Roger jo Startet 16.April.2013 Link til dette innlegget Startet 16.April.2013 Fra og med 1. mai blir det nye regler for reising med hund og katt. Endringene får blant annet konsekvenser for deg som skal reise til og fra Sverige med hund. Husk å sette deg inn i de nye reglene i god tur før du drar på tur. Etter 1.mai vil det bli samme regler for hunder som innføres til Norge fra Sverige, som det er for alle andre EU-land. Det blir krav om at hunden skal ID-merkes og ha eget pass. I tillegg endres reglene slik at du ikke selv kan gi hunden behandling mot revens dvergbendelorm. Nye regler krever at behandlingen gjøres av veterinær, og at den dokumenteres i dyrets pass. For katter blir det hverken krav om behandling, pass eller ID-merking for reiser til og fra Sverige. Det blir dyrere å reise med hundDe nye reglene gjør at det blir dyrere og mer kronglete når man skal til utlandet med hunden. Selv en dagstur til Sverige krever besøk hos veterinær når de nye reglene trer i kraft. - Vi ser at de nye bestemmelsene gjør det både dyrere og mer upraktisk å reise med hund, og vi forstår at mange reagerer på det, sier Solfrid Åmdal, seksjonssjef seksjon landdyr og dyrehelsepersonell i Mattilsynet. - Vi har i en periode hatt egne regler mellom Sverige og Norge som gjorde det relativt enkelt å reise over grensen med hund og katt. Vi ønsker egentlig ikke en innstramming, men nye regler fra EU gjør at Sverige nå blir likestilt med andre EU-land, sier Åmdal. De eneste landene som fremdeles får unntak fra kravet om ormebehandling er Finland, UK, Irland og Malta. Sammen med Norge er dette de eneste landene som ikke har revens dvergbendelorm i sin fauna, og derfor trenger man ikke ormebehandling på hunder når man reiser mellom disse landene. Strenge regler skal hindre smitte og parasitterSelv om nye regler gjør det mer tungvint å ta med kjæledyret sitt på reise, er det viktig at alle hundeeiere tar de nye reglene på alvor. Det finnes en god grunn til at det er strenge regler for å krysse landegrenser med dyr. - Vi håper at alle som skal ut og reise med dyr er sitt ansvar bevisst og følger reglene. Bestemmelser om vaksiner, pass og merking er strenge fordi dyr kan bære med seg smitte og parasitter som er farlige for både mennesker og dyr. Norge har en unikt god dyrehelse, og slik vil vi gjerne fortsette ha det, sier Åmdal. Les mer om de nye reglene for reising med hund og katt på våre nettsider. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 På de sidene står bl.a. å lese: Hunder som innføres til Norge fra alle andre land enn Finland, Det forente kongerike (UK), Irland eller Malta skal behandles mot bendelormen Echinococcus multilocularis 24 – 120 timer før ankomst. Behandlingen skal foretas av veterinær med et godkjent preparat og dokumenteres i hundens pass eller helsesertifikat.Som alternativ til behandling 24 – 120 timer før innreise, kan hunder gjennomgå et behandlingsopplegg som innebærer at de behandles mot bendelorm minst to ganger med maksimum 28 dagers intervall før første innreise til Norge. Deretter behandles de minst hver 28. dag. Dette alternativet kan være hensiktsmessig for de som reiser ofte. Husk å behandle hunden din også 28 dager etter siste behandling, selv om du ikke skal ut og reise på nytt. Selv har vi båtferie, ca 4 uker i Sverige i august. I år vil det sannsynligvis bety at vi krysser grensen til Sverige på sydgående en gang i løpet av den siste helgen i juli, med hjemkomst helgen 4 uker senere. Alternativet med behandling i Sverige 24 – 120 timer før ankomst kan bli problematisk med å finne en åpen veterinær i helgen. Dessuten er det jo ikke sikkert at vi skal innom en by med veterinær. Det andre alternativet synes jeg virker svært utydelig. Kan jeg da behandle hunden hos norsk veterinær en gang i begynnelsen av juli og så umiddelbart før utreise dersom hjemreisen er innen 28 dager fra den siste behandlingen? Dette synes jeg er uklart. Jeg skal selvfølgelig stikke innom veterinæren min for å få en forklaring på dette, men hvordan tolker dere dette? Når det gjelder ID-merking så er Max merket, og et hundepass skal jeg vel også skaffe dersom ikke helsebok med stempel for behandling er godt nok. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 16.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Ikke noe problem, kjøp kuren i Sverige ta den innen fristen og fyll ut skjema selv, ta vare på kvitringen. Når du tar med en hund eller katt (ikke ilder) over grensen fra Sverige til Norge må du kunne dokumentere at dyret er behandlet mot revens dvergbendelorm. Det gjør du ved å fylle ut et egenerklæringsskjema, det er ikke nødvendig med attest fra veterinær. Og så er det vel noe med gyldig Rabiesvaksine. http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/hund_katt_ilder_til_norge/ http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/hund_katt_ilder_til_norge/?dogs=1&cats=&polecats=&young=false&countriesSource=6872&countries=6872&showRules=showResult#skjema Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
