeg en kort vaier fra aktuator til drev som alltid girer som den skal, ingen sluring på clutch. Synkronisering av turtall og null dødgang på pådrag. To styreposisjoner gjorde det vanskelig å justere inn teleflexen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Det er to hentetråder"på BP nå hvor en av motorene "jager" i turtall. Begge tilfeller skyldes antagelig potmeteret på de elektroniske styringene. Det er også tråder som beskriver ombygging av elektronikken da den kan bli skadet og upålitelig(fuktskade). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hanto1 Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Har selv dobbel styreposisjon som har funket utmerket og uten alderdomsnykker i over 10 år nå. Båten ligger ute året rundt. Man får kabler som glir lettere og som er mye bedre ( koster bittelitt ekstra) men alikevel lommerusk kontra elektronisk. Har man en motor som ikke trenger elektronisk overføring så styr unna og ta en ekstra sydentur eller noe annet gøy i stedet. De er svindyre i innkjøp & reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Jeg ville ikke byttet elektroniske spaker med manuelle. Langt bedre kontroll og følsomhet ved manøvrering. Mine har fungert feilfritt. Her på forumet hører man om alt som ikke fungerer, og lite om det som virker. Til trådstarter: Du får ikke igjen investeringen når du selger., men bedre funksjonalitet. Skal du beholde båten en stund ville jeg vurdert skifte. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Hei, Du får neppe igjen pngene dine, men økt kjørekomfort. For de som setter pris på dette, vil nok betale for det når du selger. På den annen side er jeg uenig i at delektronikken på disse systemene er upålitelig som flere hevder her. Dette høres ut som diskusjonen mot å benytte elektronikk istedenfor pneumatikk på undervanssinstallasjoner på 80 tallet... Men installasjoenne står nå der i beste velgående den dag i dag. I den proffesjonelle flåten finnes ikke mekaniske overføringer lenger. (Folk er redde for at elektronikken skal svikte og motoren stoppe osv. En av de store fordelene med elektronisk styrt motor er nettop det motsatte! Når elektronikken senser at noe er galt reduseres gjerne kraftuttaket, noe som sikrer at motoren ikke stopper helt. Desverre kan sensorer ryke og elektronikken oppfatter dette som feil, men som regel skjer det ikke annen en redusert kraftuttak. Men jeg er enig i at de som liker Mc.Gyver rollen bør kjøre gamle biler og båter slik at de kan bevise at dette fikser jeg ) Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Enkelt sagt så er det etter min mening bare rolp og unødvendig tull og tøys alt dette som har med avansert elektronikk om bord i båt. Vil en ha trøbbel så er det bare og skaffe seg en båt med elektronisk gir og gassoverføring for og gjøre dette trøbbelet komplett så har en også en motor som er full av elektronikk min erfaring etter mange mange år som båteier er att det enkle er ofte det beste og for meg består det enkle av en yanmar som ikke har noen form for elektronikk og vireoverføring på gir og gass dette bør være tilkoblet en strak aksling. Holder en seg til dette så er mulighetene til og få et godt båtliv med minimalt med problemer absolutt til stede . Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Har også lest de to hentetrådene med litt ugreie som antagelig kommer av disse boksene. Opplevde i fjor at en av mine kabler røk mens jeg satt på fly og manøvrerte i havn, og den ene motoren ble stående i revers. Ikke noe moro. Så jeg var også inne på tanken med elektronikk. Men så jeg jeg i en tråd her om en nyere båt med elektronisk kontroll hvor også den ene motoren ble stående igjen i revers, antagelig dårlig kontakt eller noe. Så jeg har blitt litt usikker på hva fordelene evt nå skulle være, utover raskt å få brukt opp årets budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Hei, Det har sikkert skjedd pga av programvarefeil at motorer med elektronisk styrespak har feilet i sin spede barndom. Nå kjenner jeg ikke VP sitt manøverspake i detalj, men det består stort sett av ett potensiometer. Kan nevne at jeg jobber med thrustercontrol på større fartøyer. Her er det helt vanlig og overvåke potensiometeret i gass/gir hendelen. Nettop på denne måten får man en kvalitetssjekk av styresignal både under oppstart og om det skulle skje en elektrisk feil underveis. Det er dette som er så fint med elektrisk styrt motor. I en konvensjonell spake får man ingen annen forvarsel enn det du selv føler på spaken Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.