G-sabb Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Har heldigvis verken hund eller mjau. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 (redigert) Ikke noe problem, kjøp kuren i Sverige ta den innen fristen og fyll ut skjema selv, ta vare på kvitringen. Når du tar med en hund eller katt (ikke ilder) over grensen fra Sverige til Norge må du kunne dokumentere at dyret er behandlet mot revens dvergbendelorm. Det gjør du ved å fylle ut et [/size]egenerklæringsskjema, det er ikke nødvendig med attest fra veterinær.[/size] Og så er det vel noe med gyldig Rabiesvaksine. Dette er vel ikke korrekt? Det gjelder vel etter de gamle reglene frem til 1. mai. Etter 1. mai er det vel ikke nok med egenærklæring iht. sitatet mitt ovenfor. Sist år kjøpte vi tablett hjemme før vi dro til Sverige, ga dyret tabletten før innreise tilbake til Norge og fyllte ut egenærklæringen. Men det var da, det. I de nye reglene står det jo helt klart: Behandlingen skal foretas av veterinær med et godkjent preparat og dokumenteres i hundens pass eller helsesertifikat. Men så var det linkene dine der det står at egenærklæring er helt OK? Er det kanskje slik at disse linkene fra januar og februar er utdatert og burde vært fjernet? Sitatet mitt er fra 26 mars. Lars H. Redigert 16.April.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Du bruker vel alternativ behandling til 24 -120 timer. Slik jeg forstår behandles da hunden f.eks 29 dager før du reiser til Sverige og dagen før du reiser. Er du i Sverige i mindre enn 27 dager så behandler du hunden igjen når du kommer hjem. Alternativt så behandler du hunden i Sverige hos veterinær. En del styr blir det jo hvis jeg forstår det rett. Enklere da man kunne gjøre jobben selv. Gjorde det da jeg hadde med hunden til Sverige. Intervallet er vel det samme nå, men det er veterinær som må gjøre jobben.. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Lars har helt rett dette ble opplyst på Tv2 i uken som var. Skal utføres av veterinær og stemples i passet for hund eller katt.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Lars H. Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 (redigert) Jeg har også tolket de nye reglene som det du beskriver i din første setning olpi med etterbehandling når en kommer hjem. Litt irriterende med akkurat 28 dager. Dersom vi har fri helgen vi reiser ut allerede torsdag eller fredag og kommer tilbake på en søndag, blir det jo et par dager for lenge med 4 ukers ferie. Lurer på hvor strengt det blir ved en eventuell kontroll på grensen, blir det da karantene på dyret? Redigert 16.April.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Regelen er vel da hver 28. dag og det håndheves nok, i ihvertfall av unge og ivrige tjenestemenn. En revaksinering i Sverige før innreise er kanskje ikke så kostbart. Alt av medisinsk er vel rimeligere i Sverige, kanskje også når det gjelder veterinær? Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Hvordan praktiserer dere denne nå etter et år? Planlegger en tur til Sverige i pinsen med vår skipshund og har ikke behov for et lengre opphold hos en nidkjær svensk tjenestemann. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Petter-B Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Er det ingen som har vært i Sverige i år med hund som kan dele noen erfaringer da? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) Ikke vært der, men forberedt det hele ved å besøke veterinæren og fått et pass på hunden, dokumentasjon på alle vaksiner samt piller mot denne ormen. Et besøk denne uken for ny pille og hun kan reise til/fra Sverige i 28 dager etterpå (innen 12.00 på 28 dagen!). Man kan deretter fornye dette med 28 dager ved et besøk hos vet. og en pille. Beste er å ta kontakt med din lokale vet. og høre med dem. Vår vet. var så vant til dette, flere om dagen, så det var bare å stikke innom og få det gjort uten å måtte bestille time på forhånd. Redigert 20.Mai.2014 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.